Efterisolering

Jeg synes at der i Rockwools "den lille lune" står at man kun må efterisolere med 50% af den oprindelige isolering, dvs. hvis der er 100 mm i væggen, må man max. komme 50 mm mere på!!

Er det mig der har misforstået noget, for jeg kan se at der her på sitet snakkes om yderligere 200 mm oven på 100 mm??

Er der nogen som kan give mig en god forklaring??

Knaswink
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har noget at goere med placeringen af den damptaette membran.
Normalt sidder denne membran paa den varme side af isoleringen og forhindrer saa den varme fugtige luft i at traekke ud paa den kolde side hvor fugten kondenseres. Hvis du laegger en ekstra isolering ovenpaa den damptaette membran, risikerer du at membranen saa kommer til at sidde hvor der er koldt og du vil saa faa kondensering ovenpaa membranen. Ved at sikre sig at efterisoleringen kun er halvt saa tyk som den oprindelige isolering saa vil membranen vaere hvor der stadig er varmt nok til ikke at faa kondensering.

Du kan sagtens efterisolere med tykkere lag isolering hvis du flytter den damptaette membran.

En anden mulighed er at lade vaere med at bruge Rockwools produkter

Isolerings skumplader virker baade som isolering og som et damptaet lag, der kan derfor ikke traenge fugtig luft ud til den damptaette membran. At isoleringsevnen ogsaa er stoerre for isleringsskum sammenlignet med Rockwool gore ogsaa at efterisoleringen kan goeres tyndere

Denne metode er anbefalet ved renovering af gamle huse her i Canada. Der kan vaere love og regler i Danmark der goer at metoden ikke kan bruges.
Jeg taenker her paa at Rockwool er et materiale jeg meget hellere vil have i vaeggen i tilfaelde af brand, ingen giftige gasarter og materialet smelter heller ikke og giver dermed en brandbeskyttelse af de brandbare materialer inde i vaeggen.

Karsten
Kan man så ikke bare lægge en ny dampspærre? Der sker vel ikke noget ved at der kondenserer noget på den "gamle" dampspærre, sålænge der lægges en ny??

Knaswink
Hej Knas

Ikke to dampspærrer. Det er helt sikkert. Du får lavet et uventileret hulrum = mulighed for problemer med fugt, skimmel og svamp.

Der er f.eks. ingen problemer i at lægge mere end 50% ekstra ned mellem spærene på loftet (uopvarmet loftsrum). Dampspærren ligger jo nedenunder. Det er vel den mest almindelige og mest enkle form for efterisolering - og der kan du altså give den hele armen.

Lad være med at dække af for ventilation ved tagfoden, og meddel gerne dit forsikringsselskab, hvad du har tænkt dig. Se evt. i policen. Mange gange skal det meddeles.

Mvh
Lars

Lars K
Hej KarstenCan

Hvad er det for nogle skumplader der virker både som dampspærre og så isolerer beder end Rockwool?

Kan du evt. henvise til data/hjemmeside?

Man må altid lægge en dampspærre 1/3 inde i isoleringen regnet fra den varme side.
Jeg har to scenarier: Murstensmur med hulrumsisolering: Jeg ved slet ikke om der sidder dampspærre på sådan en konstruktion? Ved I noget om det?
Letbetonmur, hvor der sikkert på ydersiden sidder en dampspærre. Den er opbygget med et yderlag af profilbrædder sat på et træskelet. Træskelettet er så fastgjort på letbetonmuren - og jeg går så ud fra at der sidder dampspærre på ydersiden af letbetonmuren.

Ud fra ovenstående kan jeg så smide 50 mm Rockwool på indersiden af letbetonmuren - men skal der også dampspærre på den varme side?

Og hvad med stenmuren - kan jeg bare fylde isolering på den varme side af den?

Knaswink
Annonce
Hej

Hvis det er en normal murstensmur med hulmur, er der nomalt ikke dampspærre i konstruktionen, ud over hvis der er en meget tæt malerbehandling eller lignende indvendig.

Hvis det er en letbetonvæg med træskelet + beklædning udvendig, bør der være en dampsærre mellem træskelettet og letbetonvæggen, det er dog ikke sikkert, at den er der, og dette bør du kontrollere.

Hvis den ikke er der, kan du uden videre efterisolere indvendig og etablere dampspærre.

Dette gælder begge konstruktioner.
Så vi er enige om at der SKAL dampspærre på den varme side af efterisoleringen - upåagtet at den kun er 50 mm?

Knaswink
Citat fra Orla Nautrup

Hej KarstenCan

Hvad er det for nogle skumplader der virker både som dampspærre og så isolerer beder end Rockwool?

Kan du evt. henvise til data/hjemmeside?

Man må altid lægge en dampspærre 1/3 inde i isoleringen regnet fra den varme side.


Den slags skumplader jeg taenkte paa er http://secure.owenscorning.net/Portal/uploads/document/20040720/58103.pdf
Herovre opgives isoleringsevnen med en R vaerdi, jo hoejere R jo bedre isolering. Rockwool (her kaldet Roxul) har rn R vaerdi paa ca 3.8pr tommes tykkelse mens isoleringsskummet ligger paa 5 pr tomme.
Her havde vi (under den tidligere regering) en fornuftig ordning. for en pris af $150 fik man lavet en energi test af sit hus, og huset fik et antal points. efter max 18maaneder kunne man faa lavet endnu et check af sit hus for kun $50. Der blev saa udloest en pengepraemie hvis stoerrelse afhang af hvor mange point man havde forbedret sit hus med. Ikke noget med at dokumentere udgifter til haandvaerkere, lige en sag for GDS'ere. En af mine unger fik lavet ensaadan check af sit hus og det udloeste $950 bl.a. fordi farmand havde vaeret behjelpelig med at saette ekstra isolering op
Den isolering der blev anbefalet var 2tommer skum, damptaet i sig selv, og en ny gipsplade.

Karsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også