Maling på gipsplader...

Hej alle i dette dejlige LDS-forum biggrin

Jeg har opsat gipsplader på loftet i min garage, armeringstape på samlinger, spartlet første og andet gang, og venter nu på at det tørrer... så jeg kan slibe sidste gang. Og nu er så mit spørgsmål :

Skal jeg herefter grunde med (blå) mikrodisperser, eller kan jeg male direkte på gipspladerne?? confused


På forhånd mange tak
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har malet med godt resultat på gips uden at grunde først..
Der er et år siden nu og det hænger stadig ved, så spar du de penge.

Mvh.
Søren
Jeg har bare hørt noget om at fugten i malingen kan ødelægge gipsen ??? Lyder logisk, gips er jo meget overfølsom overfor fugt....

Var det lofter du malede, eller vægge?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nu er der jo også vand i både mikrodispersionsgrunderen og i spartelmassen, og det ødelægger næppe pladerne mere end malingen gør. Det burde ikke være nødvendigt med mikrogrunder - på den anden side er det en temmeligt lille indsats og udgift ved siden af det andet arbejde du har lavet med at sætte plader op, spartle og slibe jævnt. Det ville da være pænt træls hvis malingen ikke binder ordentligt på den slebne spartelmasse, og det hele skulle laves om, fordi man har sparet en hund og en times arbejde.

/Jan
Jan: Du har ret. Det tager ikke lang tid lige at pisse det over med den grunder...
Er spændt på om jeg er tilfreds med resultatet. Kan godt være lidt selvkritisk mht. mine egne småfejl rolleyes
Kender godt det med den hårde selvkritik. På den anden side er det også vigtigt at minde sig selv om, at det færdige resultat jo helst skal holde de næste 20 år - uden at man hver dag ærgrer sig over, at man liiige skulle have ofret en halv time mere på det gøre det ordentligt.

Der er jo heller ingen grund til at give naboerne mere end allerhøjest nødvendigt at grine af :-)

/Jan
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Naar jeg har lavet en gipspladevaeg, bliver den altid malet med en grunder foerst. Hvis ikke jeg gore det, kan det tydeligt ses paa den faerdige maling. Der hvor malingen kommer over det spartlede er det som om vandet fra malingen hurtigt suges ind i den toerre spartelmasse, og malingen toerrer saa hurtigere der, med en mat overflade til foelge. Der er tydelig forskel i malingens "mathed" over det spartlede og uspartlede hvis der ikke bruges grunder foerst.

Karsten
Karsten: Det er sikrest at grunde først, men der vil ikke være problemer med uensartethed på loftet, for Jakob har selvfølgelig fuldspartlet loftet, inden han nu maler det tre gange ...

/Jan
Det skal vist liiiige nævnes at jeg bestemt ikke har fuldspartlet loftet....

Da det jo "bare" er i garagen wink rolleyes cool
Hvis man bruger sandspartel i samlingerne, skal man huske at bruge en finspartel til sidst, så overfladen bliver den samme som pappet. Miscodisperser er ikke vildt nødvendig, men man risikerer at trække sandkorn ud som forurener resten af malerarbejdet. Microdisperser er tyndt som vand, og skal pensles eller bedre/nemmere, sprøjtes på.

Jeg bruger selv microdisperser i samlingerne.
Hej:

Da jeg skal til at opføre en brusevæg i glassten, vil jeg høre, om der er nogen her i dette forum som ved hvilken lim man kan/skal bruge.
Jeg har fået oplyst i mit byggemarked, at der findes en speciel slags liim, men den koster en halv bondegård.
I gamle dage brugte man mørtel, men det ser ikke så godt ud.
Findes der en anden metode i stedet for lim.
Jeg er blevet anbefalet at bruge den specielle plasticskinne, som hører med til stenene, idet den skal være med til at gøre væggen stabil.
Her findes der måske også en billigere løsning.
Hvis jeg skal bruge den foresleåede lim og skinne, vil en væg på 220x80 cm. komme til at koste ca. 2.000 kr. og det synes jeg er dyrt.
Håber der er nogen, som har et tip til en billigere løsning.
På forhånd tak.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også