Hvordan fungerer en waterblock / aquastop til en opvaskemaskine?

Hej

Har sådan en lidt for prisbillig bordopvaskemaskine fra Netto som selvfølgelig ikke har indbygget aquastop.

Heldigvis var der allerede lavet separat hane til opvaskemaskine i køkkenet i min lejlighed, så jeg burde bare kunne købe sådan en 3/4" 3/4" waterblock/aquastop og montere mellem hanen og vandslangen til opvaskemaskinen.

Men hvordan fungerer sådan en aquastop mht. levering af vand - de separate aquastops jeg kan se der er til salg i netbutikkerne beskrives med at de kan levere 15-50 liter vand. Jeg mener hvis tilslutningsslangen til min bordopvasker går itu tror jeg underboen synes at 15 liter vand er rimelig meget at få (fra mit køkkentrægulv) ned gennem hendes loft.

Jeg havde forstået at en aquastop skulle lukke af så snart den ikke kunne "mærke modstand"/tryk, som fx hvis en slange "springer af"?

Og hvis en aquastop kun kan levere et vist antal liter vand, skal man så ned under køkkenvasken og "reset'e" den ved at trykke på en knap, før man kan vaske op igen - eller hvordan?

Mange hilsner Peter
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Aquastop, som leveres med mange opvaskemaskiner, er en magnetventil, der monteres direkte på vandhanen, således at vandslangen til opvaskemaskinen ikke står under tryk når der ikke skal bruges vand. Vandslangen er indkapslet i en tykkere slange på hele strækningen til opvaskemaskinen. Skulle vandslangen blive utæt, vil vandet blive ledt til opvaskemaskinen i den yderste slange og opsamlet i en beholder. En føler på denne beholder vil afbryde magnetventilen, så snart den detekterer lidt vand i beholderen. Det skulle derfor ikke være muligt, at et slangebrud fører til andet og mere, end at der i denne beholder vil kunne opsamles lidt vand.
De andre, der blot begrænser vandmængden, er vist nærmest beregnet til haveslanger. Du undgår derved, at et brud på haveslangen tømmer det lokale vandværk gennem din måler.
Citat fra efry

Aquastop, som leveres med mange opvaskemaskiner, er en magnetventil, der monteres direkte på vandhanen, således at vandslangen til opvaskemaskinen ikke står under tryk når der ikke skal bruges vand. Vandslangen er indkapslet i en tykkere slange på hele strækningen til opvaskemaskinen. Skulle vandslangen blive utæt, vil vandet blive ledt til opvaskemaskinen i den yderste slange og opsamlet i en beholder. En føler på denne beholder vil afbryde magnetventilen, så snart den detekterer lidt vand i beholderen. Det skulle derfor ikke være muligt, at et slangebrud fører til andet og mere, end at der i denne beholder vil kunne opsamles lidt vand.
De andre, der blot begrænser vandmængden, er vist nærmest beregnet til haveslanger. Du undgår derved, at et brud på haveslangen tømmer det lokale vandværk gennem din måler.


Ah, mange tak for det EFRY, så kan jeg godt se at jeg var ved at købe noget helt forkert, for sådan en dobbeltslange - eller skal vi sige et plastrør omkring vandslangen, det har min bordopvaskemaskine slet ikke. Så hvis der er slangebrud går det jo så rigtig galt.

Jeg må nok hellere tænke i en rigtig opvaskemaskine med korrekt slangetilførelse og aquastop, hvis det skal være en lovlig installation i lejligheden.

Mange tak for svar - det var en stor hjælp.

mvh Peter
Hov, hov, jeg har da ikke sagt, at det er en ulovlig installation, hvis der ikke er en sikring på vandslangen. Jeg ved ganske simpelt ikke noget om, hvilke krav, der skal være opfyldt ifølge lovgivningen/lokale regler i bebyggelsen.

Du kunne jo også imødegå katastrofer ved at lukke på vandhanen når maskinen ikke bruges og iøvrigt jævnligt kontrollere slangens tilstand.

Såvidt jeg ved er mange vaskemaskiner ikke forsynet med nogen form for aquastop, og de installeres da rask væk også i lejligheder på steder, hvor der ikke er gulvafløb. Men selvfølgelig er det op til dig om du vil tage risikoen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis