Pludselig bremser højre baghjul!

Jeg var ude at køre en lille tur i dag, da der pludseligt lød et "bump" og mit højre baghjul låste næsten totalt!

Jeg formåede at "halte" hjem (ca. 1 km.), men hele vejen bremsede hjulet, samtidigt med at det ligesom "knasede og hvinede"!

Er det nogen der har et godt råd til hvad det kan være?

Jeg er ikke en erfaren mekaniker, men nogen snilde har jeg dog, så jeg kunne godt tænke mig måske selv at prøve på at lave det - har endda nyeligt købt den relevante "Haynes" bog.

Bilen er en Opel Vectra 1.8I fra 1992!

/RedTop
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,
Det kan være flere ting. Hvis bremsetromlen i bag er fyldt med støv, kan dette godt låse bremsen.
Det kan også være et hjulleje der er stået af og har sat sig fast.
Af med tromlen - så finder du ud af det. Og husk lige at rette fejlen i den anden side også
Mvh
Vangsøe

Vangsoe
Citat fra RedTop

Jeg var ude at køre en lille tur i dag, da der pludseligt lød et "bump" og mit højre baghjul låste næsten totalt!

Jeg formåede at "halte" hjem (ca. 1 km.), men hele vejen bremsede hjulet, samtidigt med at det ligesom "knasede og hvinede"!

/RedTop


ud fra din beskrivelse af lyden, ville jeg sige det var et hjulleje.
lydene virker bekendte, men at det låser næsten totalt lyder mystisk.
det kan også være en bremsebelægning der er faldet af og sidder i klemme

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra RedTop

Jeg var ude at køre en lille tur i dag, da der pludseligt lød et "bump" og mit højre baghjul låste næsten totalt!

Jeg formåede at "halte" hjem (ca. 1 km.), men hele vejen bremsede hjulet, samtidigt med at det ligesom "knasede og hvinede"!

Er det nogen der har et godt råd til hvad det kan være?

Jeg er ikke en erfaren mekaniker, men nogen snilde har jeg dog, så jeg kunne godt tænke mig måske selv at prøve på at lave det - har endda nyeligt købt den relevante "Haynes" bog.

Bilen er en Opel Vectra 1.8I fra 1992!

/RedTop


Hejsa..