Citat fra albino
Hejsa.
Kan Swedol også bruges i nyere indsprøjtningsmotorer med kat og alt det der? Tænker specifikt på vores Peugeot 405 fra 93, som er lidt død i sværen efter sin tidligere ejer, som formodentlig aldrig kørte længere end til bridge-klubben...
Jeg kan se at der er en enkelt negativ bemærkning fra Anjins-Honey, og vil til det sige at der kan være motorer der i forvejen er så slidte at Swedol nok er ubrugeligt. Dog lyder det lidt utroligt at motoren brænder sammen hvis han har rettet sig efter blandningsforholdet på Swedol flasken. Igen motor kan kører på ren swedol, der må max. være 15-20% Swedol i forhold til den mængde olie der normalt skal være på motoren, og så skal man huske at efterfylde med almindelig motor olie efter ca, 5 timers kørsel.
Begrundelsen er den at Swedols virkemåde er at sætte sig fast på alle dele i motoren hvor den almindelige motorolie kommer, det betyder at der bliver "lavvandet" i mængden af olie der skal være på motoren.
Swedol er faktisk et nyt slidlag der gør at stemplerne slutter bedre i cylinderen, lejerne får et bedre glid, det nedsætter friktionen på lejer og i cylindre.
Jeg har faktisk også prøvet at bruge det på en CX 500 fra 1972 (motorcykkel)
den havde aldrig været åbnet og trængte til nye stempelringe mm. Men en Swedol kur gav den en langt bedre komprecion og den raslede ikke så voldsomt i gearkassen efter sådan en kur. Så jeg har kun positivt at sige om Swedol.
V.h. Håndværkeren