Forsegling af sod fra nedrevet skorsten

Hejsa,

jeg har revet min gamle murstens muret skorsten ned. Dette har efterladt sod på væggen, der hvor skorstenen engang har været. Hvordan forsegler jeg dette? Jeg vil gerne have pudset min væg op uden at soden kan trænge igennem.

Jeg har hørt, at jeg blot skal børste det løse sod væk med en stålbørste. Herefter skal jeg forsegle murstene/soden med almindeligt trælak. Og, så kan jeg pudse op med mørtel uden at soden vil trænge igennem. Er dette fremgagsmåden?

/Brian
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa,

tak for rådet.

Jeg har brugt søgefunktionen, men jeg har ikke kunne finde svar på mine spørgsmål. De fleste spørgsmål går på den eksisterende skorsten og hvordan man stopper løbesod på den.

Jeg har ikke kunne finde svar på, hvad man gør når skorstenen er fjernet og man vil forsegle soden fra den del af væggen, der engang var bagdelen af skorsten.

/Brian
Skal væggen pudses ?

Så tror jeg ville hugge ind til ren sten og pudse op derfra, løbesod har en fantastisk "gennemtrængningevne" sad

Med venlig hilsen

Fladder
Hej Brian A.

Jeg ville personligt ikke løbe nogen som helst risiko. Rådet herfra er at hugge de angrebne mursten ud og erstat dem med nye.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for svarene.

Jeg tror, at hvis jeg selv erstattede stenene, så ville det endelige resultat ligne en bæverrede. Men ok, det kan jo være lige meget, hvis jeg alligevel pudser stenene op.

Jeg er dog stadigvæk MEGET interesseret i, hvis nogen kender en genvej eller to (o;

/Brian
Annonce
Problemet kan løses,
jeg har været i samme situartion som dig.
Du renser stenene godt af for sodrester, så smører gummimembran (den type der bruges i vådrum til vandtætning) på hele området hvor skorstenen har været. DU står parat med en føntørrer eller varmepistol, for hurtig at tørre overfladen på gummimembranen, ellers risikerer du at soden trækker igennem, tag et lille stykke af gangen, hvis det ikke lykkes første gang, gentages behandlingen.
Når det er godt tørt, smører du fliseklæber på, fliseklæber er bindemiddel mellem gummimembran og puds.
Jeg behandlede min væg for 2 år siden og det virker.

Mvh Kim wink
Hejsa

Som alternativ til Kims metode kan anvendes et produkt fra dem uden H som hedder STOP. Det er en tynd, blålig meget vandet væske som tørrer op og bliver nikotingul. Overfladen bliver til en elastisk membran som lukker af for soden. Giv evt 2-3 gange inden videre forarbejdelse. Her vil jeg give Kim ret i fliselimen - den metode er altid god.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Smart!

Tror I det går med at kombinere både membran/STOP og så trælak?

Hvad hvis jeg bruger forankringsgrunder? Og, påfører det 10-15 gange? Tror I det er lige så godt?

/Brian
Smør vandglas på
Tak for alle Jeres input! Nu har jeg lidt at vælge imellem (o;

/Brian
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis