Rapsolie istedet for 2-taktsolie

Jeg har hørt fra en kammerat at det er muligt at udskifte 2-taktsolie med rapsolie, er det rigtigt eller er det bare noget sludder?
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra ash_nazg

Jeg har hørt fra en kammerat at det er muligt at udskifte 2-taktsolie med rapsolie, er det rigtigt eller er det bare noget sludder?


Næh det er skam fuldt ud korekt, det forudsætter at du har en tank hvori olien bliver blandet i benzinen via en pumpe. Og så skal doseringen sættes en procent op.
MEN der er lige en lille hage ved det, alle vil kunne følge dig på en kilometers afstand, og stanken af brændt frithüreolie vil hænge i luften efter dig.

V.h. Håndværkeren smile
Rapsolie tørre efter nogle måneder.
Hvis du bruger motoren hele tiden, så måske.
Hvis motoren står en vinter med rapsolie rester så er den død.
Har prøvet det med øko KÆDEolie i motorsaven. Efter et halvt år med olie i var kæden helt stiv.
Hvordan vil du rense krumtaplejer og stempelringe?

Amerikansk olie eller ricinus olie som det også kaldes kan bruges. Det tørre ikke og bruges i nogle model motore.

Mvh Thomas

Citat fra Thomas FH

Rapsolie tørre efter nogle måneder.
Hvis du bruger motoren hele tiden, så måske.
Hvis motoren står en vinter med rapsolie rester så er den død.
Har prøvet det med øko KÆDEolie i motorsaven. Efter et halvt år med olie i var kæden helt stiv.
Hvordan vil du rense krumtaplejer og stempelringe?

Amerikansk olie eller ricinus olie som det også kaldes kan bruges. Det tørre ikke og bruges i nogle model motore.


Hej Thomas.

Der var en i MZ klubben der praktiserede brugen af rapsolie, og han har ikke haft de problemer du beskriver. Du skal tænke på at ved en totakts motor bliver olien brændt af sammen med benzinen, der skulle meget nødigt stå olie i krumtaphuset, og i gear huset har det ingen mulighed for at komme ind i.
Med hensyn til din motorsav så er det rigtigt at det stivner hvis det står i mere end en måned, her anbefales det at du inden du stiller motorsaven ind til vinteren at du tømmer olie tanken, fylder noget motorolie på og lige starter motoren så Øko olien / Raps olien er blevet pumpet ud af systemet. Så skal du lade den stå med motor olie på vinteren over eller til du skal bruge den igen, hvor du så tømmer for motorolie og vice verca.

V.h. Håndværkeren smile
Citat fra Håndværkeren

Næh det er skam fuldt ud korekt, det forudsætter at du har en tank hvori olien bliver blandet i benzinen via en pumpe. Og så skal doseringen sættes en procent op.
MEN der er lige en lille hage ved det, alle vil kunne følge dig på en kilometers afstand, og stanken af brændt frithüreolie vil hænge i luften efter dig.

V.h. Håndværkeren smile


Hvorfor forudsætter det at jeg har en tank hvori olien blandes med benzinen via en pumpe?

M.V.H.
ash_nazg
Fordi Raps olien ikke vil blande sig i benzinen på samme måde som en selvblandende olie !
Du kan jo prøve at hælde lidt ren benzin i et glas og så hælde lidt Raps olie i også, sådan ca. hvad der vil svare til blandnings forholdet. Bland det sammen hvis du kan og lad det stå urørt i en halv times tid, så vil det nok dele sig igen.
Rapsolie er jo på vandbase, Benzin er et olieprodukt der ikke er foreneligt med vand.
De motorer der har olie tank og pumpe sprøjter olien ind i krumtaphuset ikke ind i benzinen som nogen tror.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Det med lugten af friture, er i hver flad rigtigt... En af mine store børn, havde taget raspolie i stedet 2 taktsolie og blandet i benzinen til sin Pocket bike... FØJ..
Ja det kan faktisk bruges til meget det Raps olie, jeg har de sidste 10 timer brugt det som smørremiddel på min kædesav, altså til at smørre sværdet med og det fungere meget fint, der skal fyldes på lidt oftere da pumpen er til en svære olie, så det kommer hurtigere igennem med den tynde.

V.h. Håndværkeren
Jeg er ingen scooter-ekspert, men jeg kan tænke logisk....

En billigere 2-taktsolie, som er vegetabilsk (eks. Mobil fra Jem & Fix), soder noget mere. Det betyder at motoren og udstødningen på et tidspunkt skal renses.

En anden og noget mere væsentlig ting er, at ovennævnte lukker meget mere CO2 ud i naturen.

Hvis dette er gældende for en vegetabilsk 2-taktsolie fra Mobil, hvordan ser det så ikke ud med rapsolie, der bestemt også er vegetabilsk?

Umiddelbart lyder det som en dårlig ide. Brug en ordentlig olie, der er bedre for motoren og bedre for naturen.

Michael N. Petersen
www.hawkeyes.dk

Venligst,

Michael N. Petersen
www.hawkeyes.dk
Jeg var stamkunde hos shg.dk indtil de mishandlede min loyalitet!
Rapsolie er co2 neutral så vidt jeg har fået oplyst
Citat fra Håndværkeren

Rapsolie er co2 neutral så vidt jeg har fået oplyst


Har også hørt at rapsolie skulle være co2 neutral..

Bruger det som kædesavsolie på 2. år og sværdet/kæden er stadig den samme og har det fint.. dog går der lidt mere olie til, men prisen er jo lavere, så det er stadig billigere..

At blande det til 2 takt, så har jeg erfaret at olien hurtigt ( ca en mdr) bundfælles og samler sig bunden af tanken/dunken.. Og i karburatoren..
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis