Nyt gulvvarme system - giver næsten ingen varme - hvorfor???

Jeg har netop fået installeret et nyt gulvvarme system Wirsbo Genius med 4 kræse alle kræse er ca. 70-90 m ... systemet sidder i en kælder og er koblet på et nyt gasfyr...

Problemet er at lige meget hvor meget jeg skruer op for mine rumtermostater så giver det næsten ingen varme.... kan varme min stue op til en 17 grader ved de temperaturer vi for tiden...sad...

Jeg tænkte så selv(wow) når det ikke spiller så prøver jeg da at pille et par telestater af systemet så burde der vel være MAX varme gennemløb (hvis jeg fatter det rigtigt) men det giver ikke noget resultat overhoved... stadig kun lidt varme...

Er det nogle der har en ide til hvad der er galt ????..... Det ville være rart at få det fixet inden vi får is vinter !!!!smile

PS: Og i tænker sikkert hvorfor ikke ringe til den vvs'er der lavede det pis - det har jeg gjort men han synes først han har tid til at kigge på det om 3-4 uger - super flot - men ikke overraskede vel
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er vel kun 2 faktorer mere du kan justere på.

1. Højere fremløbstemperatur (prøv ca 35 grader)
2. Mere flow på pumpen der sidder på shunten. Dvs den har måske et trin mere?
Hmmm, du kunne prøve to ting:

Indstil en højre fremløbstemperatur på shunten eller skru op for fyrets temperatur. Jeg vil tro, at det er en for lav fremløbstemperatur du har på shunten.

Men andre kloge hoveder må lige give deres vurdering.

/Brian
Hep

Har haft samme problem med en shunt der sidder som meget langt nede på systemet.
Luft, luft luft, i gulvvarmeslangerne, jeg endte med at pille returen af og skylle den enkelte slanger igennem, i vildskab, med vandværksstryk. Op mod 10 minutter pr. slange, tror jeg jeg brugte. Den åbne returende kan evt. puttes i en spand når systemet skyller, så er det nemt at se om der kommer luft med ud.
Bagefter skruede jeg meget højt op for fyret i en uges tid (+80) grader for at brande luften af, og holdt øje med vandstanden på anlæget.
For at tjekke om der er ordentligt gennemløb i de enkelte slanger kan du lukke alle, lade temperaturen komme ned for herefter at åbne EN telestat og sætter fuld skrald på pumpen for at se om temperaturen stiger til den værdi shunten står på. Lad den evt. stå åben en nat for at sikre at den bliver skyllet ordeltligt igennem inden du lukker den igen og gentager proceduren på de næste slanger.
En anden ting der kan være galt er skidt i ventilen bag termostathovedet på shunten. Der skal ikke meget til for den ikke åbner ordentligt. Den er nem at skrue af og kigge. Husk at slukke pumpen og lukke telestaterne.
Er der åben nok for de enkelte slanger, juster skruen sidder på fremløbet, hvor telestaten sidder på returen. Selv køre jeg med alle slanger fuldt åbne og en Alpha pumpe der selv regulere flowhastigheden.
Endelig er der vand nok på anlæget? Mit køre bedst hvis det står helt op i ekspensionsbeholderen under drift.

Overstående bygger på egne erfaringer og jeg fralægger mig et hvert ansvar for brugen på andre anlæg.
Men her har det virket. Har iøvrigt en del opvaskemiddel i vandet for at smøre ventiler og æde ilten i vandet.
Husk at du skal passe VOLDSOMT på med ikke at få femløben på shunten for højt op. Endelig ikke til kedeltemperatur. selv ligger jeg på 36 grader med en retur der er 2-3 grader under.
Problemet er at shunt sidder nederst, og der er ingen udluftningsskruer på selve slangerne, så det er en kamp om at få luftet ud. Pas på med skrue for varmen i forsøget på at få luften ud/brænde dem af. Vær opmærksom slangernes max. temp. og hvis det er trægulve vil gulvet blive ødelagt.
jeg ved ikke om tilsat kølevæske vil hjælpe, for det har jeg ikke prøvet.

 

Har du andet varme på dit system, som ikke kører på shunten. Jeg spørger fordi mit ellers udemærkede system, som er en blanding af gulvvarme og alm. radiatorer (altså 2 pumper, en i centralen og en i shunten). Det har kørt rigtig godt indtil forleden dag da jeg åbnede op for alle radiatorer (gulvvarmen har kørt i 14 dage inden da). Nu dalede temperaturen i gulvvarmen.

Jeg har sat den central pumpe op på højeste trin, jeg tror det har givet varmen tilbage i gulvet. Jeg har fået påpeget at jeg skal have noget flowkontrol på de 2 andre strenge så modstanden er ens i de 3 strenge (de får så lige meget vand tilført kan jeg regne ud), ellers vil den streng med mindst modstand tage mest vand.

Har du et ligende system ?.

Jeg aner ikke hvordan en flowkontrol ser ud. Det skal jeg først til at grave i nu kan jeg se.

Jeg ved ikke om det vil hjælpe at sætte en alpha pumpe i centralen, så denne regulering sker automatisk med "fuld skrue" når shunten åbner.


MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
ok tak for alle svarene - jeg havde godt på fornemmelsen at det var luft men kunne bare ikke lige finde ud af hvordan jeg kom af med det... men jeg må prøve det der med at skylle dem igennem det er bare top besværligt - især når det bare er en lille kælder uden gulvafløb sad men den kan vel lade sig gøre...

mit fremløbstemperatur er på ca. 35 grader så den kan jeg ikke skrue op for da jeg har trægulv... og fyrets temperatur er også i orden....

og til PeterR: jeg har ikke alm. radiatorer på systemet endnu så det er ikke det der er problemet.... men jeg skal have sat nogle stykker på snart til at varme 1.sal op med - så kan det jo være at jeg også for det problem som det du beskriver sad som om jeg ikke har nok problemer i forvejen .....
Hej
Jeg er enig med andre her i forummet - luft er for en meget stor dels vedkommende det typiske problem!

Du har selvfølgelig tjekket, at der ikke sidder en stoppet snavssamler og driller, ikk`?
Du kan også risikere, at snavssamleren er ren, men maskestørrelsen gør at du ikke kan skubbe så meget vand ud. Du skal regne med ,at du har 4-6 så stor en cirkulerende mængde vand ved samme kedelydelse på gulvvarme som på et radiatoranlæg og det kan skabe stort tab i snavssamleren, som typisk ikke er beregnet til gulvvarmevandmængder.
Hvis filteret er rent, så prøv evt. at køre uden i en kort periode for at se om det hjælper!

Men, hvis vi nu antager at du rent faktisk har styr på det der med luft og snavssamler, og at systemet er luftet ud osv, er der faktisk en anden mulighed! Du skriver du har fået ny gaskedel, men i øvrigt ikke noget om, hvorledes anlægget er skruet sammen.
Hvis du bruger kedelpumpen som anlægspumpe, kan du risikere at tryktabet i dine varmeslanger faktisk er for stort til den pumpe. Det er set mere end en gang før at man har tænkt at kedlens effekt er stor nok, men ikke set på hvor meget tryktab der er til rådighed, når vandmængden gennem kedelveksleren stiger fordi det er gulvvarme.

I en moderne gaskedel med en modulerende pumpe tilpasser kedlens effekt sig til det den kan skubbe ud! Kedelautomatikken måler f.eks. et effektbehov på 3 kW, modulerer brændereffekt op sammen med pumpen, fordi der er brug for varme. Så længe pumpen ikke møder modstand, den ikke kan overvinde, går al ting fint!

Sagt på en anden måde: hvis tryktabet i dine slanger er stort, falder vandmængden på pumpen - den modulerer ned af sin kurve! Når den gør det, modulerer kedlen(brænderen) også ned, fordi kedelautomatikken ræsonerer: nedsat vandmængde= nedsat effektbehov. Med andre ord bider det her sig selv i halen!

Hvis det er en kvalitetskedel du har købt, kan du afmontere stikket på pumpen, der fører moduleringssignalet, hvorefter pumpen typisk kører på sin maksimale kurve hele tiden, altså med fuld vandmængde uanset hvor meget kedlen er belastet. Det er ikke en varig løsning, men vil give dig en indikation af om du kan forvente at få varme ud i kredsene.

Luk evt. alle kredsene på nær den korteste for se om den kan overvinde tryktabet her.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis