Matematikspørgsmål BobbleTrouble 353 8881 02-11-2006 19:49 Hej herinde Hvis man har afstanden 130cm mellem to punkter på en cirkelbue, og man ved at der fra midten af denne streg og vinkelret ned er 20 cm. Hvordan beregner man så cirklens radius? Mvh Kasper 4 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
tjuhejsa 9 4440 02-11-2006 22:04 Citat fra BobbleTroubleHej herinde Hvis man har afstanden 130cm mellem to punkter på en cirkelbue, og man ved at der fra midten af denne streg og vinkelret ned er 20 cm. Hvordan beregner man så cirklens radius? Mvh KasperHej Kasper ! Måske der er hjælp at hente på hjemmesiden http://www.fagteori.dk, under menupunktet Trigonometri Geometri/Geometriformler/. Håber, at du får løst din opgave.:-) Med venlig hilsen Tjuhejsa "Alle mennesker lever. En del har lært at lære. Kun få ved, at man lærer af livet ved at leve."
Carsten Weye 1443 7500 03-11-2006 06:22 Der er faktisk en formel til, hvordan man beregner højden på de 20 cm, men det forudsætter, at man kender radius, så mon ikke man kan regne baglæns på en eller anden måde, her er formlen i al fald: h = r (1- kvad.rod 1- (k/2r)2)Det sidste 2-tal skulle stå som i anden, på det der er inde i parentesen. Jeg tegnede mig lige frem til løsningen på dit problem, og radius er 1156 mm, så kan du jo efter prøve formlen. h = 200 mm, k (kordelængden) er 1300 mm. Hvis du har en formelsamling, så se efter Cirkelafsnit. (eks. Teknisk Ståbi side 36 pkt. 1.5.3.9) Carsten
BobbleTrouble Trådstarter 353 8881 03-11-2006 08:00 Tak for hjælpen, jeg fik løst mit problem Mvh Kasper
Næstformanden 1738 7323 03-11-2006 19:36 Hey. Bruger selv www.formel.dk når konens små brødre skal have hjælp. Den menneskelige hjerne har jo en forbandet evne til at lagre de ting der sjældent bliver brugt lang langt tilbage i hukommelsen. Så langt, at man først finder det frem når det ikke længere er aktuelt. Og så render man rundt i 4 dage og mumler "...1/4 + store R eller lille r minus Phi og en del til...!!" Jeg tror jeg vil indføre et system som windows har... " Der er ubenyttede elemter i hjernen.... klik for at ...." God weekend fra Næstformanden Er ikke så aktiv i forummet for tiden...Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....