Udskiftning af ledninger

Hej.

Jeg håber i kan hjælpe mig med et lille problem. Jeg er flyttet ind i en lejlighed hvor de fleste af elinstallationerne er renoveret. Der er dog 2 steder, hvor der går gamle stofledninger mellem kontakt og roset. Ledningerne løber i jernrør.

Mit spørgsmål er om jeg selv må trække nye ledninger gennem rørene og få en elektrikker til at forbinde dem? I så fald, hvor store skal ledningerne så være? jeg har kigget på denne side som har 5 forskellige størrelser:
http://www.elvvs.dk/category.2578

Jeg vil helst undgå at skulle skifte rørene ud til nye rør eller kabler, da jeg så skal skære gennem både stuk og roset.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg ved ikke om du må, men hvis du skal have det godkendt, tror jeg du skal spørge den autoriserede el-installatør, som forøvrigt ikke må godkende et arbejde, som ikke er udført af ham selv eller hans ansatte.
som udgangs punkt må du gerne må du gerne selv trække nye ledninger.men da det er gamle installation du begynder at rode i. skal det helst være en aut. el mand der roder med det. men det er pvl 1,5 mm2 du skal bruge hvis det er til alm lys stik osv.. 2,5 mm2 er til kraft. men du må gerne bruge de gamle rør. bare være ops på at hvis de er meget gamle kan det være svært at få de gamle ledninger ug. og når man trækker de nye ledninger. kan man nemt komme til at rive hul på isolering hvis de gamle rør er fyldt med rust og møg....
I flg. SIkkerhedsstyrelsen, hører kabeltræk ind under arbejde på den faste installation, som du derfor ikke må rører ved. Dvs at det ikke er tilladt selv at trække ledningerne.
Men nogle installatører tilslutter dog ledninger du selv har trukket, men de er ikke forpligtet til at gøre det. Du kan risikere at installatøren trækker nye ledninger igennem rørene. Så tal derfor først med installatøren om det inden han/hun dukker op.
Jeg vil også sige, lad være, jeg har haft skilt mit hus helt og så hvordan man lavede el den gang. Du kan opleve at rørene går fra hinanden inde i loftet når ledningen ikke er der (hvis det mislykkedes at trække ny via de gamle), det er forbandet svært at få en søgefjeder igennem de skarpe buk de anvendte den gang.
Skulle du alligevel forsøge dig så skal der noget smørrelse til på ledningerne.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Jaynix

Jeg har ikke selv oplevet at der er de store problemer med trækning af nye ledninger i den gamle rør-installation (med mindre du bor oppe under taget), så den operation skulle der ikke være noget i vejen for at udføre. Men som Pladderballe siger, så er det den faste installation du piller ved og det må du ikke... Men hvis du skal have en elektriker ud og montere, så lad da også ham om at trække de nye ledninger; umiddelbart lyder det som en særdeles overkommelig opgave der ikke burde slå bunden ud af budgettet...

Mvh. Steinaa
Annonce
Da jeg købte lejlighed bad vi en aut. el-mand om at trække nye ledninger og instalere nye kontakter. Det så flot ud. Nu 7 år efter var der røget en sikring i en lysdæmper, og da den skal skiftes, finder vi ud af at det stadig er de gamle smuldrende stofledninger der er inde bagved....

Firmaet er lukket, og regningen siger bare "renovering af el-enstalationer" så det er bare ærgeligt.

Green

Lad en aut. el-mand om at trække nye ledninger i de gamle metalrør, for at være sikker på at der ikke går hul de nye ledningers isolationkappe.

Er du 100% på farvekoder på ledningdiagram, kan du godt trække ledningerne en efter en, flet endestykkerne af de gamle ledninger og nye ledninger sammen og lod samlingen og træk forsigtig, brug evt. sulfo som glidemiddel.
Men som sagt må du ikke udføre elarbejdet.

Slå selvfølgelig strømmen fra først.

 

Der er ikke de store krav til farverne på lederne; så længe du ikke bruger en gul/grøn til andet end pe-/jord-/beskyttelses-leder er du godt på vej. Hvis du ellers fik lyst til at gøre som størstedelen af de praktiserende elektrikere her i landet kunne du vælge at bruge blå som nul, brun som fase og sort / hvid / rød som mellemledning til lampen.

... men det skal endeligt ikke tolkes som opfordring til utugt...

Mvh. Steinaa
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis