Pludselig bremser højre baghjul!

Jeg var ude at køre en lille tur i dag, da der pludseligt lød et "bump" og mit højre baghjul låste næsten totalt!

Jeg formåede at "halte" hjem (ca. 1 km.), men hele vejen bremsede hjulet, samtidigt med at det ligesom "knasede og hvinede"!

Er det nogen der har et godt råd til hvad det kan være?

Jeg er ikke en erfaren mekaniker, men nogen snilde har jeg dog, så jeg kunne godt tænke mig måske selv at prøve på at lave det - har endda nyeligt købt den relevante "Haynes" bog.

Bilen er en Opel Vectra 1.8I fra 1992!

/RedTop
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,
Det kan være flere ting. Hvis bremsetromlen i bag er fyldt med støv, kan dette godt låse bremsen.
Det kan også være et hjulleje der er stået af og har sat sig fast.
Af med tromlen - så finder du ud af det. Og husk lige at rette fejlen i den anden side også
Mvh
Vangsøe

Vangsoe
Citat fra RedTop

Jeg var ude at køre en lille tur i dag, da der pludseligt lød et "bump" og mit højre baghjul låste næsten totalt!

Jeg formåede at "halte" hjem (ca. 1 km.), men hele vejen bremsede hjulet, samtidigt med at det ligesom "knasede og hvinede"!

/RedTop


ud fra din beskrivelse af lyden, ville jeg sige det var et hjulleje.
lydene virker bekendte, men at det låser næsten totalt lyder mystisk.
det kan også være en bremsebelægning der er faldet af og sidder i klemme

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra RedTop

Jeg var ude at køre en lille tur i dag, da der pludseligt lød et "bump" og mit højre baghjul låste næsten totalt!

Jeg formåede at "halte" hjem (ca. 1 km.), men hele vejen bremsede hjulet, samtidigt med at det ligesom "knasede og hvinede"!

Er det nogen der har et godt råd til hvad det kan være?

Jeg er ikke en erfaren mekaniker, men nogen snilde har jeg dog, så jeg kunne godt tænke mig måske selv at prøve på at lave det - har endda nyeligt købt den relevante "Haynes" bog.

Bilen er en Opel Vectra 1.8I fra 1992!

/RedTop


Hejsa..

Har selv haft en Vectra der lavede det samme (lyder det til)
I mit tilfælde var det min håndbremse der var årsagen. En Vectra er lidt mystisk vedr: de bagerste bremser. Håndbremsen har "sit eget system" bla derfor må man aldrig trække håndbremsen når bilen kører.. Hvis man gør det giver den et "klonk".. det var det jeg gjorde, og det gik galt..
Har rodet meget med bil og mc gennem tiden, men lige den rep. lod jeg et værksted tage sig af..
Ved selvf. ikke og det er det samme, men det var lidt herfra.. held og lykke
Mvh Jan J

Ved godt at det er en ældre tråd, men har et ligende problem med mit venstre baghjul. 

Hjullejet er ok. Tromle/bakker ser også ok ud.

Man kan ikke kører frem, når bremser sætter sig fast, men man kan godt bakke..

Problemet er periodisk.. Og ski træls..  Er blevet forslået at skifte bremseslanger og hjulcylinder, men vil det hjælpe...??

Annonce

hej

jeg tror du skal cheke dit håndbremse kabel hvis det ikke slipper helt tilbage

så armen på bremsebakken ikke falder helt til bage så kan bakkerne godt lige og vippe med frem også bremser hjulet

og chek også dinne fjedre der holder bakkerne på plads at de ikke er rustne og slappe

og forøvrigt så prøv at huske at fortælle hvad det er for en bil du har det gør det meget nemere at besvare spørgsmål

eksmek

Bilen er en kadett E. Har haft det hele skilt ad og renset.. Og indtil nu, har der ikke været nogen prob. Vil tjekke håndbremsekablet..
Skrevet af helja den 12-11-2006 16:12
Citat fra RedTop

Jeg var ude at køre en lille tur i dag, da der pludseligt lød et "bump" og mit højre baghjul låste næsten totalt!

Jeg formåede at "halte" hjem (ca. 1 km.), men hele vejen bremsede hjulet, samtidigt med at det ligesom "knasede og hvinede"!

Er det nogen der har et godt råd til hvad det kan være?

Jeg er ikke en erfaren mekaniker, men nogen snilde har jeg dog, så jeg kunne godt tænke mig måske selv at prøve på at lave det - har endda nyeligt købt den relevante "Haynes" bog.

Bilen er en Opel Vectra 1.8I fra 1992!

/RedTop


Hejsa..

Har selv haft en Vectra der lavede det samme (lyder det til)
I mit tilfælde var det min håndbremse der var årsagen. En Vectra er lidt mystisk vedr: de bagerste bremser. Håndbremsen har "sit eget system" bla derfor må man aldrig trække håndbremsen når bilen kører.. Hvis man gør det giver den et "klonk".. det var det jeg gjorde, og det gik galt..
Har rodet meget med bil og mc gennem tiden, men lige den rep. lod jeg et værksted tage sig af..
Ved selvf. ikke og det er det samme, men det var lidt herfra.. held og lykke
Mvh Jan J

Den burde da ikke ligefrem gå i stykker fordi man trækker i den, mens bilen kører ?

Eksmek:

Tror at du havde ret. Har tjekket kablet og set om bakkerne går helt på plads.. Og det ser det ud til at de gør.. Kablet var en anelse slattent før jeg skilte bremsen ad.. Har indtil nu kørt omkring 250 km uden at der har været noget galt.. Fjedrene er fine og stramme nok.

Så nu håber jeg, at det bare var det, som var galt... Men det lader det jo til indtil videre..

Så takker for tippet.. ;-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis