Motorsav's fileanlæg

Hej alle !

Er der nogen der har erfaring (positive/negative) med elektriske slibeanlæg til motorsave? Eksempelvis dem fra Harald Nyborg.
Hvordan er de at arbejde med? Er de pengene værd, eller skal man bare acceptere ens egen middelmådige kædeslibning?

Mvh.

Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ham her har tidligere "reklameret" her på siderne http://www.filoc.com/

prøv evt. forum´s søgefuktion på "filoc" der er nogen der fortæller lidt om deres erfaringer på området

Med venlig hilsen

Fladder
Hej Olfert (igen).

Har ikke selv brugt en elektrisk men set en i brug. Den syntes mig at være meget dyr i brug da det er nødvendigt at indstille maskinen så den sliber alle tænder ned til samme længde og den justerer ikke rytternes højde samtidig. Hvis du efter at have brugt et sådanne apperatur skal skærpe kæden med en håndfil skal du bruge en masse (unødig) tid med filen da rundingen pludselig ikke passer mere, til håndfilen. Ok, den retter sevf. en skævfilet kæde op.

Det apperatur Fladder anbefaler dig at kigge på har jeg personligt ikke megen fidus til da filen, der sjovt nok slides, koster en halv/hel jetjager.

Jeg bruger selv et filesæt fra Still til kr. 150. Det består af en bukket metalplade hvorpå filen er monteret så højden altid passer og man kun skal passe filvinklen. Ligeledes er der en fladfil og ryttermål med til justering af rytterhøjden. Sættet er nemt at arbejde med.

Held og lykke med fileriet. øh, husk at få en fil der passer til kæden.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for svarene.
Jeg har selv "hånddrevet" filesæt, og det bliver da nogenlunde = LA LA for der er utrolig stor forskel når man monterer en ny kæde kontra den nyfilede. Dette gør at jeg ikke er tilfreds med min egen slibning. Om det er fordi jeg ikke samtidig filer på rytterne ved jeg ikke, men det er selvfølgelig en mulighed.
Hvor tit filer i rytterne?

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Hej Olfert-Birger.

Tja, hvor tit filer jeg rytterne. Det kommer an på hvilken type kæde. 3/8 ca 10 gange i kædens levetid. På en af de små hobbykæder ca 5 gange.

Hvis en kæde bliver dårligere af at du skærper den er det fordi du ikke bruger den fil der hører til kæden eller også er din fileteknik forkert (højden du holder filen i forhold til tanden) og det er fa..... vigtigt. Vinklen i forkold til sværet er knap så vigtig. Rytterens højde gør at spånen får den rette tykkelse.

Hvis jeg skal hjælpe dig til et bedre "bid", på saven altså, bliver du nødt til at fortælle hvad det er for et type filesæt du bruger, hvilken kæde og fildiameter !

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ok. Tak. Det må vente til i morgen med målene, da jeg ikke har saven hjemme.
Fileteknikken er nok forkert,da jeg mest får smulder i stedet for spåner.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Annonce
Citat fra olfert-olfert

Ok. Tak. Det må vente til i morgen med målene, da jeg ikke har saven hjemme.
Fileteknikken er nok forkert,da jeg mest får smulder i stedet for spåner.

Mvh. Birger


Så er jeg klar med målene: Oregon fileholder Nr. 37422.(også bare en plade der er bukket)
Fil 3/16" - 4,8 mm og kæden er en Oregon 3/16"

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Hej igen igen Olfert.

Når der kommer savsmuld fra kæden er den ikke skarp, det er sikkert og vis.

Har været ude og kigge på mine filesæt. Filens diameter er ok, til en 3/16 kæde. Så er der fileholderen som jeg ikke kender på nummer. Hvis jeg gætter ret, er et stykke bukket aluminium med to plastic ruller monteret ?

Altså hvis og ..... er min erfaring at kæden løftes fra sværet under filningen og derved alligevel ikke bliver skarp (vinklen op/ned bliver forkert). Den jeg prøvede, engang for snart mange år siden, er smidt ud da den var ubruglig. Stadig, kender kun et filesæt der dutter og det er still's

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Så må jeg prøve med "Still's".
Jeg kan ikke besvare mere før søndag aften, da jeg tager på arbejdsferie nu.

Tak for svarene.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Hej.

God "ferie" Olfert.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Her er så resultatet af "ferien" i form af "Rådhusbelægning + lidt ekstra m2 kampestensmur.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis