Indenbordsmotor - "Swedol"

Hej Alle!

Er der nogle der har erfaring positive/negative i brugen af "Swedol" i en marinemotor?
Motoren er en 1 cylindret - 10Hk - "SABB" fra 1972, der er hovedrepareret i 2004

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra olfert-olfert

Hej Alle!

Er der nogle der har erfaring positive/negative i brugen af "Swedol" i en marinemotor?
Motoren er en 1 cylindret - 10Hk - "SABB" fra 1972, der er hovedrepareret i 2004

Mvh. Birger


Hej Birger.

Jeg har ikke prøvet det i en dielsel indenbords motor, men for en del år siden prøvede jeg at bruge det på en gammel Scoda du ved dem med motoren bagi og hvor al samtale stopper ved 30 Kmt.
Ejeren var meget positivt overrasket over Swedolens virkning, før var overhalinger noget der skulle overvejes, selv start fra lysregulerede krys var en ren jammer. Jeg drillede ham ofte med den her: Nej! Se den lille søde snegl der overhalede os der.
Så trampede han extra hårdt på pedalen og lige meget hjalp det, men efter en Swedol kur sagde han at det var som at have fået en ny motor i bilen, selv benzin økonomien blev bedre.
Så jeg tror ikke der går noget tabt i at give din gamle Saab en kur, måske du vil opleve det som havde den fået 5 Hk. mere så den igen trækker som en 10 Hk.
Det er iøvrigt en af de bedste indenbords motorer du har der.

V.h. Håndværkeren smile
Hejsa.

Kan Swedol også bruges i nyere indsprøjtningsmotorer med kat og alt det der? Tænker specifikt på vores Peugeot 405 fra 93, som er lidt død i sværen efter sin tidligere ejer, som formodentlig aldrig kørte længere end til bridge-klubben...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej
Har du en ældre motor, så hold dig langt væk fra Swedol.
Min gamle volvo kørte fint og ville gøre lidt godt for den.Brugte ingen olie.
Købte Swedol og så gik der 600 Km og motoren brændte sammen.
Har efterfølgende hørt at det var jeg ikke ene om.

Om det er tilfældet på nyere biler, ved jeg ikke, men ville ikke bruge det på ældre motorer af nogen art.

Med venlig hilsen

Søren
Citat fra albino

Hejsa.

Kan Swedol også bruges i nyere indsprøjtningsmotorer med kat og alt det der? Tænker specifikt på vores Peugeot 405 fra 93, som er lidt død i sværen efter sin tidligere ejer, som formodentlig aldrig kørte længere end til bridge-klubben...


Jeg kan se at der er en enkelt negativ bemærkning fra Anjins-Honey, og vil til det sige at der kan være motorer der i forvejen er så slidte at Swedol nok er ubrugeligt. Dog lyder det lidt utroligt at motoren brænder sammen hvis han har rettet sig efter blandningsforholdet på Swedol flasken. Igen motor kan kører på ren swedol, der må max. være 15-20% Swedol i forhold til den mængde olie der normalt skal være på motoren, og så skal man huske at efterfylde med almindelig motor olie efter ca, 5 timers kørsel.
Begrundelsen er den at Swedols virkemåde er at sætte sig fast på alle dele i motoren hvor den almindelige motorolie kommer, det betyder at der bliver "lavvandet" i mængden af olie der skal være på motoren.
Swedol er faktisk et nyt slidlag der gør at stemplerne slutter bedre i cylinderen, lejerne får et bedre glid, det nedsætter friktionen på lejer og i cylindre.
Jeg har faktisk også prøvet at bruge det på en CX 500 fra 1972 (motorcykkel)
den havde aldrig været åbnet og trængte til nye stempelringe mm. Men en Swedol kur gav den en langt bedre komprecion og den raslede ikke så voldsomt i gearkassen efter sådan en kur. Så jeg har kun positivt at sige om Swedol.

V.h. Håndværkeren smile
Citat fra albino

Hejsa.

Kan Swedol også bruges i nyere indsprøjtningsmotorer med kat og alt det der? Tænker specifikt på vores Peugeot 405 fra 93, som er lidt død i sværen efter sin tidligere ejer, som formodentlig aldrig kørte længere end til bridge-klubben...
.

hej min eneste erfaring stammer fra 1997 hvor jeg købte en ny Peugeot 205 diesel. Da den havde kørt 30.000 fik den en Swedol tur, og da vi solgte bilen havde den kørt ca. 315.000 km. uden at motoren blev rørt. Måske var vi heldige eller måske skyldtes det at motoren aldrig kørte bykørsel. rolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Nej Motoren var ikke slidt, den brugte ingen olie, eller den brugtedet der svare til 1 liter på 10.000 km.

Det er jo lidt dyrt og (dumt) at køre på ren Swedol ikke--???.
Efter påfyldningen kun jeg mærke at den kørte mere og mere mærklig og sløj
sværer at starte for til sidst at det var slut og det vel at mærke på 600 km.

Det viste sig at den havde sat sig i motoren som den skulle men så meget at den også tilstoppede olietilførelsen og sågar ånderør.

Jeg troede i lang tid at det var min motor der var defekt, indtil jeg cirka 1 år efter kom i snak med nogle, som havde gjort samme erfaring.
Men jeg tror der er forskel i hvilke type olie man blander det med.
Det er bare min erfaring, så i må bruge det til hvad i vil.

Med venlig hilsen

Søren
Hej Søren.

Ja der skal bruges en fuldsyntetisk olie, Swedol er jo et syntetisk matriale der nok har lidt svært ved at blande sig med mineralsk olie. måske kan det blandes med en halvsyntetisk, jeg ved det ikke.
Det var da skøn, at læse om alle dem der have prøvet swedol i deres biller, og ikke have. Jeg burger Swedol i min bådmotor (Volvo penta 10 Hk.Dielse) Jeg personlig er glad for det. Den sviner knap så meget som før og den er fra 1978. Mvh. Claus
Rart at se at der er flere positive meldinger end negative, og så fik olfert-olfert da et svar han kunne bruge til noget vil jeg tro !

V.h. Håndværkeren
Ja - og vi er måske nogle der har fået indblik i et produkt der kan hjælpe på vores gamle slidt maskiner.

- jeg syntes at dette var en rigtigt godt tema - tak Olfert-Olfert

>>Hilsen Lars cool
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis