Filt - kom med jeres gode råd

Vi er ved at flytte ind i et hus hvor der er tapetseret med savsmuld.

Det vil vi gerne hive ned, og tapetsere med filt som derefter males.

Jeg har søgt i forum og spurgt blandt venner, og har fået disse informationer, nogle gange modstridende, så nu har jeg brug for jeres input: Hvordan griber jeg selv bedst arbejdet an?

Grunder:
Nogen siger at man altid skal grunde først, for bedste resultat og for at undgå at løbe risikoen for at væggen suger klæber ujævnt. Andre siger at det ikke kan betale sig (bla fordi det sviner for meget), undtaget i specielle tilfælde (ny gipsvæg har været nævnt). Andre igen anbefaler at grunde med klæber.

Filt:
Nogen siger at man skal købe det allerede grundede for at spare tid og arbejde, andre siger at det er korrekt, men at det er meget svært at få det grundede til at smyge sig pænt omkring og i hjørner, og at det bliver pænere med ugrundet, og så grunde det.

Beskæring:
Selvfølgelig skal man lægge to baner med et overlap og så skære gennem begge lag for at få den pæneste overgang. Men nogen siger at man bare skal skære, andre siger at man skal passe på, ikke at skære ind i væggen, da det vil kunne ses. Andre igen siger at det kun er et problem ved gipsvægge.

Glat overflade:
Flere steder har jeg hørt og læst at overfladen kan 'rejse sig' når man maler. Her på forummet står der at det skyldes at man har brugt for 'tør' maling, andre steder har jeg hørt at det skal man regne med, og lige slibe overfladen mellem 1. og 2. lag maling. Andre siger igen at det kun forekommer med filt der ikke er grundet.

Andre trick og fif:
Jeg har ladet mig fortælle at man skal skære skråt ved døre (30 grader ud, således at stykket over døren nærmest får form som et V (hvis man forestiller sig 'bunden' af V'et mangler, da døråbningen jo er her)). Er der nogen der kender dette lille fif, og er der andre I kan bidrage med?

Jeg har tidligere sat glasvæv op et par gange, og det syntes jeg var let at arbejde med, bortset fra enkelte bobler under glasvævet, sikkert fordi det ikke var klæber nok. Derudover syntes jeg det var lettere at arbejde med end tapet.

Al hjælp er velkommen smile

/Rob
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ok et par hurtige råd fra en der har sat (sådan føles det) uendeligt meget filt og i først det ene hus og så det andet og så det tredje mad...
når..
Grunder: har prøvet det både for fuldspartlede vægge og på gips, jeg synes ikke det hjælper mig så det gider jeg ikke bruge tid på mere...

Filt: grundet filt er noget hø det ville jeg ikke vælge - og jeg har mange grunde til det samlinger bliver ikke ligeså pæne det knækker for nemt osv... det er noget skidt efter min mening.... købt ugrundt og IKKE i dårlig kvalitet... og slet ikke Silvan’s billigste det er ligeså ringe som det grundede... du skriver i øvrigt "smyge sig pænt omkring og i hjørner" lad være med at prøve at smyg filt rundt om noget - man skære det ved hjørnerne ...

Beskæring: ha hele tiden et top skarpt blad på din kniv - det er vigtigt så du ikke skal trykke så hårdt ind i væggen... og husk at kniven hele tiden skal have en ret vinkel i forhold til væggen ellers bliver din samling ikke pæn. noget man tit fejler med hvis man ikke helt kan nå det man skal skære fordi man ikke gider flytte sin stige hele tiden..biggrin

Glat overflade: jeg har aldrig oplevet at noget har rejst sig nogle steder - og det har da helt sikkert ikke noget at gøre med om filten er grundet eller ej... tror mere det er nogle der har malet 2 gang oven på halvtør maling måske....


og til sidst brug masser af klæber når du sætter det op – ikke noget med at spare…
Hej
vi har lige lavet vores 1.sal med filt over det hele, endda op i kip. ca. 220 mm2. Maleren primede ikke, men sørgede for at der var nok lim på væggene. Da han satte filtbanerne op overlappede de med ca 3 cm og så skar han med en hobbykniv midt i overlapningen. Bagefter kunne han strække samlingerne i filten, hvis de gabte en smule. det gør ikke noget at du skærre i gibspladen, for hvis du køber en ordentlig maling, skal den nok dække. et ekstra godt råd. slib på samlingerne hvis de er lidt ujævne, det giver en pæn samling

Håber at det kunne hjælpe. vi er i hvert fald glade for vores

med venlig hilsen

Nicolai T

Hvad skulle jeg dog gøre uden alle jer LDS'er. Tak for hjælpen!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Når du skal tapetsere omkring kontakter er det letteste at løsne dem og trække dem en cm ud fra væggen.
Så kan tapetet klæbes ind bag rammen.
Det bliver meget pænere end tilskæring

Hilsen Aksel
Tak for jeres mange gode input smile Vi starter i morgen smile

/Rob
Og jeg kan ikke anbefale den billige klæber fra eks. dem uden h'et.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
hehe ja det var jeg også lige ved at skrive - klæber fra Jem og fix - jeg ved ikke hvorfor de skriver klæber på de bøtter der - det er jo ikke klæber de har puttet i dem....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også