At bøje træ.

Jeg skal bøje noget træ til nogle vinduesindfatninger, hvordan gør man det.
På en lade på vej til arbejde, så jeg at de havde et badekar stående til at udføre noget arbejde på lægterne, da de skulle "formes" hen over indgangen til gårdspladsen, men hvad var der i badekarret ?. Vand, varmet eller koldt, eller hva. Hvordan gør man ?.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har et stykke knastfrit træ, kan du gøre det bøjeligt ved at koge det i en "svedekasse" - et lukket rum, hvortil der ledes dampe, evt bare fra en vandkedel.
Hvis du kan holde dunsten ud, er det en fordel at tilsætte salmiakspritus til svedekassen/vandet.

Spænd det varme træ op i din skabelon, og lad det køle af, og formen bevares.

Jo tyndere træ, jo lettere er det at bøje.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af bodker (den 28-04-2003).]

Mvh.
bodker

Der er spurgt til opretning af døre i en anden tråd, men endnu ikke kommet forslag til løsning. Er der nogen der ved, om denne metode ("badekarsmetoden") kan bruges til at rette døre, der har slået sig? I givet fald: Hvordan gribes det an?

Torben
Det du efterlyser kan være at dampe træet i en dampkasse - svedekasse.
Man laver en kasse af træ og i den ene ende sættes en låge i.
I den anden monteres en slange fra en kedel kedlen fyldes med vand og dampen ledes nu ind i svedekassen. Herved opvarmes træet og damp trænger også lidt i træet. Efter nogen tid, afhængig af dimmension og sort på træet kan det nu bøjes og fastholdes mens det køler tører og er nu i den nye form ! Der vil dog være nogen tilbagefjedring.
Teknikken anvendes meget i forbindelse med bådbygning, hvor man skal vride bord til beklædnig eller svøb der skal presses ned i bunden af en båd.

Svedkassen isoleres for at få mindst varmetab.

Er det mindre dimmensioner du skal bruge kan du anvende et Ø110mm kloakrør som du i den ene ende monteret et T stykke og nipler ned til en dimmension der passer til en slange. Og i den anden laver en prop der passer nogenlunde til røret.

Det store rør kan du passende isolere med noget rockwool elle glasuld.

Har du en stor kedel kan den måske levere nok damp ellers tager du en gammel gryde og laver et beslag, evt i træ der kan holde låget tæt mod gryden.
Brug ørene på gryden til at spænde fast i.

Ilåget skal du så have tilsluttet slangen mellem kedlen og svdekassen.

Eller du kan måske låne en hos en bådbygger eller evt hos Vikinge skibsmuseets værksted.

Måske vil de også kunne fortælle lidt mere om hvordan du laver lige det profil du gerne vil.

Venligst Njord

MVH Njord
Hej 2rb1

Jeg tror ikke på at du kan dampe en dør lige..

Den vil formodentligt nærmere gå endnu mere ud af form.

Hvad er det for en dør du har problemer med ??

Lav en ny tråd og beskriv din dør dens opbygning og hvad problemet er, så vil du formodentligt få nogel svar på hvordan man kan prøve...

Venligst Njord wink

MVH Njord
Ja Thomas jeg købte den "store model" men da fødselsdagen først er på fredag er der jo endnu ikke nogen der ved hvordan det kører..

Men jeg må jo nok hellere lade den op for en sikkerhedsskyld !!!

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hvad du ikke vidste Njord er, at din søn skam også læser Lav-Det-Selv i skolen.

Så selvom han ser overrasket ud når han får "den store model", er det mere til glæde for jer, for han har da allerede brugt gaven flere gange, når I har haft så travl med alt muligt andet. Ja, jeg vil næsten tro han allerede har repareret den, og måske forbedret den......

Man er vel sin fars søn! biggrin

Tillykke med ham.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej igen smile

En Gameboy skal jo slet ikke lades op, der skal engangs-batterier i....

Så lad du bare være, du kan ikke holde fingerne væk dit legebarn wink

Mvh
ThomasB
Ja Ja Thomas !

Du skrev da selv lidt om fordelene ved den ene model frem for den anden !!

På SP er der jo netop indbyggede batterier, som i en mobiltelefon !!

Og de skal lades op i 3 timer inden den er fuldt køreklar !!!

Faktisk har jeg kun købt et spil da de er hunde dyre.. Og da jeg jo ikke er helt sikker på om det er det rigtige så er der endnu folie omkring..

Men jeg så også et Byggemand Bob spil men det kørte vist kun på en Color model og ikke på de nyere Advance og Advance SP modeller..

Er der nogen der kender noget til dette ??

Det er jo den lille på 2½ der er vild med skrutrækkere hamre boremaskiner og alt anden mekanik.. Og her er Byggemand Bob absolut en af favoritterne..

Faktisk tror jeg den bedste udsendelse han nogen sinde har set på tv var en "hyldest" til et udlejningsfirme på sjælland, DK4 sendte programmet.. Men en halvtime med gravemaskiner, dumpere og en masse andet sjovt.. Skønt !

Heldigvis har Bedstefaderen ( ja det er på min side ) en ældre vejtromle hjemme i garagen og en gammel traktor osv. så det har været skønt at vær på ferie sammen med faderen i en uge....

Men det var lidt svært at overbevise pædagogerne i vuggeren omm at man altså havde kørt en vejtromle.. Helt selv !!

De unger, de unger !

Men spil, nej det er ikke helt lige mig !

Venligst Njord smile

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 30-04-2003).]

MVH Njord
Salmiakspiritus - hvad gavn gør den?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis