Højde på bøgehæk man planter

Jeg søgte lidt på priser på bøgehæk og kunne se at man kan få dem i forskellige størrelser. Vi vil selvfølgelig gerne have at den vokser sig stor og tæt, så hurtig som muligt og går ud fra jo større vi planter, jo hurtigere...
Men hvor stor forskel gør det? (der er jo også forskel i prisen)

Der hvor jeg fandt nogle priser havde de størrelser der var: 30-50cm, 50-80cm eller 80-120cm.

På forhånd tak,
Hans
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Hans,
Jeg plantede ny bøgehæk for 4 år siden - købte 30-50 cm - og det er faktisk først her i år de har fået ordentlig ved og begyndt at gro. Jeg ville vælge minimum nummeret større hvis jeg skulle plante i dag. Planterne er ældre og dermed stærkere.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Vi har fra mange planteskoler fået anbefalet, at man vælger de yngste planter - de skulle være mere "forandringsparate" og dermed skulle de hurtigt kunne indhente de store.... Om det skyldes, at planteskolerne har flere på lager af de små, ved jeg ikke wink
Min erfaring er, at det lønner sig at sætte dem i god muld. De planter, vi efter 1½ år måtte udskifte, blev "nurset" om med champignonmuld og lidt ekstra vand, og har på kun 1 år indhentet alle de andre, der blot bliv sat i det jord, der var på stedet. Vel at mærke planter fra samme gartner etc....

Alle vore nye planter har efterfølgende fået samme tur (et par store skovlfulde muld ned som "startjord") og vi ser en tydelig forbedring (bilder vi os ind - baseret på vores "livslange" (5 år) med have) wink

Husk også at løsne jorden mindst et ½ spadestik længere ned - giver optimale vækstbetingelser.

Mvh.

Jan R.
Jeg har hørt at bøgetræer på under ca. 2 meter beholder bladene igennem hele vinteren, lige indtil de nye skud skal til at springe ud.

Derfor bør I sørge for at bøgehække holdes på 2 meter eller derunder, da den derved beholder en stor del af tætheden opm vinteren også.

Jeg ved godt jeg er i god tid i forhold til jeres hække.

Mvh Luffe.
Champion jord, hvad med at blande alm. heste "prut" i den eks. jord, det er som regel rigtig godt og ganske gratis de fleste hestesteder.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis