vw dsg gear??? triptronic

Hej

Jeg er ved at kigge på en ny vw touran, og den ene model er med dsg gear.

Er det den samme gear type som de satte i lupo'en(var det ikke triptronic de kaldte det)?

og virker den type gear godt nok???

med venlig hilsen

Morten pedersen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Morten,

Nej - DSG - ( Direkt Schalt Getriebe ) er en hel anden type end tiptronic. Tiptronic er i princippet en almindelige automatgearkasse, hvor man blot kan skifte gearene ved hjælp af trykknapper.

En DSG gearkasse, består i princippet af to manuelle gearkasser. Hvordan det lige virker rent teknisk ved jeg ikke, men fordelen skulle være meget hurtige gearskift og praktisk talt ingen effekt-tab i gearkassen.

Jeg er sikker på du kan læse mere om det på VW´s hjemmeside.

Mvh
Vangsøe

Vangsoe
oki, mange tak.

Prøver at kigge på ders hjemmeside for at læse lidt mere.

Et andet spørgsmål det er hvad forskellen på climatic og climatronic er?
Hej,

Climatronic er VW´s fuldautomatisk klimaanlæg - altså du stiller bare den ønskede temperatur - så justerer system selv blæseren osv.

Climatic er et manuelt klimaanlæg, hvor du selv skal tænde og slukke for ´klimaanlægget og selv vælge blæsehastihed.

Climatronic er langt at foretrække, da det ikke er vildt meget dyrere end Climatic.

Mvh
Vangsøe

Vangsoe
Hej Guffi!

Når du går i nogle tanker om Touran, så prøv at besøge denne side www.touran-forum.dk
Jeg har selv stor glæde af siden, da jeg har en Touran 2,0 Highline med DSG og Climatronic.

Mvh. Birger

P.S. Det er den bedste bil jeg nogen sinde har haft, ud af ca. 20 - 22 mulige

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Hey,

Min erfaring med DSG gearet er, at det er verdens bedste automatgear..... kører ryk- og problemfrit.
Min største ærgrelse er, at selv i sport-mode er motorbremsen ikke tilstrækkelig (måske fordi jeg aldrig nåede at vende mig til det....)

Har hørt lidt ondsindede rygter (tyske sites) om holdbarheden på de store TDI'er - blandt andet affødt af, at f.x. Seat Altea i 170 HK TDI angiveligt ikke leveres med DSG som følge af det større moment ift. 140 HK modellen. Så vidt jeg husker er der kun 30 nm (?) i diff. - såeh???? Men de motorer er under alle omstændigheder så kraftige, at de ved "hårdhændet brug" kan rykke enhver undervogn/drivlinie fra hinanden.

For lige at rette vangsøe lidt wink , så er der ikke to gearkasser, men to koblinger, der er koblet parvis til hhv. 1., 3. og 5. gear og 2., 4. og 6. gear. Bilen lægger automatisk næste logiske gear ind og er klar til at koble, når du vil - hvilket giver forrygende hurtige og næsten umærkelige gearskift.

Mvh.

Jan R.
Annonce
Jan - du har naturligvis helt ret - sorry wink
Vangsøe

Vangsoe
Vil bare lige bakke op... DSG er en fantastisk system... Kun med pladen helt i bund kan man mærke at den skifter... KØB DET! total genialt...

Jeg har en Seat Altea TFSI FR - altså 200 hk udgaven med DSG.

Jeg elsker DSG'en, men synes den er svær at starte uden ryk. Ved gearskifte er der intet problem, men man skal være overdreven forsigtig ved start for at undgå et ubehageligt ryk. Det skyldes muligvis de mange HK, men Ferrari har da også DSG uden sammenligning i øvrigt

Mvh. JørgenE
Hej Jørgen!
Det var så lige et 5 år gammelt indlæg du røg ind på der!!
Sorry!!

Med venlig hilsen
ktm

Ak, ak.

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere