udskiftning af gulvafløb

hej.

Jeg er igang med at renovere badeværelset med nye klinker og da der var en k3 på gulvafløbet i tilstandsraporten tænkte jeg at det nok også skulle skiftes.
Jeg ringede til manden der havde lavet tilstandsraporten for at høre hvad der var galt med afløbet, da jeg ikke umiddelbart kunne se noget. jeg fik at vide at der ikke nødvendigvis var noget galt men bare at det var lavet af støbejern og ikke plast.
Nu har jeg brudt gulvet op og gravet ca. 40 cm. ned under afløbet og endtil nu er alt lavet i støbejern. Det jeg vil vide er om jeg bare skal skifte afløbet eller om alt støbejern skal væk? det skal siges at de gamle rør ser ok ud.

Hilsen Kristian

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det er en klokkeklar fejl hvis det er rigtigt at du har fået en K3 fordi afløbsskålen er af støbejern.

Det man typisk får en K3 for ved afløb, er hvis selve afløbsskålen ikke er koblet tæt sammen med risten i gulvet (typisk med et stykke beton eller sprække imellem).

Forøvrigt er det autoriseret arbejde du er i gang med.

Det kunne jo godt være at du skulle modernisere lidt på dit afløb, når du nu er gået i gang, men lad lige en fagmand (autoriseret) klare det, da der er mange muligheder for fejl.
Jeg tror næsten altid at der bliver en k3 på afløbet i badeværelset. Der findes jo også rustfri afløb. Jeg har næsten lige taget en støbejerns afløb op og der var vand låsen næsten lige neden under, man kunne se den ned i afløbet, men der er ikke andet for end at følge røret.

Hilsen Thomas
Hej

En vandlås plejer man at placere max 60 cm nede (til bunden af den) så den kan renses med en arm, men siden de store isoleringstykkelser er kommet, og der er andre rensemuligheder placerer jeg den selv længere nede (bruger næsten altid P & S vandlåse).

Når "lyden" mener at der næsten altid vil være en K3 i afløbet, må det bero på ukendskab til hvad en K3 er, da der jo skal være en skade eller nærliggende risiko for en skade, hvis afløbet skal have en sådan karakter.

Hvis afløbet/gulvristen er korrekt samlet og uden skader iøvrigt, er der ingen problemer!
Hej k3 var måske forkert at skrive af mig, men afløb har vel altid en k-er af en eller anden art, fordi det måske ikke er til at se om de holder tæt, når det er gamle badeværelser.
Annonce
Jeg kan godt se at du har ret i det du skriver, men det er vel almindeligt at afløb får en k-er, og med det mener jeg selvføldig at der er en større eller mindre grund til det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis