Oversigt over en Puch?

Jeg kunne godt tænke mig, hvis nogen vidste hvor man kunne finde en tegning/forklaring på, hvor forskellige moterdele/dele er placeret på en Puch maxi?

Da jeg ikk har så meget forstand på dette, ville jeg meget gerne danne mig et overblik over hvad de forskellige dele hedder/gør.

Mvh Niklas biggrin
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fine lille knallert den Maxi smile .

Det er nok straks værre at finde tegninger o.l. over den. Prøv evt. www.puchklub.dk som jeg så på stumpemarked i Fredericia. Det var et par "voksne" herrer, der havde taget et par kanon-flotte renoverede Monzaer med.

Ellers vil jeg tro de bedste chancer er på stumpemarkeder for knallerter/motorcykler.
Ja det er! biggrin

Regnede heller ikke ligefrem med at det ville blive nemt, men når man er en nybegynder som mig, havd det været rart. Jeg har stadig ikke styr på hvad de forskellige ting "laver", som får en knallert til at køre. Det meste kender jeg kun på navn.

En helt anden ting er:
Jeg er ikke interesseret i at tune den, men er meget interesseret i hvad jeg kan gøre for at vedligeholde den, og holde originalfarten i top!

Nogen som kan komme med nogle fif til en nybegynder?

Mvh Niklas
Det er såmænd en god begyndelse at vide hvad tingene hedder.

Hvis du er ude efter lidt generelt om hvordan en to-takst motor og en knallert fungerer kan du måske være heldig på biblioteket. Det gør egentlig ikke noget at det er lidt ældre bøger, principperne har ikke ændret sig.

Lidt generelle betragtninger til en "new-bie":

- Rengøring er en dejlig ting. Dels bliver den pæn at se på og dels snurrer alting lidt lettere når delene er rene og velsmurte, kæden og kablerne f.eks.
- Pil mindst muligt ved tingene. Selvom klaveret spiller er der nogen der gerne vil prøve om det ikke liiiige.... og inden man ser sig om er det hele splittet ad.
- Forebyggelse er bedre end helbredelse. Nu vil jeg næsten påstå at en Maxi kan køre solen sort cool , men ingen roser uden torne (eller grise uden orne). Hold øjne og øre åbne for "mislyde" så du når at fange de små skavanker i opløbet.

Og ja, det var så på et overordnet plan et forsøg på et par begavede råd.
Tak ska' du ha' biggrin

Jeg tror jeg skal et smut på biblioteket!
Hej,

Og så har de gamle Puch motorer det med at sode udstødningen til. Både i forrøret og i den indsats der sidder i selve bagpotten. Dette tager meget effekt - så check dette ofte.
Jeg husker da vi var knægte i 70´erne og skulle af-sode forrørene - smed vi dem ind i faderens industri oliefyr et par minutter til de var helt rødglødende - så kunne vi banke soden af Indsatsten i bagpotten kan med fordel bores en lille smule op ( der er sådan en masse små huller - vel omkring de 5 mm ). Jeg tror vi borede dem op til 8 mm.

Også platinafstand og tændingstidspunktet er kritisk for at motoren yder optimalt.
Mvh
Vangsøe

Vangsoe
Annonce
Mange tak for det! biggrin

Jeg har forsøgt mig med at fjerne udstødningen, men synes ikke rigtigt at kunne få den af?

Kan selvfølgelig godt være fordi jeg ikke er gået i dybden, men er der noget specielt man skal gøre?

Tak
Hej,
Indsatsen i bag fjernes ved at skrue den - 10 mm møtrik så vidt jeg husker - helt af det lange gevindstykke. Der er nogle gange 2 møtrikker som er spændt kontra for at det hele ikke rasler fra hinanden - så tager du dem bare een af gangen. Og så sidder selve bagpotten med en holder omkring fodhvileren. Af men den - så kan du trække hele bagpotten af og så kan du trække indsatsen ud.
Forrøret sidder med 2 stk. 10 eller 11 mm møtrikker på et par studse i cylinderen. Af med dem og så kan du trække forrøret af. Du skal måske ofre en ny pakning - men se hvordan den har det.
mvh
Vangsøe

Vangsoe
Tak for det biggrin
Skal nok blive sjovt at se, har ikke indtryk af at den har været renset i laaaaang tid.
Specielt og specielt, det vigtigste er nok at udvise en vis forsigtighed.

Så vidt jeg husker sidder forrøret på cylinderen med et par møtrikker. Med tiden sidder de i en blanding af rust og diverse slam fra vejen. Med lige dele grundig rengøring og rustløser sku' de være til at få lusket løse.

Nu er det så lige at det kniber med hukommelsen, men ved storebror Monza virker det. Når du kigger bag ind i udstødningen skulle du kunne se en gevindstang med en møtrik, og den skal skrues af. Også her sidder der lækre sager, så lidt tålmodighed kræves. Herefter kan du trække udstødningen fra hinanden og skulle gerne stå med en indsats i hånden.

Håber at jeg har ramt nogenlunde plet, ellers spørg bare igen.
Tak skal du ha' biggrin

Ja, der sidder en møtrik inde i selve udstødningen, jeg prøver at skrue lidt rundt omkring
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis