Brug af gammel computer

Jeg kunne godt tænke mig at bruge min gamle computer til at styre mine el- installationer i mit hus så som cirkulationspumpe, fjernsyn, udvendig lys med videre. er der nogen der kender en måde at komme igang?

ma
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du starter såmænd med at sætte strøm til din PC. Hvis den ikke virker må du prøve at skaffe en anden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Til Nørden.

Det er heller ikke lykkedes mig - men det er så nok fordi jeg manlger den pc du omtaler wink

Til Claus_ch

Det ville jeg også gerne vide.

Men, indtil da kan jeg sige dig, at vi har et rigtigt godt system lige nu til en rimelig pris.

Man kan købe fjernbetjening, der betjener flere stik. Vi har efter nogle mislykkede forsøg endt med et mærke, der hedder me micro-electric - teksten på fjernbetjeningen er på tysk og betjener fra a-e. Dvs. der kan være en "elkæde" på a, en på b osv. ialt 5.

På hver "elkæde" der skal kunne fjernbetjenes (stikkontakt med f.eks. 3 stikdåser) placeres den ene del af fjernbetjeningen. og ved f.eks døren til stuen placeres den transportable fjernbetjening. Du kan så ved et let tryk tænde 5 kæder ved døren, og køber du den dyre version (vistnok 5-600 kr.) kan du dæmpe lyset samtidigt. Ved soveværelset kan vi så slukke alle lamperne, radio osv.

Den bruger radiobølger, så den kan også klare kælderen oppe fra stuen uden besvær (betondæk).

Vi har fejlagtigt købt en anden type (4 knapper i stedet for 5 og ikke på tysk) og den virkede kun ganske kort tid. Vores nuværende kører på 2. år, iøvrigt med samme batterier i fjernbetjeningen.

Da vi skulle have nyt gulv, brugte jeg anledningen til, at trække ledninger under gulvet, så alle vores hyggelamper i afdeling 1 er samlet i eet stik (=f.eks. a på fjernbetj.) og afdeling 2 der krævede mulighed for at sænke lysstyrke på en anden.

Det fungerer perfekt, og er en stor nydelse i dagligdagen til en pris af måske kr. 1.200 for en stue med en masse hyggelamper osv.

Mvh. Jørgen

PS: Bilka har dem ofte på lager.

Med venlig hilsen

Jørgen
Hej Claus.

Der findes et system der hedder IHC (intelligent house control).

Systemet kan bruges til ALT ALT ALT!!

Tænde og slukke lamper, kaffemaskiner, køleskabe, udendørs belysning m.m.

Så kan du gøre således at hvis du efter kl. 23:00 trykker 2 gange på kontakten i soveværelset, så tænder lyset hele vejen til toilettet.

Hvis hoveddøren bliver åbnet så blinker en lampe i soveværelset (indbrudstyve).

Eller hvad med en kontakt ved hoveddøren, som slukker ALT lys i hele huset, inkl. kaffemaskine og brødrister.

Eller hvis dit fyr går ud, så får du besked via mobiltelefonen.

Og så sidste detalje...Hele molevitten kan også styres via B&O fjernbetjeningen.

Systemet kan udbygges og udbygges og udbygges...så der er ingen begrænsninger.

Lind og Risør, Bülow Nielsen mf. bruger dette system i deres nybyggede huse.

Her er et link til producentens hjemmeside, som forøvrigt er dansk http://www.lk.dk/

Med venlig hilsen
ThomasB
Jeg Har nu fundet en adresse hvor man selv kan bygge en box til meget små penge (ca. 200 kr.)og sætte i parellelporten. Jeg har også afprøvet den nemme konstruktion og kan tænde og slukke for kaffemaskinen i køkkenet fra computeren.
Adressen er: http://www.boondog.com/tutorials/parallel/parallel.html

Claus

ma
Til Jørgen

Jo. Jeg har placeret boxen ved min sikringsgruppe og trukket ledninger ud til de pågældende stikkontakter via de installationsrør som er i huset. Jeg har også lavet sikringer for hvert relæ så de ikke bliver overbelastede. Der findes et system som hedder PVM som kan aktivere relæer via 50 hz frekvensen. Jeg er ved at eksperimentere med dette i øjeblikket. fordelen ved dette system er at man da er fri for at trække ledninger og kan dermed placere modtager + relæ ude ved stikkontakten. Mit forsøg er ikke lykkedes endnu.

Claus

ma
Hej Claus.

Det må du gerne arbejde hårdt med, så vi andre kan få fornøjelsen smile

Jeg forstår dog ikke helt, hvordan man kan trække ledninger fra tavlen til en kontakt, der måske ligger 50 meter væk??

Men hvis det kan lade sig gøre, og så via relais - så lyder det, som det vi vel allerhelst vil have. - Så man centralt! via PC kan tidsstyre tænd/sluk, og måske lægge dæmper ind efter kl. ?? - starte kaffemaskine om morgenen, men forskelligt efter hvornår man skal møde osv.

Hvis det kan lade sig gøre, må der være behov for, at en kvik programmør kan lave en software, hvor man selv kan afkrydse for hvert relais (start kl. xx dæmp kl. xx sluk kl. xx - afkryds dag ¤man ¤tir ¤ons osv.) - og næste linier står så mulighed for at lave en anden start/dæmp/sluk på andre tidspunkter for de dage man ikke afkrydsede i første linie . altså typisk til lør/søn) Men så man blot skal afkrydse det man har behov for, og så klarer PC' resten. Det ville være genialt, og nemt for alle at ændre.

Det er s'gu en god tid man lever i - der er i hvertfald masser af nye oplevelses muligheder for nysgerrige, hvor man måske for 100 år siden, højst havde oplevelsen i, hvilken dag høstballet skulle finde sted?

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Og husk så lige, alle sammen:

Der er noget der hedder Stærksrømsbekendtgørelsen. Indholdet er ikke skrevet for at kunne beskæftige et bureaukrati, men fordi det simpelthen er med livet som indsats at udføre sine installationer forkert - jeg er selv uddannet, men ikke autoriseret, el-installatør, så dette er ikke en reklame.

Med venlig hilsen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kære FP.

Jeg vil bare fortælle dig at jeg Selv er Aut. El-installatør og har været det i næsten 20 år og har ansvaret for et større sygehus hvor "reglerne" eller stærkstrømsbekendtgørelsen skal overholdes.

Hilsen
Claus

ma
Til Claus_ch

Jeg har lavet lidt eksperimenter med at sende en 100 kHz moduleret tone gennem lysnettet. Det kan godt lade sig gøre, men er vist ikke helt lovligt.
Elektor electronics har haft flere projekter i den retning, bl.a. babyalarm (dvs. lydmodulering gennem lysnettet)

JanH
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis