køleskab

jeg har flyttet et køleskab. Har så vidt muligt undgået at lægge det ned. Har højst været på skrå da det blev båret op af trappeopgangen.
Men det kører konstant og vil ikke rigtig komme ned i temperatur. Hvad kan gøres? Kan der gøres noget?
Køligkaj
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at lade det stå i nogen tid en halv dag mindst og start så igen.
Måske virker det måske ikke. Jeg har selv tidligere været heldig.

Jeg vil lige checke om der er noget at gøre da jeg kender nogle teknikker der ved rigtig meget om køleskabe og køleteknik..

Venligst Njord

MVH Njord
Det kan være manglende kølevæske. Hvis det iser til på et område i selve køleskabet, så er det et sikkert tegn. En tekniker vil kunne trykprøve det, og om nødvendigt fylde mere på. Men hvis systemet er utæt, er der kun at smide det væk... (prøvede det selv med et 6 år gammelt Gramskab)

klassikeren
Hej smile

En gammelt råd er at stille køleskabet på hovedet i et par timer - med strøm på.

Prøv det inde du kasserer det.

Mvh
ThomasB
Hej
Det er rigtig Hvad Sennels skriver, men hvis det mangler væske er det fordi det er utæt ellers kan det ikke komme ud, en anden årsag kan være dårlige ventiler i kompressoren,som nok er mest sansynlig, det koster ca 2000kr for en ny, men prøv først at slukke for det i 1 time det kan være at der er kommet olie op i rørsystemet, derfor må man ALDRIG stille et køleskab på hovedet, og slet ikke med strøm på TommasB, du tænker på de helt gamle absoerings skabe de havde ikke kompressor men et varmelegme og de findes nok ikke mere,måske som campingkøleskab og hvad det skulle hjælpe ved jeg ikke.
Hilsen Benny
Annonce
Ja Ja Thomas
jeg vil stadig fraråde at man gør det, der sidder et tørfilter bag på køleskabet som tilsidst vil blive gennem vædet med olie.
Og det har altså ingen virkning på nyere køleskabe,
Venlig hilsen
Benny
Hej
Der er netop et bestemt område i køleskabet hvor der dannes is. Det er ikke rigtig koldt andre steder. Det er vel så et tegn på at der mangler kølevædske som i siger. Køleskabet er ikke særlig gammelt, men det er et eller andet tyrkisk discountmærke, så hvis det koster 2000 kr at få det tjekket og fyldt ekstra kølevædske på, så kan det jo nok ikke betale sig. ØV. Det kan lige holde de 5 grader, men kører 90% af tiden.
Mvh Køligkaj
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det kan være et problem at du har is dannelse. Det kan gøre at du ikke kan komme af men kulden fra hele din fordamper og når din termostat så ikke slår fra vil kompressoren køre konstant.

Jeg har selv prøvet det med forskellige Gram køleskabe. Og her har jeg med held skiftet termostaten ud med en anden. De andre termostater har jeg fået fra en gammel kaseret model på containerpladsen.
Du kan formodentligt gøre det samme da det givet vis er en mekanisk termostat af den simpleste type. Der er et kapilærrør der monteres på fordamperpladen og en tilgang, altså en fase, og en jordledning samt naturligvis ledningen der går til kompressoren.

Hvis din fordamper ikke er af plade typen må du skrive igen. Fordamperen er den flde der er bagerst i skabet hvor der dannes kulde..
Det kan også være en lamel type og så kan styringen være en anden type..

Venligst Njord

MVH Njord
Hej smile

Så blev jeg så meget klogere smile

Dog virkede det på mit gamle køleskab - i et par måneder. Jeg ved ikke om det var et absorberingskøleskab, men det har det jo nok været.

Mvh
ThomasB
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis