Midlertidig afmontering af radiatorer

Er i gang med at sætte vores nye hus i stand.

Det viser sig at der åbenbart er tapetseret og malet FØR radiatorerne er sat op.

Hvor besværligt er det at afmontere radiatorerne for at få fjernet al tapetet bag radiatoren?

Er det nok at slukke pumpen, afmontere radiatoren og så hurtigt afmontere radiatoren og sætte et-eller-andet på rørene, inden der kommer for meget vand ud, eller skal hele systemet tømmes for vand?

Kan man det, når fyret siger at der er 2 bar på systemet, eller vil der være springvand?

Der er tale om et tostrengssystem (centralvarme) med kobberrør og messingfittings. Kan sådanne messignfittings af- og genmonteres, eller skal der skiftes noget i dem, når man gør det (ligesom i de fittings der er ved vandhaner)?

Er det et projekt der er tiden værd, eller risikerer jeg at stå med vand over det hele og et anlæg der skal fyldes med vand?

/Rob
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej det er ikke nok at slukke for pumpen.du skal have tømt systemet for vand først.ellers får du meget vand på gulvet.
Har du et lukket system på fjernvarmen,kan du selv lukke vandet af.
har du ikke et lukket system skal du have fat i en vvs er.
Hej Flemming

Tak for svaret smile)

Det er centralvarme (som jeg også skrev smile) og ikke fjernvarme. Jeg havde regnet med at sætte 'propper' (ved ikke hvad de hedder, men kan kan få nogen i Bauhaus der kan monteres på kobberrør) på, mens jeg fjerner tapetet) for at holde vandet i rørene.

Skal der virkeligt tømmes helt (og dermed SLET ingen varme på huset)?

/Rob
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Rob. Det er en ganske simpel operation du skal i gang med og der er ingen vej uden om at tappe vand af systemet, da der er tryk på.

1: Sluk fyret!
2: Tap vandet af systemet på den dertil indrettede hane. Du skal koble en vandslange på studsen, og lade det løbe i et afløb.
3: Skil messingfittings ad, og tag radiatoren af. Kør ned i bauhaus (eller bedre, en VVS'er) og køb propper der passer til de den fittings du har skilt ad. Hvis du ikke er sikker på hvordan proppen skal se ud, så tag alt hvad du kan afmontere med til Bauhaus (eller VVS'eren) så de kan finde den rigtige prop til dig.
4: Når du har sat propperne på, hælder du vand på systemet igen. Det gør du ved at koble vandslangen, som du brugte til at tømme vand af systemet, på en vandhane og hælde vand på systemet igen. Vandtrykket i vandhanen er langt højere end vandtrykket i centralvarmeanlægget, så du skal sørge for at stoppe påfyldningen når du når til omkring 2 bar (eller hvad der nu er markeret som det korrekte tryk på dit fyr). Lad vandet løbe stille og roligt på systemet!!!!
5: Luft de resterende radiatorer ud. Når du har luftet ud vil trykket i systemet være faldet igen, så når du er færdig med at lufte ud hælder du lidt ekstra vand på systemet, så trykket igen kommer op på den rigtige niveau.
7: Tænd for fyret.
8: Tapetser og mal i god ro og orden...
9: Når du skal have monteret radiatoren starter du forfra med at slukke for fyret, tappe vandet af systemet, fjerne de midlertidige propper, montere radiatoren igen, fylde vand på systemet osv. De klemringe (små kobberinge der sidder i dine fittings) bliver normalt siddende, og kan bruges igen og igen. Men skulle de falde af kan de ikke genbruges og du må montere nogle nye, så det vil være en god idé at købe et par stykker når du nu alligevel er i Bauhaus.

God fonøjelse....
Hej Oluf

Du er min redningsmand.

Det prøver jeg sgu.

Tak igen ! :o)

/Rob
Det er jeg da glad for :-). Husk at åbne helt for alle radiatorventilerne før du tapper vandet af. Når der ikke kommer mere vand ud af systemet kan du åbne luftskruen på den radiator som du vil afmontere, så den smule vand som eventuelt ikke er løbet ud kommer ud.
Husk at der helt sikkert vil være en del sort og meget ulækkert vand tilbage i radiatoren - vand som meget gerne vil løbe ud over gulvet når du flytter rundt på radiatoren.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skal der slukkes helt for fyret, eller er det nok at slukke for cirkulationspumpen?

/Rob
luk for fremløb og returløb ved fyret. Så kan fyret levere varmt vand for du tømmer ikke selve fyret for vand.
Overvej at sætte balofixer med eller uden håndtag ved radiatoren så du fremover kan lukke for vandet og tage radiatoren af når moden kræver en anden farve på væggen. Du slipper for at tømme systemet igen.

 

Tak, for det. Det vil jeg kaste mig ud i lidt senere på ugen smile

Som jeg læser det, så ville det ikke være nødvendigt at tømme systemet for vand, hvis der var balofixer på?

/Rob
Der vil kun komme det vand som er i radiatoren ud (svarer til en ½ opvaskebajle), varmen kan fortsat varme i resten af huset.
Løsningen er en fordel hvis radiatoren ligger nederst i systemet, hvis det er den øverste radiator er det lige meget med balofixerne.
Balofixerne vil ændre lidt på højden på radiatoren eller man er nødt til at afkorte rørene, alt efter hvor de sættes i.

 

Vær opmærksom på, at du "sikkert" vil spilde noget af radiatorvandet, som højst sandsynligt er sort, så en opvaskerbalje og noget plastic under, ellers er tæppper eller trægulv misfarvet.
(Var bare en videregivelse af en dyrekøbt erfaring)
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også