Rig igen???

Hejsa....

Har lige et spørgsmål til de kloge hoveder!!!!!

Er det helt umuligt at bruge masten fra en bermuda rig, til at lave en gaffel rig???? Og hvis det er så, hvorfor? confused

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra andersbr

Hejsa....

Har lige et spørgsmål til de kloge hoveder!!!!!

Er det helt umuligt at bruge masten fra en bermuda rig, til at lave en gaffel rig???? Og hvis det er så, hvorfor? confused
.

hej.

en mast til gaffelrig vil spidse, som et træ og være meget kraftigere end en bermudarig. Da masteringene skal kunne glide op og ned på masten, kan der ikke være sideværts afstivninger af masten, og den skal derfor selv klare sejlpresset mellem stag og bom uden hjælp. Derud over skal masten over stagene kunne holde til gaflen. Hvis du mod sædvane forsynede forliget med slæder og masten med en skinne, kunne der bruges afstivninger, og normalt vil det øverste af en alm. mast være for spinkelt til at holde til gaflen.rolleyes Måske kunne der etableres for og sidestag til mastetop, men hvis det er en spinkel mast skal sideværts afstivning af masten til.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra andersbr

Hejsa....
Er det helt umuligt at bruge masten fra en bermuda rig, til at lave en gaffel rig???? Og hvis det er så, hvorfor? confused


Hej andersbror.
Mit første spørgsmål til dig vil være, er det en limet hul mast, for så vil jeg nok sige nej det duer ikke. Er det derimod en fast gran eller finere træsort så kan den godt bruges til en gaffelrig. Men du skal så skære noget af toppen af, da du med gaffelsejlet breder dit sejlareal ud på en bredere og lavere flade har du ikke brug for en høj mast. Du skal dog have både under vanter og topvanter plus forstag og topstag for at mastetoppen skal kunne holde til trækket fra gaffel piggen og her kan du godt monterer salling horn lige over undervanterne, til at give topvanterne et bedre hold på toppen.
Jeg vil fraråde dig at bruge slæder og skinne til do. det vil gaflen meget hurtigt få spoleret, når du eks. skal rebe ned og gaflen så kommer til at ride på skinnen. du kan vælge imellem sejlringe ( kan ikke lige huske den korekte betegnelse for disse ringe) eller du kan lidse dit sejl fast til masten.
Og at lidse sejlet fast er ikke som mange tror at stikke en line igennem hver sejlring og så bare rundt om rundholten, du skal skiftevis bagom og for om rundholden. Lad os gå ud fra at du starter ved gaflen, her sætter du linen i den første sejl ring trækker så linen omkring masten til den næste sejlring som du trækker igennem og så skal du trække linen tilbage samme vej som du kom fra sådan at du har to liner liggende på samme side af masten, så fortsætter du om til den næste sejlring igennem denne og tilbage ad samme vej som du kom med linen o.s.v. så vil dit sejl aldrig klemme sig fast på masten når du skal hejse eller lade det falde. Du skal heller ikke stramme linen men lade den have lidt sluk. Det vil det gøre hvis du bare kører linen rundt om mastet hver gamg du har været igennem en sejlring.

V.h. Håndværkeren smile
Jeg vil lige indskyde at de gaffelrigge jeg har sejlet med incl. min Lynæs ikke havde topvanter ( se min side ). Man kunne måske nok ha' det, men sidevanterne ville nok være i vejen for gaflen i medvind. ( nok derfor de ikke normalt er der ) Det helt store problem er imidlertid styrken på masten fra vanter og ned . En skinne kunne fræses lidt ind i masten, men glem det, for der kan ikke etableres afstivninger alligevel, da gaflen normalt har et stykke reb rundt om masten, med et par trækugler på for at holde sig på plads. Det er lige det med at huske det hele, når det er et stykke tid siden man har haft fingre i det. Men er din mast kraftig nok, kan du godt bruge den, sammenlign evt. med andre lign. både.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
[URL="http://www.udkik.dk/app/yyshow.jsp?id=FOLKEB%C3%85D"]folkeboat_s.gif[/URL]

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
for at anskueliggøre det lidt kunne man bruge Folkebåden, som man aldrig reber, men i hårdt vejr trimmer mast og sejl, så en del af sejlet bliver ineffektivt.
når man ser på riggen, ser man er der er sejlflade både over og under strutten. Hvilket gi'r lidt balance i trykket. Reber man så der kun er sejl under strutten, knækker masten, derfor rebes en folkebåd ikke. Det er faktisk det du gør ved at ændre til gaffelrig.rolleyes NB. folkebådens mast er ret spinkel.
hvor lang er din mast i øvrigt ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Min mast er ca 11m lang, før stod den på dægget men jeg vil ha den ned på kølen så der ryger lige 1-1,5m... Det er en masiv mast har en diremeter på ca 14 cm op til lidt over midten derfra begynder den langsomt at blive smallere og smallere ind til ca 7 cm. Og til sidst spidsen på ca en halv meters penge. Hvis den skal være gaffel rigget skal der under alle omstændig heder skæres noget af masten for den er alt for lang. men om den er kræftig nok tja.... det vil jeg tro? skal lige ha sammenlignet med nogle andre master! rolleyes

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hej Anders.
Hvor mange m2 skal dit storsejl være, hvis det ikke er over 25 m2. har du en fin mast i den du har.

V.h. Håndværkeren
Så vidt jeg lige kan regne ud blir det ikke størrer en 25. Jeg får det til ca. 21 m2 det er dog ikke det helt nøjagtige mål men mere end 25m2 blir det ikke . så det er jo helt perfekt!!!!

Tusind tak for hjælpen igen igen bege to....

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Så kan det jo ikke være bedre Anders, hvis du så vil vide noget mere om hvordan du skal sætte riggen op kan jeg anbefale dig at tjekke diverse sider med gaffelriggede skibe / Både. Der kan du sikkert finde mange gode fif.

V.h. Håndværkeren

Se siderne om "Spray", hvor der er udførlige beskrivelser og dimensionering omhandlende gaffelrig, samt en helt del erfaring og en god historik om istandsættelse


BSN
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis