Indenbordsmotor - "Swedol"

Hej Alle!

Er der nogle der har erfaring positive/negative i brugen af "Swedol" i en marinemotor?
Motoren er en 1 cylindret - 10Hk - "SABB" fra 1972, der er hovedrepareret i 2004

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Hej Alle! Er der nogle der har erfaring positive... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Alle!
Tak for svarene. Har desværre ikke kunne svare før nu, da jeg har været på Samsø hele ugen.

Problemet er af luksustypen.

Motoren er så tæt i kompressionen, at starthåndsvinget har jeg bukket, ved at dreje det rundt med håndkraft rolleyes Så jeg tænkte (funderede) om "Swedol" kunne gøre det lettere at starte.

De eneste erfaringer jeg selv har, er fra en bilmotor SAAB 900 CL, der skulle have choker året rundt, indtil den fik "Swedol"-kuren. Derefter skulle det nærmest være frostvejr før det var nødigt med choker.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Min erfaring med swedol begrænser sig til en MB 190 diesel fra ´85

Her var det absolut ingen succes, den bankede og snakkede i ventilerne som aldrig før, samtidigt kunne den dårligt gå tomgang sad
Så snart det var tappet af, og motoren "skyllet ren" med frisk olie - var det væk

Har siden fået forklaret at det skulle være fordi de små teflonkugler der er i swedol, tilstopper oliekanalerne til løfterne

Især på gamle diesler mener jeg at den mest mærkbare forbedring opnåes ved udskiftning af diverse filtre og påfyldning af en kvalitets motorolie der passer til lige denne motor, iøvrigt indeholder de store farikanters olie ofte mange af de additiver der betales for i en swedol-kur

Det har altid undret mig lidt at store oliemærker ikke tilsætter hvad der så end er i swedol, hvis der så gavnligt for motoreneconfused

Med venlig hilsen

Fladder
Husk at Swedol må ikke bruges på en ny motor.
Det står i brugsanvisningen på Swedol.
Man skal huske at skifte olie og oliefiletr samtidig.
Den lovede forbedring gælder for en brugt motor!

Har prøvet det med en Opel "raket" 1,6 årg79.
Det gav bedre tomgang og min 20 km/t højre topfart. Turde ikke køre hurtigere derfor min angivelsen.

Har også prøvet med en Golf 1,6TD og en Audi 2.0TD.
Der var ikke den store forskel.
Golfen fil en tur med skylleolie før behandlingen. Der kom klumper ud da jeg tappede den gamle olie ud.

Hvis man har en gammel motor med et tykt slamlag i bundkaret kan motoren dø af syntetisk olie eller swedol da slammen opløses og stopper filter og evt oliekanaler.

God vind
Thomas

Mvh Thomas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis