Spartling af skruehuller i gulv før pålægning af vinyl ?

Jeg har lagt et gulv med gulvspånplader.

Gulvet er lagt på strøer og er fastgjort med skruer, som er undersænket 2 til 5 mm.

I læggevejledning står der, at skruehullerne ikke skal spartles før man evt. pålægger vinyl.

Årsagen til dette skulle efter sigende være, at gulvspånpladerne giver sig - og spartelmassen ikke giver sig.

Spartles hullerne alligevel, vil der således være risiko for, at de spartlede skruehuller med tiden, vil "poppe op" og blive synlige igennem vinylen.

Men nu siger gulvfirmaet som skal pålægge vinylen, at jeg skal spartle hullerne da de er for dybe.

Er der nogen der ved hvem der har ret - og er der nogen der ved hvad jeg skal gøre?

Findes der evt. en spartelmasse der giver sig og som arbejder sammen med træet (spånpladen) ?

------------------
Mvh
Selvbyggeren

Mvh
Selvbyggeren
Jeg har lagt et gulv med gulvspånplader. Gulvet... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg stået i lære som gulvlægger i snart fire år og har aldrig spartlet skruehuller.

I den forbindelse har jeg både været på tømmer og gulvskole.Alle mine lærer har virkelig slået det ind i hovedet af os med syv tommer søm at spartling på trægulve er strengt forbudt.

6-7 mm huller er meget normalt for skruehuller.Så lang tid du ikke når op over 10 mm kommer det ikke til at kan ses.

Når vi er ude på et projekt plejer det også at være os som håndværkere der skal spartle.Det vil jeg også stærkt anbefale dig at lade dem gøre her hvis de vurderer der skal spartles.Da det dermed er deres og jeg understreger deres ansvar hvis der sker noget.Eller rettere når det sker.Det tager max 15 min for dem,koster måske en 100kr seddel på timelønnen,men hvad er det mod et helt gulv ?

Når man siger at spånplader udvider sig snakker man altså kun om 1-3 mm i et helt køkkengulv.Men dette er nok til at forårsage spændinger så spartlen slipper og laver buler i vinylen.

Hilsen Jesper
Til anderskruse

Det med at spartle fald i en bruseniche er lidt noget andet.

1 på undergulve af beton bruger man en gulvprimer og derefter spartler de 1% fald der midst skal være.

2 Hvis konstruktionen er på strøer med spånplader skal faldet laves med kiler under spånpladen.

Jeg ved godt at overnævnte sjældent laves på denne måde.Men det er nu engang den rigtige som ALLE tømrer og gulvfolk lærer på skolen under uddanelse.Derudover har vi Gvk som står for gulvbranchens vådrumskontrol.Der er et sæt regler man skal følge som gulvmand for at overhovedet kan få et badeværelse godkendt.

Alt andet er byggesjusk.Jeg har det skidt med at rette kritik af min egen branche,men nu engang nødvendigt da der er meget oppe i medierne om os håndværker der er for dårlige.Har trods alt en faglig stolthed.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Jesper.

Tak for dit fyldestgørende svar.

Du har overbevist mig om, at mine huller ikke skal spartles.

Jeg undrer mig over at gulvfirmaets opmåler har sagt, at hullerne skal spartles selv om de kun er 6-7 mm i diameter.

------------------
Mvh
Selvbyggeren

Mvh
Selvbyggeren
Nu skriver du det er en opmåler der har været derude.Ikke for at jeg vil påstå han ikke har forstand på gulve.Han har sikkert forstand på kvalitet,pris,slidstyrke osv.Men altså ikke lige det med de helt små detaljer har allermest forstand på.

Min mester har heller ikke selv været nede på knæ i femten år.Også tit han bare siger "det er bare lige"

Tror altså også mine sikkert gode kolleger der skal lave arbejdet vil give mig ret.

Er altid godt at kan give af sin erfaring,det er man bliver bedre af og det vi er herinde for.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også