Rustfjerner

Jeg er igang med at renovere min udestue, og i den forbindelse er alle hængsler, godt og grundigt ruset til. Er der nogen, der har et godt råd til, hvordan rusten nemmest fjernes?? (Jeg har fået en par beslag rene med knofedt, men det er meget besværligt)

På forhånd tak.

Hilsen
Kenneth Liebach
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
3M laver et hjul som du kan sætte på en vinkelsliber (eller boremaskine hvis du køber en spindel til det) og som er perfekt til at fjerne rust uden at ridse som f.eks. en stålbørste gør. Jeg ved ikke hvad hjulet hedder, men det ligner opskummet tjære og er ca. 15 cm. i diameter. Jeg tror nok den hedder en grovsliber med fiberryg. Jeg har selv brugt den til en gammel rusten radiator, og det virkede rigtig fint.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af alfleha (den 23-04-2003).]
Hej smile

På tankstationer fåes noget rustfjerner på tube. Det er vist nok lavet af "Turtle". det virker ved at man gnider det på, og lader det tørre. Derefter gnubbes det af, og rusten er væk.

Tuben er i en lille kasse, som er sort med noget guld på.

Virker rigtig godt.

Mvh
ThomasB
Det skulle vel aldrig være Guldsol du tænker på?

Det brugte jeg en del i teenageårene til at polere knallertfælgene op med. Det virker glimrende, men kræver noget knofedt - altså ikke nok bare at lade tørre og så er rusten væk.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hej smile

Jo, måske er det Guldsol, men jeg kan ikke lige finde tuben i skabet.

Måske skal der lidt mere til end jeg skrev, men det kommer vel an på hvor rustent materialet er.

Mvh
ThomasB
NU kan jeg huske det:
Autosol!
Men det er kun til cromen på udstødningen og forlygterne, og ikke som rustfjerner til hængsler og beslag på huset.

Roterende stålbørste på boremaskinen er vejen frem...

klassikeren
Annonce
Hejsa..
Er helt sikker på jeg ikke kan stave det, så jeg staver det som jeg udtaler det.. prøv okxal_syre.. det er let og det virker, men dog kun på overflade rust.. det bliver vasket af lynhurtig.. hansker, briller, og efterslyld med en masse vand..
Mvh Jan

Hør nu her folkens!

En folkeskoleelev der går i 3. klasse er YNGRE end denne tråd.

Dernæst:
Hvis beslag er rustne så kan man løsne dem med  WD-40. (Som enhver ordentlig GDS-er har stående i forvejen)
Fjerne rust kan gøres med alm. fosforsyre. (Som dog kan være svært at arbejde med).
Alternativt kan påføres enten Turtle/Corrostabil rustomdanner eller Turtle Rust Eater. Begge produkter købes f.eks. hos tHansen.

Og kan vi så få nogle ordentlige friske spørgsmål.

Toiletrens er glimrende som  rustfjerner...

ps. måske spørgerens hængsler, trænger til en omgang igen

mvh jens
Javist.
Men nu var det jo døren i udestuen den var gal med. Vist ikke døren til toilettet.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis