Manglende varme - cirkulationspumpe - konen er sur hjælp mig

Ja der er lagt i brændeovnen til mig ............jeg kan ikke skaffe konen nok varme.............og hun har ret ....jeg har ikke helt styr på mit hjemmelavede centralvarmeanlæg.

PROBLEM:
Opsatte i sommers ny radiator ........og Cirkulationspumpen har heldigvis holdt sommerferie i 5 måneder. MEN nu kan jeg ikke få cirkulation nok til at få varme i alle radiatorer og i varmtvandbeholderen.
Systemet har fungeret i de sidste 3 år (dvs dog uden den extra radiator) - dog må jeg indrømme med problemer med at få fuld varme i extremt kulde/vind perioder.

HJÆLP:
Skal jeg skifte cirkulationspumpen. Skal jeg smøre anlægget med kølervæske. Skal jeg sætte en hjælpepumpe på til at give lidt turbo i spidsperioder. Eller...??

ANLÆGGET:
Cirkulationspumpe (25-40 - ældre) sidder på returen lige før kedel og kører på niveau 3. Stoker og fastbrændsel gør at jeg har åben expansion (ca 3,5 meter over niveau). Og forøvrigt varme nok wink
Fremmen er 1" og løber ca 25 meter over til mit hus.
T-forgrening går til gulvvarme (15-40 pumpe) - kører på niveau 1.
T-forgreningen (3/4") løber ca 12 meter over til 4-fordeler til radiatorer og til varmtvandsbeholder.
Herfra løber returen tilbage sammne med retur fra radiatorerne og gulvet.

4-fordeleren fører til med PEX rør (vel ca 10mm lysning):
1: 5 meter til lille radiator - stueplan
2: 3 meter til lille radiator - 1 sal
3: 10 meter til 2 store radiatorer - 1 sal
4: 8 meter til 1 lille radiator - 1 sal

Og det ser ud til at jeg kan styre, hvortil jeg vil have varmen til at løbe (under normale oktober/november temperaturer). Feks. styre varmen til at få varmt vand i radiatorerne på 1 sal, men ingen i stueplan...hvis jeg bare sikrer at varmen er på 1sal, INDEN jeg åbner for den i stueplan (og her kommer så aldrig varme). Dvs samme nummer kan jeg gøre, hvis jeg vil styre varmen andre steder hen !!
MEN på bundlinien kan jeg altså ikke få varme i alt på en gang - og jeg er så desuden bange for at næste gang, der kommer extreme forhold.

Jeg har en Grundfoss ALPHA 25-40 liggende - vil jeg med fordel kunne montere den i mit hus efter T-forgreningen ? ..... kan det skaffe extra flow for at det vil fungere - også i spidsbelastninger ??

SER MEGET FREM TIL JERES GODE RÅD OG VEJLEDNING / peter
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En mulighed er at du ikke har luftet systemet ordentligt ud efter den nye radiator er blevet monteret. Der kan stå en luft-lomme og forhindre cirkulationen. Det kan tage ret lang tid at få al luften ud og man skal ofte udlufte alle radiatorer på skift - gentagne gange.

Din Alpha-pumpe har samme løftehøjde (4m) som din UPS25-40, fordelen er at du kan spare en del penge på el-regningen idet Alpha-pumpen er selvregulerende. Problemet kan dog ligge i at systemets rørmodstand er blevet for stor med den nye radiator og så kræves der sikkert en større cirkulations-pumpe.

Jeg ville forsøge mig med udluftning som det første.

Håber ovenstående kan hjælpe jer med varmen.

Mvh.
Maskinmesteren
Hej

Siger som maskinmesteren: udluftning, hvis det ikke hjælper vil jeg foreslå en større pumpe.
Du har ikke en shunt ventil der skal stilles mod "vinter" i stedet for "sommer" vel?
Jeg tror mest på at din pumpe er blevet "træt" Du kan jo også lige prøve at montere alpha pumpen selv om den har samme løftehøjde.

mvh Anders
Ja, udluft! Selv 1 år efter finder jeg stadig luft i systemet - gemt i pexrørene.

Men gætter umiddelbart på, at din pumpe er for lille - den indre modstand i de 2x25 meter må alt andet lige nedsætte effekten pænt, særligt kombineret med forskellige dimensioner rør. Mit gæt er umiddelbart, at din gulvvarme altid kører godt kva den ekstra pumpe (vand løber derhen, hvor modstanden er lavest).

Kølervædske hjælper en hel del - min 25-40 pumpe klarer nu snildt at varme 200 m2 op (excl. kælder - delvist opvarmet) i et gammelt hus med div. rørdimensioner og en del Pex. Samtidig smører det ventilerne.

Går du helt i hårdknude - ring evt. til Keld fra Midtjydsk Lækagesøgning (Holstebro). Bedste VVS-mand jeg har mødt - og han kommer af og til i Thy ;-)

Mvh.

Jan R.
hej alle

takker for input indtil videre...

Jeg glemte at skrive at jeg mener at have luftet rigtigt godt ud..........men OK jeg vil gøre det endnu mere....

Jeg har overvejet at udskifte pumpen, men desværre sidder den som nævnt lige før kedlen UDEN en lukkehave (ikke så smart - I know), dvs jeg skal vel have vandet af systemet - og det er jeg ikke lige interesseret i.
Derfor tænkte jeg på det med en hjælpepumpe......

En alpha - er den også OK til et åbent system ???

SU
Sjovt, jeg sidder med et lignende problem.. Jeg har lige lavet nyt badeværelse og lagt gulvarme(ca 11 m2), jeg har derefter taget fremløb og retur ude ved fyret som ligger lige ved siden af badeværelset, efter en masse udluftning hvor jeg simpelthen ikke kunne drive mere luft ud af anlægget, startede jeg fyret op og ventede spændt. Resultat: Masser af varme i gulvvarme, men absolut ingen varme i de resterende radiatorer i huset. Efter lidt bøvl frem og tilbage har jeg egentligt konkluderet at det er min cirkulationspumpe det er galt med. Det er en gammel grundvoss 25-35 pumpe som efter hvad jeg ved må have en løftehøjde på 3,5m og da det er nemmest for varmen først at løbe i gulvvarmen regner jeg ikke med der er meget løftehøjde tilbage(skal ca 5 meter op før det ledes til radiatorne i hele huset). Så jeg har derfor været ude og købe en 25-60 pumpe istedet.. den burde kunne klare sagerne! Hvad mener i andre?
Citat fra Bagger

Sjovt, jeg sidder med et lignende problem.. Jeg har lige lavet nyt badeværelse og lagt gulvarme(ca 11 m2), jeg har derefter taget fremløb og retur ude ved fyret som ligger lige ved siden af badeværelset, efter en masse udluftning hvor jeg simpelthen ikke kunne drive mere luft ud af anlægget, startede jeg fyret op og ventede spændt. Resultat: Masser af varme i gulvvarme, men absolut ingen varme i de resterende radiatorer i huset. Efter lidt bøvl frem og tilbage har jeg egentligt konkluderet at det er min cirkulationspumpe det er galt med. Det er en gammel grundvoss 25-35 pumpe som efter hvad jeg ved må have en løftehøjde på 3,5m og da det er nemmest for varmen først at løbe i gulvvarmen regner jeg ikke med der er meget løftehøjde tilbage(skal ca 5 meter op før det ledes til radiatorne i hele huset). Så jeg har derfor været ude og købe en 25-60 pumpe istedet.. den burde kunne klare sagerne! Hvad mener i andre?


Din nye pumpe burde gøre en forskel, der kan dog stadig være luft i systemet. Hvis det er en energivenlig Alpha-pumpe vil du spare penge på el-forbruget, idet pumpen selv justerer driftspunktet afhængig af varmebehovet. Læs evt. mere her.
Og her www.energyproject.com
Citat fra Maskinmesteren

Din nye pumpe burde gøre en forskel, der kan dog stadig være luft i systemet. Hvis det er en energivenlig Alpha-pumpe vil du spare penge på el-forbruget, idet pumpen selv justerer driftspunktet afhængig af varmebehovet. Læs evt. mere her.
Og her www.energyproject.com


Jeg har her idag mont. den nye pumpe, og efter endt udluftning kører det bare 10-4biggrin Det er ikke en alpha pumpe, havde tænkt på det, og ved godt man sparer penge på længere sigt i form af strøm, men da januar har været en hård måned var der ikke så mange penge i cirkulationspumpekassen, så det blev til en ganske almindelig en af slagsen!wink
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis