Ekkolod

Så kom båden på land, men jeg mangler stadig at få ordnet mit ekkolod. Er det muligt at bruge det når båden er på land eller bevæger lydbølgerne sig for langtsomt i luft til at det kan lade sig gøre!

På Forhånd takker!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det virker ikke på land.

Har hørt rygter om at Svingeren/transduceren kan dø hvis den bruges i fri luft. Det kan være en ammestue historie.

Mvh Thomas

Hej Razols.

Ikke alene er lydens hastighed i luft meget langsommere end i vand - det er også et helt andet medie.

Prøv at slå en flad hånd ned i vand - og prøv så at gøre det samme i luft...

Transduceren på dit ekkolod er beregnet til at overføre energi til vand, som er i omegnen af 100 gange tættere og tungere end luft, dvs. den laver meget små svingninger men med meget kraft bagved. Ligeledes forventer den at få en kraftig energipuls tilbage gennem vandet.

Jeg vil umiddelbart gætte på, at det at bruge ekkoloddet i luft svarer til at hviske i en dal og så prøve at måle ekkoet med en badevægt.

Det eneste du rigtig kan gøre ved ekkoloddet på land, er at pille transduceren ud af brønden og rense den så godt du kan, og så ellers checke om ledningerne ser hele og pæne ud. Hvis omstændighederne tillader det, kan du måske også dyppe den i en spand vand og se, om loddet viser noget fornuftigt...

Go' vind

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej Albino,

da du skrev "... er at pille transduceren ud af brønden " - så tænkte jeg, det måske alligevel er muligt at montere en ekkolod under at lave en skrog-gennemføring eller klisteret det fast med Araldit.

Ved du eller andre hvordan kan laver en sådan brønd til et ekkolod.

>>Hilsen Lars cool
Citat fra Lars Jensen

Hej Albino,

da du skrev "... er at pille transduceren ud af brønden " - så tænkte jeg, det måske alligevel er muligt at montere en ekkolod under at lave en skrog-gennemføring eller klisteret det fast med Araldit.

Ved du eller andre hvordan kan laver en sådan brønd til et ekkolod.
.

Hej Lars Du finder et plastrør, som du plastrer fast på skogets inderside, det skal helst passe ret godt til transduceren, så denne peger lige ned. Der skal en sjat olie i så trans. er dækketrolleyes Det virker i følge egne erfaringer ikke i en træbåd.cool og jeg er ikke sikker at alle ekkolod kan fungere.rolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs,

- det lyder enkelt. Vil du anbefale ganske almindelig motorolie, eller en anden type olie fx madolie ?

Der skal naturligvis en eller anden form for låg på, så der ikke er olie i hele båden, men skal transduceren ikke fastgøres så den sender et lodret signal, og hvordan gør man bedst dette ?

>>Hilsen Lars cool
Annonce
Citat fra Lars Jensen

Hej Lynæs,

- det lyder enkelt. Vil du anbefale ganske almindelig motorolie, eller en anden type olie fx madolie ?

Der skal naturligvis en eller anden form for låg på, så der ikke er olie i hele båden, men skal transduceren ikke fastgøres så den sender et lodret signal, og hvordan gør man bedst dette ?
.

hej igen.
det er normalt en temmelig sej olie, som dæmper rystelser. Lav et låg med et hul til ledningen, så er det hele på plads.rolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har hørt om flere på havnen der bruger amerikansk olie til at sænke deres ekkolod ned i.
Hej Lynæs,

- er det noget i denne stil ?

>>Hilsen Lars cool
Citat fra Lars Jensen

Hej Lynæs,

- er det noget i denne stil ?
.

rolleyes
Osse i den grad

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis