Motorsav

Jeg ville lige spørge her først , før jeg betaler mig fra det.
Jeg har en motorsav still farmer 26 og da jeg sidst skulle bruge den blev dem mega varm , da jeg spytte på den begynte det at koge så den var alså varm,
jeg har nu rent gjort den totalt ( skal nok lige sige det er nok ikke det jeg har brugt mest tid på før ) men det ser stadig ikke ud til at det komme olie på kæden.
Har i en ide om hvad det kan være ?? eller hvad jeg kan prøve ??

P.S saven er vel ca 2 år gammel
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Morten.

Har ikke lige Stills model 26 på den øverste computer men.......

Du aftager dæksel, sværd og kæde af. Starter kalorius. Så skulle olien gerne pible ud af den aflange rille der er øverst i flancen hvor sværet ligger til. Du skal sikre dig at kædehjulet roterer.

Hvis der kommer olie renser du rillen i sværet og de huller der sidder på siden af samme.

Hvis ikke, ligger fejlen i pumpen og eller drevet til denne og disse fornyes.

Hvis du kan stille på, hvor meget olie pumpen skal give kan du prøve at stille den op mod + tegent så den giver mest (under saven, normalt et lille hul).

Pumpen finder du under dækslet omkring kædehjul og bremsen.

Godt råd. Husk hvis du skiller de ting af og sikre dig at låseringene til kædehjulet og eventuelt pumpedrevet er intakte når du samler tingene igen ellers kan det koste en ny pumpe, nu er du advaret !

Åh ja, tingene skal også sidde på der rette plads.

God arbejdslyst, held og lykke.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Morten.

Ja det kan jeg svare dig på, du glemte at læse brugsforviringen inden du tog din motorsav i brug. Havde du det, havde du læst at du ikke må lade din sav stå med kædsavsolie i tanken i mere end 14 dage, men skulle udskifte den med lidt motorolie og lige starte motoren et øjeblik så motorolien var helt igennem pumpen og røret ud til sværdet.
Hvis det kan være dig en trøst, er du ikke den eneste.
Jeg har ikke prøvet det for jeg har en vane med at læse brugforviringen hver gang jeg køber et nyt stykke motoriseret værktøj. Garantien dækker nemlig ikke hvis du fejlbehandler dit værktøj !!!
Løsningen er at du tømmer olie tanken og hælder petrolium i den og så lader den stå i et døgns tid (Liggende på sværdsiden) herefter starter du "dyret" og så skulle der gerne komme noget igennem. Det bedst du kan gøre er faktisk at tage kæden og sværdet af, for så kan du se om der kommer noget ud når du starter "dyret" Du må ikke bruge trykluft i hullet så skader du pumpen.

V.h. Håndværkeren
Hej Leif.
Nå du har nok heller ikke læst brugsforviringen ???

Håndværkeren
Hej symand.

Nej du har ganske ret, jeg har ikke læst din brugsforvirring. Ser du, siden du tilsyneladende ikke ved det, er almindelig såkaldt "kædesavsolie" faktisk ganske "almindeligt" mineralsk olie, eller "motorolie" uden additiver om du vil det.

Et vildt gæt, er du nu også helt sikker på at du har forstået, hvad der står i din berømte brugsforvirring ????????????

Åh ja brugsforvirring, til hvilken sav inden videre diskution ?????????

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Citat fra Nitter

Hej symand.

Nej du har ganske ret, jeg har ikke læst din brugsforvirring. Ser du, siden du tilsyneladende ikke ved det, er almindelig såkaldt "kædesavsolie" faktisk ganske "almindeligt" mineralsk olie, eller "motorolie" uden additiver om du vil det.

Et vildt gæt, er du nu også helt sikker på at du har forstået, hvad der står i din berømte brugsforvirring ????????????

Åh ja brugsforvirring, til hvilken sav inden videre diskution ?????????


Den jeg har er en Svensk Huskvarna AL-KO hobbykædesav, og ja jeg har nemlig læst den igennem to gange for at være sikker på at der ikke var noget jeg havde misforstået.
Og det olie gør når den står for længe er at kuagulerer i pumpen og i føderøret.
Desuden bruges der ikke mineralsk olie mere, det er svineri af naturen.
Nu har jeg lige været ovre i garagen og hente olien, det er vegetabilsk olie der bruges i motorsave i dag.
Men prøv dog at spørge på det lokale motorsavs værksted om det ikke er rigtigt hvad jeg har skrevet.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Hej igen Symand.

Ok med din sav, kender den overhovedet ikke og af samme grund aner jeg ikke hvad der står i din betjeningsforvirring.

Kædesavsolie. Der bliver vi nu overhovedet ikke enig. Din påstand om brug af mineralsk olie mener jeg er, ok direkte usand. For at være sikker stak jeg lige næsen i dunken med olien og det lugter af, ja gæt hvad. Der bruges faktisk meget af denne type. At den ikke er nedbrydelig er mig bekendt også en overdrivelse. Men men, man kan også købe de såkalte bio-kædesavsolier til nær en kvart jetjager og det er korrekt at de kan størkne i pumpen ved lang tids stilstand. Ingen siger at de gør det. Du kan også bruge rapsolie for den sags skyld. Har fået fortalt fra, hvad jeg anser for en meget pålidelig kilde, at smøreegenskaberne langtfra er på højde med mineralsk olie. Dvs. sværd, kæde og kædehjul ikke har så forfærdentelig lang levetid. Det er meget nemt at se på en sav om kæden/sværet har kørt "på planteolie eller animalsk olie. Der sidder nemlig et tykt lag af en brun substas alle steder hvor olien har været, især hvor der har været varmt.

Rådet om at rense sværet var absolit ikke givet for sjovt ! Heller ikke hvis den har kørt med mineralsk olie, da rillen i sværet og det hul i siden hvor olien kommer fra pumpen, med tiden (kort tid), har en tendens til at blive fyldt op med sammenpresset savsmuld. Tendensen forstærkes rigtig mange gange hvis det kniber lidt med færdighederne udi kædefiling/skærpning.

I øvrigt har jeg aldrig læst betjeningsvejledningen til nogle af mine efterhånden adskillige motorsave da de alle, uden untagelse, er helt rigtige Lav-Det-Selv save. Dvs. jeg køber et par stykker eller tre (defekte) af samme slags og samler så en, det lige fra min lille handige 2 hp og til den, med det store/lange sværd (10 hp). Husk, at en god sav helst ikke skal koste over en plovmand, uden svær bevars.

Øh, er/var der mere ?

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Øh næh det var der vist ikke ! For den diskution gider jeg ikke med dig. Du har dine meninger og jeg har mine på dette område.

V.h. Håndværkeren
Hej Symand.

Nej, heller ikke der bliver vi enig.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Citat fra Nitter

Hej Symand.

Nej, heller ikke der bliver vi enig.


Hej snitter.

Hurra Hurra slår du så et kryds i din kalender wink
Jeg har jordet Håndværkeren igen igen biggrin

V.h. Håndværkeren smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis