Min motor overopheder efter noget tids sejlads. Helt konkret kan jeg se, at olietrykket falder, efterhånden som jeg sejler, mens temperaturen på kølevandet forbliver lav. Når olietrykket så har været i det røde felt et stykke tid, stiger temperaturen pludseligt meget voldsomt.
En del af forklaringen er formentlig, at der er tale om en bilmotor, der ikke er mariniseret ordentligt, men når jeg spørger til løsninger hos fagfolk, får jeg svar i alle retninger:
1. Kølingen af motoren er underdimensioneret
2. Der mangler køling af manifold og udstødning
3. Der mangler en oliekøler
4. Luftindtaget skal flyttes væk fra motorrummet, så der trækkes kold luft ind (højere molekyletæthed samt køling) frem for varm luft, og der skal være bedre passage for luften
5. Der skal en tykkere olie til 20/50
Jeg vil sætte stor pris på, hvis nogle af jer kan vejlede mig lidt. Hvilke af ovenstående tiltag skal jeg give mig i kast med.
Det skal nævnes, at der er et lidt alternativt kølesystem på motoren. Den er ferskvandskølet. Kølevandet ledes ned i et kobberrør under båden, hvor varmen udveksles med søvandet. Motoren er en gammel B.M.C. 1,5 diesel.
Jeg overvejer at sætte en oliekøler på, så den køles af det samme vand, der køler motoren. Jeg har imidlertid fået at vide, at dette vil gå ud over kølingen af motoren og dermed forværre problemet. Jeg magter imidlertid ikke at skulle bore igennem skroget for at køle med søvand.
Hvad angår køling af manifold og udstødning overvejer jeg at isolere manifold og udstødning (Power Wrap). På den måde afgives varmen ikke i motorrummet.
Hilsen
Andreas