Nyt gulv, hvilken træsort?

Hej

Jeg skal til at lave et nyt bræddergulv (ca 20 kvm, strøafstand ca 75 cm, så det skal være 30 mm tykt) i et køkken, og er ikke helt sikker på hvilken træsort der er bedst.

Indtil videre overvejer jeg lærketræ selvom det er lidt dyrere end fyrretræ, men jeg er lidt usikker på om det er rigtige og om jeg eventuelt skal forsøge mig med noget helt tredje.

Hvad siger I?

Mvh

Lars
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en fyrretræsplankegulv (27mm). Ulempen ved dette gulv er at det er blødere end jeg nok havde regnet med, dette betyder at der nemt kommer ridser, i sær fra dyr (hund og kat), og disse bliver sorte i bunden.

Så jeg vil mene at lærke træ da er en glimrende løsning, det ville jeg nok vælge en anden gang, eller også lakkere fyrretræsgulvet.

Laminat klik gulv kunne også komme i betragtning
Kirsebær er ekstremt flot. Om det passer hos dig og din pengepung er uvist. Jeg ved heller ikke om det er "blødt" som fyrretræ.
Men flot, det er det sgu´..

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Vi har massive ege planker fra firmaet Hørning, de koster ca. 329 pr. m2, i Bauhaus. De er olieret med hvidolie (FAXE).

Fordelen er at det er et meget hårdt gulv, dvs. det suger ikke lige rødbedesaften når man spilder, og der kommer heller ikke en bule, hvis man taber en stykke bestik. Min strøafstand er 45 (har selv halveret den med nogle regler), de er såvidt jeg husker 25 mm. tykke. Gulvet er rettet/hævet med nogle forskalningsbrædder på siden af de gamle strøer, det kunne du jo også overveje, medmindre dit gulv er helt lige, mit var hamrende skævt (hvornår blev vatterpasset egentlig opfundet).

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af PeterR (den 30-03-2003).]

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Kan kun sige at eg og ask er nogen af de hårdeste træsorter der findes til gulv.

Mener lærketræ er blødt men vil ikke slagtes på min udtalelse.

Kirsebær er rigtig flot,bare være opmærksom på det bliver mørkere med tiden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis