"fortsatsvindue" til et gl. staldvindue..

hej..

jeg har et gl. staldvindue... hvor der kun er et lag glas i.. og det ville jeg gerne lave et fortsatsvindue til.

nogle der har nogle forslag...

jeg har nu forsøgt mig med at skærer noget plexiglas til... uden egentlig at overveje hvordan jeg ska sætte det i..

det er et af de vinduer der kun buer en smule i toppen og selve indhakket er konisk.. hvilket gør at det ska værer en smule større end det oprindelige vindue... jeg har en frygtelig bøvl med at lave en skabilon.. jeg fandt ud af at lave et stykke pap hvor jeg skar en masse "hak" i og så buggede dem ind.. det virkede næsten..

jeg overvejer om jeg måske kan sætte en liste op... men jeg ved ikke om jeg kan bukke en til toppen af vinduet.. måske noget med at ligge den i vand og så spænde den op...

derefter en tætningeliste på og så sætte plexiglasset op med nogle vridere...

nogle der har nogle erfaringer.. eller gode råd..

mange hilsner

Dorthe
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har, som du også spekulerer på, skåret nogle plexiglas til i samme mål som vinduet.
Hele kanten rundt har jeg klemt en u-formet gummiliste på. Denne gummiliste har så en blød "forlængelse" så den bliver lidt større.
Netop fordi du har koniske lysninger kan du simpelt hen klemme dine fortsatsvinduer på plads uden yderligere fastgørelse.
Jeg har på den måde ca. 20 mm luft mellem glassene, som virker som en slags termoruder.
En meget elegant løsning, synes jeg selv. Man skal være klar over at der er noget for vinduet, før man opdager det.
Gummilisterne kan købes ved fa. Sindby over Nettet.
Håber du forstår min beskrivelse,
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

KaNoN.. det lyder jo lige som det jeg ska gøre... jeg har fundet siden.. men hvor har de mange lister at vælge mellem... kan du måske fortælle mig hvilken du har brugt lidt mere nøjagtig...
mange tak
Dorthe
Ja jeg frygtede at du ville spørge om det! :-)
Jeg kan ikke finde min faktura længere, men selve u-listen er ca. 15 mm høj + det bløde forlængerstykke er ca 8-10 mm, så alt i alt er listen 23-25 mm høj og kan rumme en 3 mm plexiglasrude.
Kom igen, hvis du er i tvivl.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

mange tak... jeg kigger efter...
mvh.
Dorthe
øv... Sindby vil ikke sælge til private.. de har faktisk en temmelig ubehøvlet med arbejder der jager folk væk... ikke at hen sagde BHØ men det var tæt på... nå jeg finder lige en der kan bestille den for mig :0)
Annonce
Fandt du nogensinde listen, DtHat? Vil I ikke dele nogle billeder? Jeg er ude efter samme løsning. Pt har jeg mindre køn løsning :)
Uha.. der er sket meget siden og vinduet er blevet muret til.. mener dog jeg fandt en liste.. men valgte en anden løsning🤩
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis