Isolering af loft

Vi skal have efterisoleret vores loft og lavet forhøjet gangbro og et mindre gulvareal til opbevaring samt vindspærre.

Hvilken isolering vil i vælge ?

Hvad er forskellen på de forskellige typer ?

Hvordan vil i opbygge gulv/gangbro ?

Hvordan laves vindspærren og i hvilke dimentationer?


confused confused
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra jgk

Hvilken isolering vil i vælge ?
Hvad er forskellen på de forskellige typer ?
Hvordan vil i opbygge gulv/gangbro ?
Hvordan laves vindspærren og i hvilke dimentationer?


Ja der er lige en del spørgsmål. Jeg vil starte med at give dig dette link http://rockwool.dk/sw36114.asp Der kan du læse en masse om lige PRÆSIC dine "behold"/problemer. Har du yderligere spørgsmål er du meget velkommen til at skrive til mig.
MHT hvad ville jeg vælge. Jeg ville vælge en af de der tilbud som ofte er fra bauhaus / silvan osv. hvor man sparer 40 kr. pr. bat.

Men pas på, de kan sagtens finde på at have tilbud, og så har de 5 bat hjemme, det er ikke unormalt for disse kæder, jeg ved ikke hvad de forestiller sig at folk bygger.

PS. hvorfor vil du have vindspærring, cirkulation er da bedst for din tagkonstruktion.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tak for svarene begge 2

Mht vindspærre er det for at lede luften hen over isoleringen istedet for ind i den.

Linket giver ikke besvarelse på de forskellige typer f.eks fra Rockwoll. De har jo "Isoler selv" "Handy bats" Flexi a-bats" ect.

Isover har lignende forskellige typer.

Hvad med forhøjning af spærrene?
Hvis du mener hanebånd, så har jeg lagt et regel ind oven på mine så der blev plads til 250 mm., gulvbrædderne er så lagt oven på disse, jeg har gulv over alt på min anden sal.

Der blev først insoleret på loftet, og så på siderne ned langs skråvæggen, så der kan ikke blæse luft ind da det er på den store flade, siden hen har jeg fået nyt tag, så nu er der ikke direkte vindpåvirkning pga. undertaget.

Jeg har se i et boligmagasin at de satte tagkrydsfiner i tagfod et stykke ind, fugede det for at det var hel tæt. Nu skriver du jo ikke om det er et etplan eller 1 1/2 plan du har, så det er lidt svært at hjælpe.

Kik i øvrigt i bauhaus i denne uge, man sparer en ca. 25 % på a batt.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Huset er i 1 plan med høj rejsning. Skal jeg så lægge dem (reglar) modsat retning af spærfødderne eller blot ovenpå?

Er a-bats = flexi a-bats?

Er alm krydsfiner ikke godt nok, og hvor tyk skal det så være? Hvordan skal det monteres? Mellem spærene eller direkte på dem (tilskåret)?
Annonce
Hej

Med hensyn til hvilken isolering der skal anvendes skal du se på lamdaværdien (A-batts er 0,037) og lavere værdi jo bedre isoleringsevne.

Med hensyn til vindbrædtet skal jeg vide lidt om tagkonstruktionen og tagbeklædning (eternit, undertag, eller?).

Jeg ville som gangbro vælge høvlede og pløjede brædder (evt billigt fyrretræsgulv), og så blot forhøje spærene med reglar i den rette tykkelse (fastgøres med sømplader/beslagsskruer på siderne af spær).
De skal ligge parallelt med de gamle oven på hanebåndene. Du kan ikke ligge pladerne oven på spærene, der igger jo i forvejen nogle taglægter.

Der mangler stadig oplysninger om dit tag, har du udhæng, er det et nyt eller gammelt hus. Hvis du vil have hjælp må du lade være med at være så fedtet med oplysningerne.

Tagtype (eternit, tegl....) ville også være ok at kende.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tak for svaret,

Huset er fra '59 med tegltag uden undertag. Med udhæng.

Du har ret i at der kan ikke lægges plader udvendigt - men meningen var om pladerne skulle sættes direkte på spærene eller om de skulle monteres mellem dem og i hvilken tykkelse de så skulle have.

Skal pladerne være af en bestemt type?

Må de skummes ud, eller skal der anvendes silicone eller acrylfuge?
Er der igen kommentarer?

sad
Hej jgk

Jeg tror, at folk ikke er helt med på, hvad det er, du vil lave. Det er jeg heller ikke.

Hvis vi taler om efterisolering af et loft i et et-planshus, hvor du ganske enkelt vil lægge noget mere glas- eller stenuld på loftet - og så i øvrigt samtidig hæve gangbroen og lave noget ”gulvplads” til opbevaring - kan du godt få mit bud på en løsning. Jeg har nemlig lavet præcis det stykke arbejde for et år siden.

Overvej kraftigt at lade gangbroen være. Den udgør temmelig sikkert en del af husets vindafstivning, og er derfor problematisk at rode med. Det er desuden et begrænset areal, du derved ikke får efterisoleret. Der er forhåbentlig allerede isoleret under gangbroen. Om de få kvadratmeter ikke kommer med i projektet, betyder ikke det store.

Jeg valgte glasuld i ruller og ikke stenuld (rockwool) af flere grunde: For det første er det 3-4 gange billigere, for det andet kan det fås i ruller, og for det tredje kan man ”jokke” rundt i det uden at det går i stykker. Selv billig glasuld ligger ofte med en lamdaværdi på 37.

Det ”klør” nok lidt mere end stenuld - men det er det dét. Husk støvmaske og brug evt. en engangskedeldragt.

Når du ikke hæver gangbroen kan det være, at isoleringens ligger lidt højere end denne, men det er faktisk ikke noget problem i praksis. Vil du lave det rigtig pænt, sømmer du et bræt på siden af gangbroen, som så flugter med overkant af isoleringen.

Opbevaringsplads lavede jeg som en stor ”hylde” ved siden af gangbroen. Tag nogle reglar (45x95 mm) og lav konsoller opbygget på spærfoden med sømplader. Montér brædder på f.eks. 25x150 mm herpå ”på langs” - altså parallelt med gangbroen. Hvis du har gitterspær, kan du sikre stabiliteten ved at fiksere konstruktionen herpå. Ellers må du lave et par skråstivere. Du kan sagtens lave 2-3 cm luft mellem hvert bræt, og hvis du lægger en 6 - 8 brædder, får du en ganske brugbar og solid hylde.

Det med vindpap og krydsfinér forstår jeg ikke. Isolering skal sikres mod ”gennemblæsning”, men det er kun ude ved tagfoden. Normalt er der i hvert fald et lodret vindbræt her. Måske også et skråt - altså lidt op langs spærret. Nogen gange lidt vindpap. Der er umiddelbart ingen grund til at rode med noget derude, men lad dog være med at lade isoleringen dække af for ventilation ved tagfoden. Vil du lave det rigtig pænt, skærer du enden skråt af og efterlader minimum 50 mm luftspalte.

Mit projekt forløb helt uden problemer, og med en glasuld til ca. 25 kr./kvm. var det også til at betale.

Mvh
Lars

Lars K
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis