Mindre el arbejde

Jeg skal have lavet mig en ekstra stikkontakt på loftet. Jeg fik da vi overtog vores hus for 2 år siden en elektrikker til at lave en masse på vores hus. Blandet andet en stikkontakt på loftet. Nu vil jeg dog gerne have en mere i den anden ende af loftet. Men jeg gider simpelthin ikke betale en elektrikker for at komme ud for kun at lave det.
Det jeg gør er vel bare at sætte en samledåse ind i den ledning der går til min allerede opsatte stikkontakt og derfra dele ledning således at en går til min oprindelige stikkontakt og en går til den nye.
Dvs. jeg bruger bare 4060b_m.jpg og så nogle 1083.jpg til at samle ledningerne inde i dåsen ik.

Jeg ved godt jeg ikke selv må lave det. Men det er jo ikke ligefrem atomfysik at samle et par ledninger smile
Jeg skal have lavet mig en ekstra stikkontakt på... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Steinaa og Pladderballe har ret!!
Det er en rimelig nem operation, men du skal vide at det er en ulovlig installation. Som Hr. Pladderballe skriver, er det også mest hensigstmæssig at køre kablet i den allerede eksisterende stikkontakt. Der skulle gerne være plads til de tre ledere i den stikkontakt der sidder der, og du skal bare bruge de samme farver. Husk at gøre kablet fast med clips. Ellers ender det med at kablet render ud af dåsen med fare for løse samlinger.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hvad er forskellen mellem at bruge en 5 meter løs forlængerledning med 2 gange 0,8 kvadrat eller en 5 meter clipset installationskabel med 2 gange 1,5 kvadrat med fastmonteret stikkontakt i den ene ende?

Og vi taler om et hus hvor ledningsnettet er veludført og vi taler om at tilføje en enkelt stikkontakt til f.eks. lampe på et loft.

Det er klart at man som GDS skal vide hvordan ledningsnettet er opbygget og antallet af stikontakter m.m. dernæst hvad det bruges til. En gruppe kan f.eks. dårlig nok klare 2 elkogere.

Min "dårlige" råd vil jeg nok ikke give til en GDS'er som har lavet hele ledningsnettet i huset. Så er rådet det modstatte.

 

Handyman---> En forlængeledning er ikke en fast installation, derfor må alle sætte den i en stikkontakt. Desuden er den nok nærmere 0,75 kvadrat. Et installationskabel til en stikkontakt kan ikke hedde noget med 2 x 1.5 kvadrat, da der skal være jord i alle nye montager.

Hvis ledningsnettet er veludført, også på loftet, vil det da være en skam at lave en stikkontakt til lyset i den anden ende af loftet. Det ville da være mere på sin plads med en afbryder og et armatur eller to... ellers skal man jo til at fumle med at få sat stikproppen i stikkontakten, inden der kommer lys.

Og sidst men ikke mindst. Mht. de 2 elkogere, er det jo også således, at i køkkenet skal der være mindst 2 frie stikkontakter jævnt fordelt ( Så vidt jeg husker) og det skal fordeles på 2 gruppeafbrydere. Derved kan man både lave kaffe, the i elkedel og popcorn til ungerne samtidig :-)

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Rart at se at jeg har fået skabt lidt debat smile.

Til info kan jeg fortælle at de nye på loftet lavede elektrikker i en helt ny gruppe (han skiftede også måler og skab og så var der en gruppe "ledig"). Så der skulle være "power" nok.

Ellers tak for de mange gode svar.
Handyman: Forskellen på forlængerledningen og den faste installation er at når du engang sælger huset, så tager du din forlængerledning med dig; hvorimod den faste installation bliver i huset.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis