Udstødning

Jeg har brug for et par kloge kommentarer!

Jeg har netop i år installeret en spritny Betamarine 16 hk ferskvandskølet dieselmotor i min sejlbåd.

Mit spørgsmål går på udstødningen - nærmere betegnet det lille stykke rør, som befinder sig uden på udstødningsmanifolden, og hvor kølevandet returneres til udstødningssystemet.

Pga. pladsproblemer i motorrummet har jeg drejet udstødningsrøret 90 grader, så det i stedet for at pege nedad nu peger til venstre. Er der nogen fare ved det? Forøges risikoen for, at kølevandet kan løbe tilbage igennem udstødningsmanifolden? Det skal lige nævnes, at kølevandet efter passage af varmeveksleren pumpes op til en antihævertventil oppe under dækket, hvorefter det løber videre ned til til det omtalte sted på udstødningen. Når motoren stopper, kan der selvfølgelig være en smule saltvand i det stykke slange, som går fra antihævertventilen og videre til udstødningen. Spørgsmålet er så, om den smule vand vil nå at blive blæst ud imod lydpotten/vandlåsen.

Jeg har ikke på noget tidspunkt i løbet af sæsonen oplevet problemer med driften og på nuværende tidspunkt er saltvandssiden først renset med 20 liter ferskvand, og efterfølgende gennemskyllet med ren glykol. Så er der på nuværende tidspunkt løbet nået ind i systemet, ja så er det altså ren glykol.

Jeg ser frem til at høre en mening om dette?

Med venlig hilsen

Jeppe
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jeppe.
Når du stopper maskinen, løber vandet fra ventilen, som åbner og derved forhindrer en hævertvirkning, idet vandet følger den til en hver tid gældende tyngdelov, hvilket normalt vil føre det ned i udstødningssystemet, hvorfra det blæses ud ved næste start. Du må så bedømme om vandets tur med den ændrede vinkel, vil kunne medføre fare for at, vandet løber uønskede steder hen. Det er jo ikke de store mængder, der står i slangen.
Det lyder, som det rene frås med glykolen, jeg bruger selv en blanding, som er god for 30gr. frost, det skulle beskytte tilstrækkeligt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs!

Tak for svaret! Jeg vil kigge nærmere på vinklen for at se om jeg skal ændre på opbygningen af udstødningssystemet. Og så vil jeg tage udstødningsbøjningen af og føle efter om der er fugtigt/fedtet af glykol inde i manifolden. Hvis der er det kunne det jo være tegn på, at der løber lidt vand tilbage, når motoren stoppes.

Men samtidig vil jeg stille spørgsmålet:

Er det sandsynligt, at der er løbet vand ind i udstødningsmanifolden, når jeg ikke en eneste gang har oplevet startproblemer eller lignende i løbet af denne sæson?

Mvh. Jeppe
Citat fra Jeppe_K

Hej Lynæs!

Tak for svaret! Jeg vil kigge nærmere på vinklen for at se om jeg skal ændre på opbygningen af udstødningssystemet. Og så vil jeg tage udstødningsbøjningen af og føle efter om der er fugtigt/fedtet af glykol inde i manifolden. Hvis der er det kunne det jo være tegn på, at der løber lidt vand tilbage, når motoren stoppes.

Men samtidig vil jeg stille spørgsmålet:

Er det sandsynligt, at der er løbet vand ind i udstødningsmanifolden, når jeg ikke en eneste gang har oplevet startproblemer eller lignende i løbet af denne sæson?

Mvh. Jeppe
.

Hej Jeppe.
Du skal være sikker på at vandet løber i udstødning uanset bådens hældning.
Een ting er lidt vand i manifolden, en anden er vand i en cylinder, hvilket er muligt, såfremt motoren stopper med en udstødningsventil åben. Da vand ikke er komprimerbart, er der så stor risiko for en ødelagt plejlstang eller en sprunget toppakning, når du starter igen. Jeg har selv fået en toppakning skudt ud fordi min hævertafbryder havde sat sig fast. Da der jo altid er lidt plads i slanger og lydpotter kan der startes en hævert, og ligger udstøningsafgangen højere end motoren, ja SÅ.rolleyes Man skal derfor tjekke ventilen ind imellem, og helst ha' et søvandsfilter foran. Og så altid lukke søventilen når man stopper motoren. Hvilket jeg så ikke havde gjort, og min motor lå under vandlinien. LIge midt i ferien, i Ebeltoft havn.
Egentlig ville det være godt med en magnetventil lige efter filteret. Det mest sandsynlige tidspunkt for at starte en hævert er, når motoren stoppes og der er lidt fart i vandet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Igen,

Ja det ville jo ikke være så smart at skyde topstykket, men det er jo heldigvis ikke sket endnu... Så bare lige 2 små spørgsmål:

1) Jeg påtænker, at starte motoren uden saltvandstilførsel og lade den køre i 10 sekunder, for på den måde at blæse al eventuelt vand ud af manifolden inden en lang stillestående vinter.

Er det helt ved siden af?

2) Ved du, om vandet inde i manifolden kan løbe lige NEDAD til toppen af ventilerne, eller om manifolden er konstrueret med en "omvej", så den smule vand i manifolden du omtaler, eventuelt skal løbe en lille omvej, før det havner ved ventiler/stempler?

Som det er konstrueret nu, er der stort set ikke noget fald fra kølevandsindgangen i udstødningsbøjningen ned mod potten.

Det må jeg jo se at få lavet om på...

Mvh. Jeppe
Citat fra Jeppe_K

Hej Igen,

Ja det ville jo ikke være så smart at skyde topstykket, men det er jo heldigvis ikke sket endnu... Så bare lige 2 små spørgsmål:

1) Jeg påtænker, at starte motoren uden saltvandstilførsel og lade den køre i 10 sekunder, for på den måde at blæse al eventuelt vand ud af manifolden inden en lang stillestående vinter.

Er det helt ved siden af?

2) Ved du, om vandet inde i manifolden kan løbe lige NEDAD til toppen af ventilerne, eller om manifolden er konstrueret med en "omvej", så den smule vand i manifolden du omtaler, eventuelt skal løbe en lille omvej, før det havner ved ventiler/stempler?

Som det er konstrueret nu, er der stort set ikke noget fald fra kølevandsindgangen i udstødningsbøjningen ned mod potten.

Det må jeg jo se at få lavet om på...

Mvh. Jeppe
.

Det er en skidt ide at lade pumpen køre uden vand, tag i stedet en 10L dunk med opblandet kølervæske og lad motoren tømme den, og lad den så bare køre lidt længere, for nu er pumpen smurt med kølervæske og brænder ikke så let af. så er alt beskyttet. Det virker jo antikorrosivt ligesom i en bil.
Jeg er jo ikke et orakel, og kender ikke dit manifold, men der er normalt ingen omveje. Du bør nok ændre tilgangen, som du selv siger.rolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
ja men så siger jeg mange tak for de gode råd!
Som det er konstrueret nu, er der stort set ikke noget fald fra kølevandsindgangen i udstødningsbøjningen ned mod potten.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med dette. Du skal være sikker på at det vand i slangen kan rummes i udstødningen uden at nå op til manifold.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har nu afmonteret udstødningsbøjningen, og den bliver ikke monteret på samme måde igensmile. Der sidder lidt krystallliseret salt (tror jeg det er - fedtede hvide klumper, som udstødningsbøjning og udst. slange også er fuld af) lige i åbningen af manifolden. Så en lille smule vand har der i hvert fald kunnet løbe tilbage. Ellers virker der tørt inde i manifolden.

Da jeg afmonterede slangen, der går fra antihævertventilen til udstødningsbøjningen, løb der en del glykol ud (svarende til en kaffekop), det siger mig, at det ikke er hele vandmængden i denne slange, der løber ned i udstødningsbøjning/slange ved motorstop. Den mængde der eventuelt har endt i manifolden svarer altså til: 1 meter kølevandsslange på 19mm minus den mængde vand, der kan være i en kaffekop. Mon ikke det er den smule, der er blevet brændt af, og har aflejret sig som saltkrystaller i manifoldens åbning?

Jeg er naturligvis stadig nervøs for, om der sidder lidt vand inde på toppen af ventilerne, derfor vil jeg for en sikkerheds skyld som nævnt, starte motoren kortvarigt for at fjerne dette. Men der har jo ikke overhovedet været driftsmæssige problemer der har tydet på vand i systemet hele sommeren. Det er mere det der med, at tanken om stempler der sætter sig, eller et sprunget topstykke på en motor årgang 2006, vil kunne holde mig søvnløs frem til foråretsad .

Det er vel også en ide at tjekke olien? I min instruktionsbog står der, at hvis der er løbet vand ind igennem manifolden, så vil olien blive "mælkeagtig" og skal skiftes. Så det kunne vel være en indikator?

Jeg har afmonteret impelleren før den ultrakorte opstart, så den brænder ikke af, hvis motoren kører uden vandtilførsel et kort øjeblik (ca. 10 sek. burde vel være nok?)
Det med mælkeagtigt olie opstår som regel, hvis der tæres hul i manifold så kan der virkelig komme vand ind. alene derfor tjekker man altid olien inden opstart.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis