Hvad er det der får bladene til at visne.

Jeg kører forbi nogle hjortetakstræer (eller hvad de nu hedder) på vej til arbejde. Disse var for en måned siden i afblomstning, og stod med smukke gule og røde blade. Mit som står i forhaven har først efter første nattefrost i sidste uge, vist at nu er det vist på tide at "kyle bladene af". Men hvad gør forskellen på hvornår mit træ og de andres smider bladene. Skal lige siges at min aldrig får mørke, der er altid gratis lys i min forhave fra gadebelysning.

Er det temperaturen eller mangel på lys der gør det.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg mener at det er dagenes længde,- og temperatur der er afgørende. Mht lys så er gadebelysning slet ikke stærkt nok til at det vil påvirke træet mht når det smider bladene. Lys måles i lux, og det skal have et vist antal lux/intensitet før end det vil have den effekt. Gartnerier har specielle lamper til det. Det er ikke nok bare at hænge almindelig lamper op.
Træet begynder at trække saft og næringsstoffer væk fra blade og ned i træet, rødderne for at gå i en slags dvale, når det bliver mørkt og koldt. Cellerne i bladene ville blive ødelagt pga frost, og dermed dø alligevel. Og så ville træet tabe værdifuld energi/saft.

Sådan hvad jeg lige kan huske fra fordumstids gymnasie biologitimer..
mvh jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis