Tykkelse af mdf plader til skab

Hej.
Jeg skal bygge et indbygningsskab af mdf plader. Jeg har ikke lavet noget af mdf plader før, og er i tvivl om hvor tykke de skal være for at kunne holde.

Skabet bliver ca. 2200 højt og 3000 bredt. Men da det er op af en meget skrå væg er det ikke nær så stort som det lyder.

Jeg forestiller mig at skabet består af:
en sokkel
hylder
låger
lodrette indelinger, som skal bære hylder såvel som låger

Jeg forestiller mig at de lodrette plader er tykkest, hylderne lidt tyndere og lågerne tyndest.

Hvilke tykkelser skal jeg bruge? Bliver jeg nødt til at afstive med lægter eller lignende?

Venligste hilsener
M
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det korte og det lange er, at du kan bruge 16 mm plader til korpus (skabet), hylder, låge og sokkel. Sådan gør de fleste, fordi det giver et passende stabilt element. Du kan godt gå op i 19 mm. Men selv i dit tilfæde, når du har lodrette stykker, synes jeg det er ok med 16 mm.

Nu vil du lave det i mdf-plade, og det er også helt fint. Men du kan jo købe 16 mm spånplade, der har en belægning, der (hos nogle trælaster) fås i flere farver, overfladestruktur og tykkelser. Pladerne kaldes mellaminplader.

Svend Erik

Bygningssnedker

Hej.
Hvis du vil lave det lidt pænt, har Gør Det selv en artikel fra 1 blad i 2001 hvor de laver et skab i mdf, med forkanter, der derefter bejses. Har lavet det tidligere, og det bliver rigtig flot. Du kan få artiklen af mig hvis du er interesseret. Fordelen med forkant på hylderne er, at de bliver mere stabile, og ikke "hænger" så let. I artiklen kan du også se hvordan du laver skuffer etc.

Hej!

Jeg ved ikke, om bankmand endnu er aktiv, og har mulighed for at sende mig artiklen fra Gør Det Selv, vedr. skab i mdf.

Hvis det er tilfældet, vil jeg blive ovenud glad.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis