vinterdæk eler helårsdæk

Vi står foran skift af dæk til vores Toyota, både her til vinter, og så til sommer igen...Det ville være rart, hvis vi kunne nøjes med at købe helårsdæk, synes vi selv.
Men hvad er erfaringen med disse. Er de gode om vinteren, og ikke mindst, er de gode om sommeren? Fordele og bagdele...
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer helt an på jeres køremønster og -måde ;-)

Dæk er altid et kompromis - og det gælder om at finde det, der passer til ens temperament. Vinterdæk er sagen i sne og slud - bedre greb og mere selvrensende => større sikkerhed. På våd asfalt om vinteren er der - ved 0 grader, ikke meget at hente ved vinterdæk. Mange sommerdæk bremser bedre ind vinterdækkene.
M+S dækkene er jo så faktisk et kompromis hele året rundt - har prøvet det en enkelt gang, men blev træt af støjen ved motorvejskørsel. Kører man primært bykørsel, ville jeg helt klart vælge dem.

Dernæst er der dækbredden - jo bredere dæk, jo ringere i sne. Så hvis I gerne vil køre på nogle brede lavprofildæk - så skal I køre ekstra forsigtigt om vinteren.

Den eneste ekstraomkostning ved at køre på vinterdæk er renterne på det ekstra sæt dæk + omkostningen til det ekstra sæt fælge. Og med de priser, man kan få begge dele til pt. bør det være overkommeligt!?

Mvh.

Jan R.
Som Jan R. siger kommer det an på kørselsbehovet. Skal det gå over landets grænser er vinterdæk en god ide, og visse stedet lovpligtigt.

Herhjemme ville jeg klart vælge helårsdæk. Flere seriøse tests (FDM f.eks.) har vist at vinterdæk bremser ringere på tør og våd vej end helårs- og sommerdæk, men er bedre på veje med is, sne og slud. Med de mængder af salt der ryger på de danske veje vil det være tør og våd vej man kører på langt størstedelen af tiden, så skal man være rigtig firkantet er vinterdæk jo så en falsk sikkerhed . De dage og steder der så er sne, må man jo så være lidt varsom og helårsdæk har trods alt fodfæste, så helt lotterispil er det jo ikke.

Med hensyn til støjen på motorvejen kører jeg i en lidt ældre sag, så det er ikke dækstøj jeg hører cool .
Tak for hjælpen. Det bliver nok til at helårs skal prøves.
Men tak for hjælpen!
Hvis helårsdækket er nye eller har dybe mønstre er de gode nok til danske vintre.
Men kør selvfølgelig efter forholdene, jeg har set en SÛVer vælte om på en lige vej i 5 cm sne.

 

Hej den med 0 grader er vist så vidt jeg er orionteret 7 grader, hvor sommerdækkene bliver stive i gummiet.
Iøvrigt hvis i kører til Tyskland, så skal man fra 1 November dernede i vinterhalvåret køre med vinterdæk, og det tyske politi er vist klar med bøderne, også til danskerne.

Med venlig hilsen

Søren
Annonce
jamen dette er vel egentligt lige som forsikringer !!! Dødirriterende at betale til, men endnu værre ikke at have når det går galt.

Lad os tage den vinter vi havde sidste år.. 3 måneder med næsten konstant 2-3 graders frost... Skidt at være ude og køre på helårsdæk når det begynder at sne. Mange af dem som kørte i grøften eller skøjtede rundt når der kom lidt sne var folk der ikke havde.......vinterdæk !!!

Jeg ville aldrig betænke mig i 2 sekunder, min sikkerhed og liv er mere værd end prisen for vinterdæk.
Det kan siges ganske kort, du går jo ikke til dans i et par vinterstøvler, og du går jo ikke ud om vinteren i et par finrillet sko, vel. ;-)
Og så tænk lige en extra gang på, hvad du kræver af de fire håndflader, bilen står på.
Mvh autoole
Hejsa,

Jeg kører en del km om året. Skifter altid til vinterdæk her nu slut oktober primært pga af temperaturene. Prøv lige engang at mærke og kigge på et vinterdæk ved siden af et sommerdæk. Vinterdækket er betydeligt blødere i gummiet end sommerdækket og naturligvis meget grovere i mønsteret. Vinterdækket bliver nok slidt lidt hurtigere end sommerdækket - men jeg vil godt nok ikke gå på kompromis med hverken min egen eller mine børns liv og førlighed for de få tusinde kroner et par gode vinterdæk koster.
Der er betydelig forskel i såvel bremselængde som styreegenskaber i vinter- og sommerdæk når temperaturen nærmer sig de 5 grader og derunder og vejbanen er våd, glat osv.

Bare min 5 øre.
Fortsat god søndag
Mvh
Vangsøe

Vangsoe
Tja - og jeg har de sidste par år sparet sommerdækkene væk - kan med mit kørselsmønster ikke mærke den store forskel i rumlen. På et af de glatbanekurser jeg har fulgt som prof. var det anbefalingen. (Tager gerne et kursus ved begyndelsen af vinteren - for at dæmpe min hastighed)

Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis