Spartling af skruehuller i gulv før pålægning af vinyl ?

Jeg har lagt et gulv med gulvspånplader.

Gulvet er lagt på strøer og er fastgjort med skruer, som er undersænket 2 til 5 mm.

I læggevejledning står der, at skruehullerne ikke skal spartles før man evt. pålægger vinyl.

Årsagen til dette skulle efter sigende være, at gulvspånpladerne giver sig - og spartelmassen ikke giver sig.

Spartles hullerne alligevel, vil der således være risiko for, at de spartlede skruehuller med tiden, vil "poppe op" og blive synlige igennem vinylen.

Men nu siger gulvfirmaet som skal pålægge vinylen, at jeg skal spartle hullerne da de er for dybe.

Er der nogen der ved hvem der har ret - og er der nogen der ved hvad jeg skal gøre?

Findes der evt. en spartelmasse der giver sig og som arbejder sammen med træet (spånpladen) ?

------------------
Mvh
Selvbyggeren

Mvh
Selvbyggeren
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej

Jeg er ikke gulvmand, men der er da forskellige produkter du måske kan bruge.
Hvis du f.eks. bruger acrylfugemasse, kan den arbejde ca. 10-15%, den giver ikke så pæn en overflade, men det er jo ikke så vigtigt i dette her tilfælde.
Så kan du også bruge en træspartelmasse, men der skal træet/hullerne grundes med maling først, ellers vil de netop ikke kunne arbejde sammen med træet, også vil de poppe op.
Håber du kan bruge diise råd.

Colormann
Hej Colormann.

Tak for dit indlæg.

Jeg ved ikke om jeg tør bruge akrylspartel. - Som du skriver, så kan den udvide sig ca. 10-15 %.

Efter min opfattelse vil der ved brug af akrylspartel ske det, at hvis (når) gulvspånpladen udvider sig, så vil skruehullerne blive mindre, og dermed mindre plads til akrylspartelsmassen, som jo så vil blive skubbet en smule op af hullerne i og med at den jo kan udvide sig.

Mht. træspartel, så forstår jeg ikke hvad du mener med at skulle grunde med maling før påføring af spartelmassen.

------------------
Mvh
Selvbyggeren

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af selvbygger (den 30-04-2003).]

Mvh
Selvbyggeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej smile

Hvad med at hælde lidt fint sand ned i hullerne?

Når/hvis skruerne kommer op, så fordeles sandet bare under venylen.

Du kan måske blande sandet op med lidt tapetklister?

Mvh
ThomasB
Hej ThomasB.

Tak for dit kreative indlæg.

Det kunne måske være en sidste løsning hvis der ikke dukker andre forslag op.

------------------
Mvh
Selvbyggeren

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af selvbygger (den 30-04-2003).]

Mvh
Selvbyggeren
Hej

Du skal klart spartle! Spørgsmålet er blot hvilket produkt du skal bruge. Spørg helst gulvmanden, han ved det. Alternetivt kan et byggemarked bruges.
Dine Skruer (modsat kamsøm) kommer ikke op igen.
Professionelle er ikke kede af at spatle store områder, f.eks fald mod afløb i en brusekabine.

mvh Anders Kruse
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg forstår nok ikke helt problemet.

Hvor meget bevæger en spånplade sig, er den ikke ret død, da spånene bevæger sig i alle retninger, da de ligger tilfældigt og altså lige så godt modsat og dermed ophæver bevægelsen?

Var det massivt træ så forstod jeg problemet, men for mig var netop en spånplade "dødt træ", med mindre man smider vand på den, for så svulmer den op hvor vandet er, men da vel ikke i længden eller bredden.

Har jeg misforstået noget?

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Det ville jeg mene - men det kan jo også være mig, der misforstår noget.

Træet "bevæger" sig ikke som sådan, det udvider sig og trækker sig sammen.
At spån så ligger tilfældigt har ingen betydning, ved udvidelse vil hele pladen også udvide sig.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Jørgen

At en plade arbejder i forskellige retninger gør jo ikke at dens arbejde ophæves !
Men det er rigtigt at nogle fibre vil rette sig i længderetningen, andre på tværs eller i 45 graders osv.

Men det betyder jo kun at pladen kan forventes at arbejde lige meget, procentuelt i alle retninger, Og at den enten generelt vil blive en eller anden procent større eller mindre.

Men at den svulmer op ved at lade vand dryppe lokalt er noget andet.
Her påvirkes kun det lokale område og ikke hele pladen.
Oftest er spånpladen IKKE vandfast og vendet vil derfor opløse limen og pladen går så i opløsning !! Men det er lidt noget andet.

Venligst Njord


MVH Njord
Der skal IKKE sparltles før pålægning af vinyl.Der er to forskellige slags vinyller.Der er homogen vinyl som er til vådrum og fuldlimes,der dækker limen hullerne.Der findes også boligvinyl som ligge løst.Alligvel skal der ikke spartles da hullerne er så små at de ikke bliver synlige.

Svaret med sand er en ganske opfindsom ide,men det mindste sandkorn under vinyl og der er en meget synlig bule.Støvsug meget grundigt inden pålægning

Husk at der skal være 1-2 mm luft hele vejen rundt ved kanten da vinyl ligesom træ kan udvide sig og kan bule hvis ikke der er luft.

hilsen Jesper Jensen

------------------
Hej Jesper.

Jeg kan se at du er temmelig skråsikker på at jeg ikke skal spartle.

Ved du også med sikkerhed hvad der sker hvis jeg spartler skruehullerne? - Anders Kruse er ligesom dig - temmelig sikker, men bare på det modsatte ... at jeg SKAL spartle hullerne.

Såfremt jeg ikke spartler hullerne - ved du så hvor store skruehullerne maksimalt må være før det er nødvendigt evt. at spartle dem, så det ikke ses igennem vinylen?

Hermed mener jeg, at skruehovederne er jo af en vis dimension og har ved iskruningen lavet huller på 6-7 mm i diameter (dybden er 2-5 mm).

------------------
Mvh
Selvbyggeren

Mvh
Selvbyggeren
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også