Regnespørgsmål

De fleste mener at 3x9 er 27. Men hør lige denne historie.

Tre unge fyre boede i en lejlighed i London. De havde aftalt at deles om alle udgifter. En trediedel husleje, en trediedel mad og en trediedel telefonregning. Så en dag besluttede de sig for at købe et fjernsyn. De fandt et billigt sort/hvid tv til 30 Pund. Hver især betalte med en 10-pundseddel og de gik med fjernsynet.
Nu kom sælgeren i tanke om at fjernsynet var sat ned til 25 Pund. så han tog 5 1-Pundsmønter og løb efter fyrene. Men samtidig huskede han at de delte alt. De kunne jo ikke dele 5 pund ligeligt, så han stoppede de 2 Pund i lommen. Det ville de ikke opdage. Derpå gav han hver af de tre en 1 Pund mønt tilbage og gik.

Nu er det så at vi skal til at regne. For hvor meget har de betalt for fjernsynet? til at starte med 10 Pund, Så fik de 1 tilbage. det giver 9. 9x3 giver 27. 27 + de 2 som sælgeren stoppede i lommen giver 29. Hvor dælen er den sidste Pund blevet af?!?confused

Ahhhhh... nu får jeg ikke sovet inat!!

God weekend og hovedbrud fra Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kr 25 for fjernsynet + de 2 kr. han snuppede er 27, så det passer vel meget godt at de hver har betalt 10-1 kr.

Håber du sover godt nu i nat smile

Mvh. JørgenE
ARHH - jeg har fejlet (igen), og vil nu ligge med vidt åbne øjne hele nattensad

Mvh. JørgenE
Spørgsmålet er hvor den sidste Pund er blevet af!

Jørgen... du skal ikke være ked af at fejle. Det er det man lærer af!! :-)

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Citat fra Næstformanden

Spørgsmålet er hvor den sidste Pund er blevet af!

Jørgen... du skal ikke være ked af at fejle. Det er det man lærer af!! :-)

Næstformanden


Nu går jeg ud fra du selv kender svaret?

Men, ellers "blev den sidste pund" ikke af nogle steder!
Det er et klassisk eksempel på at holde tråden, og kan i høj grad bruges til at illustrere hvor nemt det er at snyde/blive snydt af statistik.

Når der ikke er tale om at der mangler nogle penge, så er det fordi at man regner med æbler og bananer (når man kommer frem til at der mangler £1).
De tre betaler først £10 hver = i alt £30, herefter får de £1 tilbage og har således betalt £9 samt modtaget £1 - hvilket giver:
3*9+3*1 = 30
Annonce
Sagen er jo at de ikke har betalt 30 pund! Efter de har fået 3 pund tilbage har de betalt 27 pund. Fjernsynet kostede 25 pund, så det passer med de 2 pund, fjernsynssælgeren har stukket i lommen. Det var vist også det jørgen ville forklare.

Torben
25 for tv 2 som sælgeren puttede i lommen, og 3 som blev fordelt med 1 pund til hver...25+2+3=30.



Citat fra Næstformanden

De fleste mener at 3x9 er 27. Men hør lige denne historie.

Tre unge fyre boede i en lejlighed i London. De havde aftalt at deles om alle udgifter. En trediedel husleje, en trediedel mad og en trediedel telefonregning. Så en dag besluttede de sig for at købe et fjernsyn. De fandt et billigt sort/hvid tv til 30 Pund. Hver især betalte med en 10-pundseddel og de gik med fjernsynet.
Nu kom sælgeren i tanke om at fjernsynet var sat ned til 25 Pund. så han tog 5 1-Pundsmønter og løb efter fyrene. Men samtidig huskede han at de delte alt. De kunne jo ikke dele 5 pund ligeligt, så han stoppede de 2 Pund i lommen. Det ville de ikke opdage. Derpå gav han hver af de tre en 1 Pund mønt tilbage og gik.

Nu er det så at vi skal til at regne. For hvor meget har de betalt for fjernsynet? til at starte med 10 Pund, Så fik de 1 tilbage. det giver 9. 9x3 giver 27. 27 + de 2 som sælgeren stoppede i lommen giver 29. Hvor dælen er den sidste Pund blevet af?!?confused

Ahhhhh... nu får jeg ikke sovet inat!!

God weekend og hovedbrud fra Næstformanden
De betalte 30 men det kostede kun 25.

25 + de 3 de fik tilbage + de 2 som sælgeren puttede i lommen= 30


Med venlig hilsen


@nn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis