Jeg har nu afmonteret udstødningsbøjningen, og den bliver ikke monteret på samme måde igen
. Der sidder lidt krystallliseret salt (tror jeg det er - fedtede hvide klumper, som udstødningsbøjning og udst. slange også er fuld af) lige i åbningen af manifolden. Så en lille smule vand har der i hvert fald kunnet løbe tilbage. Ellers virker der tørt inde i manifolden.
Da jeg afmonterede slangen, der går fra antihævertventilen til udstødningsbøjningen, løb der en del glykol ud (svarende til en kaffekop), det siger mig, at det ikke er hele vandmængden i denne slange, der løber ned i udstødningsbøjning/slange ved motorstop. Den mængde der eventuelt har endt i manifolden svarer altså til: 1 meter kølevandsslange på 19mm minus den mængde vand, der kan være i en kaffekop. Mon ikke det er den smule, der er blevet brændt af, og har aflejret sig som saltkrystaller i manifoldens åbning?
Jeg er naturligvis stadig nervøs for, om der sidder lidt vand inde på toppen af ventilerne, derfor vil jeg for en sikkerheds skyld som nævnt, starte motoren kortvarigt for at fjerne dette. Men der har jo ikke overhovedet været driftsmæssige problemer der har tydet på vand i systemet hele sommeren. Det er mere det der med, at tanken om stempler der sætter sig, eller et sprunget topstykke på en motor årgang 2006, vil kunne holde mig søvnløs frem til foråret
.
Det er vel også en ide at tjekke olien? I min instruktionsbog står der, at hvis der er løbet vand ind igennem manifolden, så vil olien blive "mælkeagtig" og skal skiftes. Så det kunne vel være en indikator?
Jeg har afmonteret impelleren før den ultrakorte opstart, så den brænder ikke af, hvis motoren kører uden vandtilførsel et kort øjeblik (ca. 10 sek. burde vel være nok?)