Hvordan med gulvvarme ved renovering...?

Hej alle på Lav-det-selv.dk

Har et lille problem. - Eller det har jeg sådan set ikke endnu.
Men har en plan om at bygge vores lille badeværelse omkring 2-3m2 størrer. Men hvis dette skal gøre så kommer det nye badeværelse til at lægge på både "el-gulvvarme" og på "brændovn-gulvvarm". [Se billed og den lille beskrivelse i venstre hjørne]

Hvordan gør man med dette...?
Skal siges at vi købte huset for 3-4mdr. siden. Selve huset er i lækkert stand med nye klinker i HELE hytten. Men badeværelset trænger til en kærlig hånd, og så lige blive lidt større efter vores mening.

Har jo en el-gulvvarme som jeg gerne vil bibeholde på HELE det nye badeværelse, og en "brændeovn-gulvvarme som jeg gerne vil have væk fra dette rum.

Nogle der ved hvordan dette skal gribes an...?
Skal hele mig gulv rives op igen...? Eller er der mulighed for at sætte det sammen igen på en smart måde..?

Skal siges at det hele styrres fra "krydset" [Se billed]
Der er pumpe, og anlæg hvor du pumper mere vand på anlæget hvis dette er nødvendigt.

Nogle der kan og vil hjælpe..?

Mvh Poppny%20bygning-demo.GIF
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke helt med på, hvad du mener.
Jeg opfatter det som om du har en brændeovn tilsluttet gulvvarmen.
Jeg fornemmer at brændeovnen, tilsluttet gulvvarmen de øvrige steder, skal bibeholdes til opvarmning af disse arealer.
Du kan ikke kombinere el-gulvvarmen og vandbåren gulvvarme.
Hvorfor dog ikke bibeholde den eksisterende, vandbårne gulvvarme?
Hvis du vil skifte til el-varme, skal du pille det eksisterende gulv op, hvis du ikke vil vil lægget et nyt lag fliser oven på det gamle, med lavere loftshøjde til følge.
Måske andre forstår sagen bedre end jeg! :-)
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

Citat fra ktm

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener.
Jeg opfatter det som om du har en brændeovn tilsluttet gulvvarmen.
Jeg fornemmer at brændeovnen, tilsluttet gulvvarmen de øvrige steder, skal bibeholdes til opvarmning af disse arealer.
Du kan ikke kombinere el-gulvvarmen og vandbåren gulvvarme.
Hvorfor dog ikke bibeholde den eksisterende, vandbårne gulvvarme?
Hvis du vil skifte til el-varme, skal du pille det eksisterende gulv op, hvis du ikke vil vil lægget et nyt lag fliser oven på det gamle, med lavere loftshøjde til følge.
Måske andre forstår sagen bedre end jeg! :-)
mvh
ktm

Ja det er korrekt at vores brændeovn er tilsluttet vores gulvvarme - Dvs at "overskuds-varmen" bliver ledt ud i gulvet (altså varmer vandet op i gulvet).

Jeg bibeholde alt min gulvvarme i hele huset. Men sådan som det er nu så har vi 'el-gulvvarme' på badeværelset. Det er det grå felt hvor der står BADEVÆRELSE. Det hvide på badeværelset, er hvad vi udvider det med.
Dvs at vi udvider vores badeværelse henover det vandbårne-gulvvarme.
Dvs at vi så vil have vandbårne-gulvvarme & el-gulvvarme på badeværelset
Dette vil vi IKKE have.

Vi vil have det ens på badeværelset (enten EL eller vandbårne)

Så spørger jeg:
Er der mulighed for til tilslutte et nyt gulv på det vandbårne gulvvarme...?
Eller skal kan man evt. fejrne det vandbårne lige fra det areal hvor badeværelset bliver udvidet UDEN at skulle rive hele gulvet op i huset...?....?

Vi vil helst at det bliver vandbårne-gulvvarme i hele huset. Også i vores kommende tilbygning..!

Håber i bedre kan forstå dette nu. rolleyes

Mvh Popp
Ikke flere der kunne hjælpe mig med dette confused
Du kan næppe udvide det vandbårne anlæg, uden at lægge en ny streng til det nye gulv, idet man ikke må lave nedstøbte samlinger på et vandbåren anlæg.
Du laver da nogle fæle problemer for dig selv, ved så bestemt ikke at ville have 2 systemer i samme rum.
Som jeg ser det ville det da være genialt med 2 systemer.
Om sommeren fyrer du næppe i ovnen, men kunne måske godt ønske lidt varme i gulvet en gang imellem. så er det nemt at tænde for el-systemet i det mindste i en del af rummet.
Om vinteren, hvor du fyrer, er det jo klart det billigste at bruge ovnen og så lade el-systemet gå lidt i baggrunden.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

Det er rigtigt at man ikke må lave skjulte samlinger, men dette forekommer jævnligt, også ved nybyggede huse!

Ellers lav en ny streng, og tilslut den med den gamle, dvs. der hvor returen fra det eksisterende gulv kommer op så samler du den med den nye, og returen fra den nye monterer du der hvor returen fra den gamle streng.

Så fungerer din gulvvarme som et helt gulv

Mvh

www.spotvvs.dk
www.spotel.dk

El & vvs til spotpriser
Annonce
Jeg er enig med Spotvvs, Det forekommer jævnligt med samlinger under gulvet. Det klassiske eksempel er manden der monterer sit toilet på badeværelset og borer ned i slangerne.

Hvis du ikke har det så godt med samlingen under gulvet, så kan du gøre en af to ting:

1) Tag et billede af samlingen inden du nedstøber den, så kan den evt. beskrives til forsikringsselskabet eller ejerskifteforsikringen.

2) Lav en samling over gulvet og gem den i en lille kasse, et skab, under vasken eller med en inspektionslem i selve gulvet.
[Indlæg slettet]

Do It Yourself
[Indlæg slettet]

Do It Yourself
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis