Gulvvarme: Under eller midt i betonen?

Hej,

Jeg har lige siddet og læst 10 indlæg om gulvvarme - men mangler klarhed på et punkt:

Vi har tænkt os at støbe et 10 cm betonlag ovenpå isoleringen, og et eller andet sted i denne beton skal gulvvarmeslangerne placeres.

Men gulvvarmeslangerne: Er det bedst at placere dem direkte ovenpå isoleringen (fastbundet til rionet), eller er det bedre at hæve nettet en smule (2-4 cm), så slangerne kommer lidt længere op mod gulvet (altså ca. 6-8 cm under det betonens overkant)?

Skal lige tilføje, at isoleringen kun er 100 mm tyk (da det var hvad vi kunne grave ud i kælderen uden at komme under fundament) - det kan måske også have en betydning for placeringen af varmeslangerne. Men da der støbes i en kælder ca. 90 cm under alm. jordniveau, er jorden altid godt lun (7-8 gradet) året rundt.

Der skal klinker ovenpå betonen (badeværelse).
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er klart bedst at hæve slangerne 2-4 cm. Du gør det at du binder slangerne på rionette, og før du støber løfter du nette lidt op.

Mvh
Gb16
Citat fra gb16

det er klart bedst at hæve slangerne 2-4 cm. Du gør det at du binder slangerne på rionette, og før du støber løfter du nette lidt op.

Mvh
Gb16


Tak. Det vil jeg gøre. Hvor henne kan man købe afstandsholdere til at løfte rionnettet op med (til rimelige penge)?
Brug for f.eks. nogle stumper af dit pex rør, beton eller andet ikke sugende. Bruger du træ riskerer du at transportere fugt op til armeringsnettet der derved kan ruste og i værste fald sprænge betonen

Med venlig hilsen

Fladder
Nej, det er da noget sludder(undskyld)

Hvordan skulle et 4-6 mm rionet sprænge ca. 10 cm beton?
Beton suger også fugt!

Hvis der skulle komme fugt, så er det ikke træklodsernes skyld, og vandet/fugten skal nok finde frem til rionettet uanset om du har træklodser eller ej.

Iøvrigt har rionettt ingen anden funktion end at du har noget at binde slangerne fast i.

Jeg mener iøvrigt at man kan "klipse" pexrørerne direkte til styrolitten, så man ikke behøver rionet, og derved bliver rørerne jo ikke løftet men sidder tæt til isoleringen. Så betydningen af at løfte slangerne op i midten af betonen er nok ikke så vigtig.

Iøvrige bør du overveje om ikke du skal nøjes med 7-8 cm beton, det er faktisk rigeligt, og nu mindre betonpladen er nu hurtigere reaktionstid for du på din gulvvarme(og nej den knækker ikke)

Mvh

www.spotvvs.dk
www.spotel.dk
El & vvs til spotpriser
Annonce
Iøvrigt har rionettt ingen anden funktion end at du har noget at binde slangerne fast i.

Det var da sjovt; her havde jeg ellers altid troet at det var med til at styrke konstruktionen og sikre at den ikke knækker...

Vi må da håbe at den viden ikke bliver alt for udbredt, for så bliver stålvalseværket i Frederiksværk da først for alvor nødt til at lukke; jeg mener ikke at have set et eneste fundament uden rionet i. Gulvvarme eller ej.
Her kommer lidt mere "sludder"

Årsagen til at fugt kan ødelægge en beton med fritlagt armering, er at jern vokser når det ruster og dermed kommer der store indre spændinger i betonen

Og nej Beton suger ikke vand......

Husk er at der tale om et nystøbt gulv på en nyafgravet sandbund, betonen vil derfor arbejde noget de første år - så jo......en uarmeret og for tynd "plade" kan sagtens knække

Med venlig hilsen

Fladder
den 1. linje er korrekt!!

Min påstand er at et rionet på 4-6 mm som er rigeligt til at binde gulvvarmeslanger fast, og som iøvrigt er den eneste funktion som rionettet har i denne konstruktion ikke vil kunne sprænge 7-10 cm beton i styrkeklasse 25!!!

Nu vil jeg ikke kalde det armering, men hvis du går op i 12 mm rionet, så er jeg enig med dig at det teoretisk ville kunne ske.

Og jo beton suger vand!! hvorfor tror du betonfliserne i haven stadig er våde flere timer efter det har rengnet? desuden når du støber et gulv kan der opstå em masse små revner i betonen, de kan være så små at du ikke kan se dem, men de er der!

Nu ved jeg ikke om du ligger inde med noget insiderviden, men hvis det er på sandbund(jeg kan ikke se at det står i tråden) så er det noget af det bedste at støbe oven på. Hvad mener du iøvrigt med at betonpladen arbejder noget de første år? dvs. man kan ikke lægge fliser på et nystøbt gulv?? det er måske derfor at der er så lang ventetid på et nybygget hus?

øvrigt vil jeg komme med den påstand om at det er bedre at clipse gulvvarmeslangerne fast direkte til styrolitten og støbe oven på med 7 -8 cm beton i styrkeklasse 25, frem for at indstøbe et gulvvarmeslangerne inde i betonpladen som derved vil svække denne.

Mvh

www.spotvvs.dk
www.spotel.dk
E & vvs til spotpriser
Hej

I himlens navn for noget usorteret vrøvl!! confused

Rionettet er der for at man kan binde varmeslangerne fast, men også for at armere betonen så man undgår svindrevner m.m.

Det med at løfte op i nettet mens man støber, har jeg set gå galt så mange gange at det ikke kan anbefales.

Løft rionettet 2-4 cm med fødder beregnet til dette formål, eller som nødløsning betonstykker (ikke træ mursten eller lignende klamp der kan eksempelvis gå svamp i træ).

Man kan evt. lade rionettet ligge på isoleringen og lægge et ekstra lag over varmerørene som armering.

Jo beton kan godt opfugtes.

Det er meget vigtigt at rørene er helt omsluttet af beton som opnåes ved vibrering.

Hvor rørene er placeret i betonen er ikke så vigtigt, men fra 5 cm og nedefter i betonen er nok et godt bud, og lad være med at lægge rør der hvor evt. toilet m.m. skal monteres.

Kældervæggene kan understøbes så du kan opnå den anbefalede isoleringstykkelse som er 300 mm polystyren.
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis