Brændeovn / Brændetid...?

Hej

Har et RIGTIG stort problem. Eller det kan det ihvertfald hurtigt blive.

Har et sommerhus som kæresten og jeg har købt for 4mdr siden. Vi har af gode årsager IKKE fyrret i brændeovnen ordenlig endnu. Nu er vi så begyndt at fyrre op i den.

Problemet lægger bare i at vi ikke kan holde liv i den over en hel nat, og imens vi er på arbejde (heller ikke ved hel opfyldning). Jeg tænker så om der er noget man kan gøre for at det kan brænde indtil vi kommer hjem igen, for det er ikke så sjovt at skulle til at starte den hver morgen og efter arbejde.
Vi har lukket lidt på "spjældet" i toppen af brændeovnen og på selve lågen (eller det gjore jeg i nat), men i morges da jeg vågnede var lågen MEGET sort sad Soddet HELT TIL, som nu ved rengørinen er meget svært at få af.
Nogle der kan hjælpe os, med hvad vi kan gøre.

Skal sige at vi fyrer med fyrtræ, og har tænkt at købe noget mere hårdt træ, men vil dette hjælpe.

Vi vil også gerne kunne holde gang i den, da vi har tilsluttet vores gulvvarme til det, og det bliver hurtigt koldt hvis den ikke er igang, og det tager som i nok ved en ½-1dag at varme gulvet op.


HÅBER RIGTIG MEGET PÅ JERES HJÆLP *hjææææææælp....confused
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej KPC.

Tja, hvis i vil fyre med pind må i op om natten adskillige gange og tanke "kalorius". Øh, er der ingen i familien der besøger det "bette" hus om natten ?

Generalt gælder. Jo større diameter dit pind har des længere tager det at forbrænde stykket. Husk at, det er jo overfladen af brændet der er ild i. Der er ikke forfærdentelig stor forskel på brændværdien/tiden af nåletræ/løvtræ når du regner i vægt !

Spjældet i toppen er beregnet til at dæmpe trækket ovnen/skorstenen når det stormer !

Når i fyrer i ovnen SKAL træet altid brænde med en åben flamme (slikkende flammer over brændet). Alt andet er spild af brænde og et godt naboskab !

Vil du fyre natten over bliver i vist nødt til at købe en pilleovn.

Det var vist alt.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Citat fra Nitter

Hej KPC.

Tja, hvis i vil fyre med pind må i op om natten adskillige gange og tanke "kalorius". Øh, er der ingen i familien der besøger det "bette" hus om natten ?

Generalt gælder. Jo større diameter dit pind har des længere tager det at forbrænde stykket. Husk at, det er jo overfladen af brændet der er ild i. Der er ikke forfærdentelig stor forskel på brændværdien/tiden af nåletræ/løvtræ når du regner i vægt !

Spjældet i toppen er beregnet til at dæmpe trækket ovnen/skorstenen når det stormer !

Når i fyrer i ovnen SKAL træet altid brænde med en åben flamme (slikkende flammer over brændet). Alt andet er spild af brænde og et godt naboskab !

Vil du fyre natten over bliver i vist nødt til at købe en pilleovn.

Det var vist alt.


Kan jo sagtens fylde i den om natten, selvom at det vil være trættende at skulle op hver nat kl. 3 for at fylde på ovnen. sad men det kan jo ikke lade sig gøre i hverdagen, der arbejder vi begge jo.

Vores ovn er denne: http://www.heta.dk/index.php?id=116
Hej Kpc. Ja pilleovn, Du må ALDRIG fyre natten over med det samme hold brænde,hvad mener du med en hel opfyldning, fyld ovnrummet max. halvt op, brændet skal brænde med små blågule flammer, du har brændt med alt for lidt ilt, det negative er at din skorsten nu ligner din ovnrude, du ender med at få løbesod, med skorstensbrand til følge.når du starter eller lægger nyt på, så godt med ilt, indtil det brænder ordentligt, du kan jo ikke stå om natten og lægge nyt på og sidde en halv time og vente på at det brænder ordentligt rolleyes rolleyes håber ikke det vat alt for negativt Mvh Benny.wink wink

Benny N.
Citat fra Benny Nielsen

Hej Kpc. Ja pilleovn, Du må ALDRIG fyre natten over med det samme hold brænde,hvad mener du med en hel opfyldning, fyld ovnrummet max. halvt op, brændet skal brænde med små blågule flammer, du har brændt med alt for lidt ilt, det negative er at din skorsten nu ligner din ovnrude, du ender med at få løbesod, med skorstensbrand til følge.når du starter eller lægger nyt på, så godt med ilt, indtil det brænder ordentligt, du kan jo ikke stå om natten og lægge nyt på og sidde en halv time og vente på at det brænder ordentligt. håber ikke det vat alt for negativt Mvh Benny.wink


Jeg fyldte ovnrummet 70% op. Det er første gange jeg har ladet den stå med så lidt ilt, så det skal bestemt ikke gøres igen.

Normalt plejer jeg at køre med fuldt ilt til ovnen (dvs at der er åben for alt. Selvfølgelig ikke lågen biggrin.

Så du mener at jeg skal evt. lukke lidt ned for ilten i det normale, men vil aldrig kunne have den til køre en hel nat over....?
- Og nej havde heller ikke regnet med at stå op om natten. Det var også mest GAS
Min låge, på den gamle Morsø 2140, skal faktisk stå på klem de ca første 2 min.Kan du få brændet til at ligge og gløde uden flammer den ca. sidste time af brændtiden så er det godt, med spjældene næsten lukkede ( som en god grill ) det varmer rigtigt godt og sviner et minimum.
Hvis dit hus er meget tæt, skal du passe på med at bruge emhætten og brændeovnen samtidigt,vi stegte juleand det ene år, med begge ting kørende og brændeovnen måtte give op på grund af iltmangel.

Mvh Benny.

Benny N.
Annonce
Hej KPC

Måske kan dette hjælpe. Vi har haft brændeovn i lige godt et års tid og det er først nu vi virkelig kan forstå den. Nu kan vi gå i seng med varme på og om morgenen, er der stadig glødelag.

http://www.braendeovnen.dk/Miljoestyrelsen.htm


Med venlig hilsen

ntvede

Hvad skulle jeg dog gøre uden alle jer LDS'er. Tak for hjælpen!
Hej KPC.

Vi har lidt samme problem, og kan/vil ikke fyre over om natten. Jeg har fundet ud af, at hvis jeg fyrer min 3 timer inden vi går i seng, og så puttet godt med brænde på, så er der ca. 22-23 grader om morgenen, og gulvvarmen er stadig varm. Jeg må så tænde op igen, da ovnen er gået ud og næsten er blevet kold. Men det fungerer udemærket.

Nu er jeres hus jo et sommerhus, så der skal nok fyres lidt mere. Jeg kender flere sommerhusejere, som fyrer op til 26-27 grader om aftenen, for at der også er varmt om morgenen, men det er vidst bare noget man må leve med..

De tidligere ejere (vi har haft huset i 4 måneder) havde lagt en masse strandsten oven på ovnen (ca. 10 cm. diameter), de holder godt på varmen, det er måske en mulighed..

God fornøjelse med det..
Citat fra Mr3xs

Hej KPC.

Vi har lidt samme problem, og kan/vil ikke fyre over om natten. Jeg har fundet ud af, at hvis jeg fyrer min 3 timer inden vi går i seng, og så puttet godt med brænde på, så er der ca. 22-23 grader om morgenen, og gulvvarmen er stadig varm. Jeg må så tænde op igen, da ovnen er gået ud og næsten er blevet kold. Men det fungerer udemærket.

Nu er jeres hus jo et sommerhus, så der skal nok fyres lidt mere. Jeg kender flere sommerhusejere, som fyrer op til 26-27 grader om aftenen, for at der også er varmt om morgenen, men det er vidst bare noget man må leve med..

De tidligere ejere (vi har haft huset i 4 måneder) havde lagt en masse strandsten oven på ovnen (ca. 10 cm. diameter), de holder godt på varmen, det er måske en mulighed..

God fornøjelse med det..


Hej Mr3xs

Mange tak for dine meget gode råd. Jeg vil prøve at gøre som du siger, med at fyrre godt op om aften, og så tænde for den igen om morgen. Men som du også skriver så skal der fyres lidt extra op for at holde varmen oppe natten over. Vi har ca. 100mm. isolering i ydervægge, og 150mm på loftet, så det er bestemt ikke meget, men så er det bare at give den lidt extra varme.

Problemet med at gulvvarmen i holder sig varm er også at jeg ikke altid har tid til at tænde for brændeovnen inden jeg tager afsted på arbejde. Det skal jeg bare vende mig til at gøre.

Men rigtig mange tak for rådene. Regner ikke med at lægge sten på brændeovnen, det er mest det med gulvet der er ret irreterende. Et koldt gulv er ikke så sjovt at komme hjem til sad, hvis du forstå.

Mvh Popp

PS. Til sommer udvider jeg væggene med 150mm, så vi så har 250mm. isolering og sænker loftet mellem 100-150mm for at kunne holde varmen i huset :p Husk vi bor her jo hele året........Og man er jo ægte håndværker
Lige et lille tip til dit sorte glas.
Tag en avisside, krøl den sammen, dyp den i asken fra brændeovnen, så har du den perfekte "renseserviet" til glasset. Det sorte forsvinder uden besvær.
Citat fra kaw

Lige et lille tip til dit sorte glas.
Tag en avisside, krøl den sammen, dyp den i asken fra brændeovnen, så har du den perfekte "renseserviet" til glasset. Det sorte forsvinder uden besvær.


Hej KAW

Mange tak for tip'et. Det tip kender jeg godt, bruger det også når det engang imellem bliver lidt mørkt. Men i dette tilfælde var det virkelig slet, og det lå et ordenligt lagt. Nærmest som tjærre. Så må have fat i den "sliber" min bruger til at fjerne snavs med på komfuret.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis