Albuen Havn...

Hejsa.

En opfordring til alle, som planlægger en tur ned gennem Langelandsbæltet næste sommer:

Tag en overnatning på Albuen!

Så spørger alle - Hvad Fan... i Hel.... er Albuen???

Albuen er yderenden af den sandodde, der indrammer Nakskov Fjord mod syd. Langt op i 1900-tallet var det et driftigt fiskerleje, og tilbage i 1600-tallet var det centrum for det silde-eventyr, der foregik dengang.

Det har været et driftigt samfund med lodsstation, skole og mange familier, som boede fast derude. Nu om dage er der kun folk på Albuen om sommeren.

Der er to fine bådebroer, men der er altid masser af plads. Måske fordi især kølbådsejere er nervøse for at gå ind - og ikke uden grund. Man skal holde sig meget nær sandoddens yderspids, når man runder - og ret tæt på land om styrbord, når man nærmer sig broerne - men der er i reglen 2 meter vand hele vejen ind til broerne.

At komme til Albuen er som at melde sig ud af samfundet for et øjeblik. Her er absolut ingen faciliteter, udover hvad man selv medbringer. Ferskvand er en by på Lolland, strøm er noget, ålene laver. Men der er en duft af lyng og en stilhed, som kunne have fået orkanen Katrina til at sige 'Undskyld, forkert nummer, smutter igen'. Og så er det gratis, broerne tilhører vistnok Nakskov Sejlklub, men der kommer ingen havnemester og opkræver.

Over ved fyret er det gamle lodshus indrettet til en slags museum, hvor man kan opleve et autentisk lodshus fra omkring år 1900 - Huset kan lejes gennem naturvejlederen, se evt. http://www.nakskovfjord.dk/index.php?mod=main&top=0&parent=3&id=16.

På det nordligste sted kan man se resterne af det gamle fyr, som havet gnavede sig ind på og som derfor blev sprængt bort.

Der er åbent i det gamle udkig, hvor man kan spise sin madpakke med en fantastisk udsigt. Det var i øvrigt fra netop dette sted, Sovjetunionens skibe med atom-missiler blev spottet første gang op til Cuba-krisen.

Skal man proviantere, foregår det hos købmanden i Langø, men vær obs på at man ikke kan bunkre benzin/diesel der, det er enten Nakskov eller Spodsbjerg. Skal man alligevel til Nakskov, så ligger der en stor Super Best lige ned til det inderste af havnen, den har alt fra myggespray til kranvogne. Men lad være med at tage den gravede, lige rende derind, den er alt for kedelig, gå nord om Slotø, det er en lidt længere tur, men langt mere interessant. Man kan gå ret tæt på selve Slotø, hvor Kong Hans anlagde et svært befæstet skibsværft. Et enkelt af tårnene kan stadig ses som ruin, når man passerer. Om bagbord har man Vejlø, hvor mange af 70'ernes kvindelejre blev afholdt.

Skal I til Langø, så gå helt ud til sejlrenden og ind ad den autoriserede rute, der er absolut intet vand, men til gengæld store sten i farvandet mellem Albuen og Langø. Det gælder i øvrigt for det meste af Nakskov Fjord, at der ikke er meget vand udenfor de afmærkede løb.

Når I forlader Albuen, så stik over til nabo-øen, Enehøje. Kast anker ud for vestkystens skrænt (pas på lavt vand SV for øen), nyd det gode badevand og gå en tur i land. Skov- og Naturstyrelsen har overtaget øen fra de noget besøgs-fjendtlige familien Bak, så nu kan man færdes frit over det meste af øen.

Peter Freuchen, den berømte Grønlandsfarer, ejede øen i en periode i midten af 1900-tallet (mine bedsteforældre mødte hinanden dér) og han rejste to hval-barder på øens højeste sted - de kan ses sydfra, når man nærmer sig.

Ja - det var mange ord om et lille stykke Danmark, men håber, I kan bruge det til noget

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars & Elizabeth.
Se det var et virkeligt godt indlæg, jeg har ikke selv været der jeg har jo haft hele det Sydfynske øhav som lege plads fra jeg var 14 år. D.v.s. ind til jeg var 18 år. måtte jeg sejle fra Svendborg hvor vi boede og enten op til Iholm i sundet vester ud, eller om til Grasten på Thurø. Derefter har det været hele det sydfynske farvand, også der hvor dem udefra aldrig ville turde gå ind.
Der har været mange dejlige stunder i de år.

Men tak for dit indlæg.

V.h. Håndværkeren
Dejligt område. Jeg har dog aldrig været på Albuen. Men Slotø og Vejlø kender jeg ganske godt. Og den gamle rende er langt den flotteste ind til Nakskov.
Den lige gravede rende er smal og meget lige. Men der er plads ganske lidt ved siden af den afmærkede gravede rende. Den er lavet helt tilbage da der var et storværft i Nakskov. Efter at have været i Nakskov kan man så vidt jeg husker følge en rende lidt nordud af Nakskov fjord. Altså anlæbe nede ved Albuen og forlade den igen mod nord ved Tårs, eller omvendt ;-)

Et dejligt område der ikke besøges af så mange.

Skulle du komme ad landsiden eller have en båd der stikker for dybt. Ja så er der en enestående mulighed for at få en rundtur ed postbåden. Dem er der ikke mange af tilbage i det gamle kongerige....

MVH Njord
Njord:

Ja, der er en rende nordud af Nakskov Fjord, men den kræver en iskold mave eller en præcis GPS, hvis man stikker mere end 1 m.

Nørredyb, som den hedder, er en afstikker fra den gamle (strømskåne) rende nord om Slotø og øst om Enehøje. Når man er kommet godt fri af Slotø og Vejlø, drejer man styrbord og går mellem Vejlø og Romerholm mod Tårs.

Det er ikke særligt godt afmærket, og man skal være obs på vanddybden hele tiden, men vi gjorde det i sommers, og det gav os et helt nyt syn på rødspætters kønsliv - og hvis der opstår en specielt flad art i fjorden, er det nok vores skyld rolleyes

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Så huskede jeg rigtigt..

Sidst jeg var der, for vel efterhånden 15-17 år siden var der en del træstager til markering af renden.

Sejlede i den gamle mini galease "Skibet" af Århus. En ældre dame uden den slags moderne grej.... Mener ikke vi havde et ekkolod på daværende tidspunkt. Men blev senere monteret i forbindelse med en større renovering.
"Skibet" er bygget på stranden ved Nyborg i 1880. Siden forlænget, rigget om og har fået motor. Har sejlet som erhvervsfartøj til engeng omkring 2. verdenskrig. Vistnok også som stenfisker i de seneste år. Men har sejlet som lystfartøj i mange år og siden engang i tresserne som FDF skib, først i Hvalpsund og siden i Århus. Her har skibet været hjemmehørende i mange år og drives og sejles af FDF Århus Søkreds.

Synd at markeringerne forsvinder fra dsse små gamle sejlløb.

Der er idag alt for mange der sejler slavisk efter GPS kurser. Eller skal vi sige fra bøje til bøje..... Jeg holder meget af at sejle i snævre løb og komme steder hvor ikke mange kommer. Der er et halt andet liv disse steder, hvilket fortællingen fra Albuen også klart viser.

MVH Njord
Nu vi snakker om Slotø, så må man vist gerne gå i land og kigge på ruinerne - bare man ikke bruger bådebroen, som stadig tilhører ejeren af øen, selvom han ikke længere bor fast derude.

Lige vest for broen kan man komme næsten helt ind til øen, der falder bunden ret kraftigt. Men husk et godt hækanker, ellers skal I pludselig lave den første stabelafløbning siden Kong Hans' tid...

Skulle nogen falde for fristelsen til at udforske området mellem det gamle og nye løb, så lad være... der er ikke aftegnet vanddybder i søkortet - med god grund. mange steder er der ikke mere end en halv meter, og der er mange store sten.

Hægter lige lidt flere billeder fra Albuen ved:

1:Fyret på Albuen
2: Udkigget set fra tag-etagen på lodshuset/museet
3: Tag-etagen i lodshuset med ruser og garn
4: Et af de soveværelser, man kan bruge ved besøg på Albuen
5: Resterne af det gamle fyr

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Njord:

Mine bedsteforældre havde en åle-kvase fra Fejø, som jeg nærmest er vokset op i, indtil jeg var 10 år.

Gamle, traditionelle træskibe er bare nummer 1 - hvis man har tid til at lægge det arbejde i, der kræves. Det har vi desværre ikke, og heller ikke den håndværksmæssige erfaring, der kræves.

Men vi mødte en kopi af et vikingeskib omkring Møns Klint på vores sommerferie, hun tog næsten helt opmærksomheden fra klinten. Man kan kun falde næsegrus over deres erfaring og sømandsskab - at stikke over Atlanten til Island, Grønland og til sidst New Foundland i sådan en båd...

Og vi andre brokker os, hvis det ene blus i kabyssen ikke vil tænde uden at vi bruger lighter... at skamme os...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

hej Albino . et godt indlæg, som medførte andre gode. Men jeg er lidt ked af din signatur, hvad blev der af " det bli'r mahogny med tiden " er tanken opgivet ?
hilsen Erik

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

hvad blev der af " det bli'r mahogny med tiden " er tanken opgivet ?
hilsen Erik


Det blev mahogny...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej.
Historier fra gamle søulke er altid sjove at høre eller læse om, for man skal jo altid tage dem med et gran salt, dog ikke indlæget om albuen.
"Skipper" og jeg var derinde for et par somre siden. Solnedgangen, ingen luft, samt stilheden stod ned i stænger, krogen blev smidt, og roen krøb langsomt rundt på skivet. Det er sådan en aften der aldrig går i glemmebogen.
Jeg kan yderligere tilføje at helt inde ved den flotte "mole" i Nakskov går der et par små gyder op, og i en af dem er der en dejlig gårdhave, hvor man får en af de største og bedste rødspætter man kan tænke sig.
Mvh autoole
Autoole:

'Stilheden står ned i stænger'... Det er nok den bedste beskrivelse, jeg har hørt.

Tilbage i 70'erne, da jeg kom på Albuen med mine bedsteforældre, vrimlede det med tyske lystsejlere - og danske ditto. I slut-80'erne, da jeg plaskede rundt i fjorden i en hjemmebygget 13' jolle, var det taget noget af. Det er mit indtryk, at der kun kommer få lystsejlere dertil nu - måske netop fordi bådfolket er blevet forvænt med landstrøm (til hjemmebiografen og kaffemaskinen), vand på alle broer, restauranter og indkøbsmuligheder rundt om hjørnet - og så stikker moderne sejlbåde jo noget dybere end de gamle langkølede. Men netop det, at der ingenting er, synes vi er en charme, især når man lige kommer fra 2 dages trummerum under Vordingborg Festuge.

Jeg har vedhæftet et billede mere, som viser, hvor tæt man skal på spidsen, når man går ind - der er anslået 10 meter fra strandskyllet i bunden af billedet og ud til kosten.

Så I har været i Vinkælderens Gårdhave og få rødspætter? Det er ikke så ringe. Det er Nakskovs ældste beværtning, lige ved Torvet og et perfekt sted at lave pitstop, når man har været på shopping i gå-gaden lige ved siden af. Pizzariaet om bagbord i starten af gå-gaden er nu heller ikke så ringe

Kommer man til Nakskov en lørdag, skal man huske, man er i provinsen, så alt andet end supermarkederne lukker kl. 13 senest, og gågaden er aldeles øde efter det tidspunkt. Supermarkederne lukker kl. 16 (19 på hverdage).

Søndag kan man handle i den store SuperBest (som må holde åbent p.g.a. beliggenheden ned til havnen) eller Rema 1000, som ligger lidt længere mod øst ad Havnegade.

Båd-ting kan købes i Nakskov Auto-elektro, ca. et kvarters gang fra havnen i rundkørslen ved Sukkerfabrikken/Shell-tanken på Maribovej.

Så fik jeg ævlet lidt mere om min gamle fødeegn, men hvis bare et par personer kan bruge det næste sæson, er det jo det hele værd rolleyes

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis