vinterdæk eler helårsdæk

Vi står foran skift af dæk til vores Toyota, både her til vinter, og så til sommer igen...Det ville være rart, hvis vi kunne nøjes med at købe helårsdæk, synes vi selv.
Men hvad er erfaringen med disse. Er de gode om vinteren, og ikke mindst, er de gode om sommeren? Fordele og bagdele...
Vi står foran skift af dæk til vores Toyota, både... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg må meget mod min vilje give Jan R ret i at det er rapportens konklusion.
Men men men, det betyder for mig så bare dette: Der skiftes til vinterdæk i oktober når temp begynder at falde, som tegn på at det dårlige vejr med nedbør osv. snart kommer.

Når vejen er tør skal jeg køre lidt mere forsigtigt end jeg plejer.
Når den første sne, regn, is osv. kommer, får jeg så min belønning, i form at meget bedre vejgreb.

6-8% dårligere greb med vinterdæk på tør vej, opvejes mange gange af 30-50% bedre greb på næsten alle andre slags veje (Det står nemlig også i rapporten Jan). Og dem er der trods alt af om vinteren.

Om foråret har vi samme situation, og jeg skifter ca. 1 april.

Lidt ekstra støj fra dækkene betyder ikke noget. Minder mig om at jeg skal køre lidt langsommere, og tage den med ro. Så støjer de ligesom sommerdæk.
Continental vinterdæk skulle i øvrigt være meget støjsvage har jeg hørt. Kører selv på Michelin Alpin. (60.000 km og de er ikke slidt ned til 3-4 mm endnu).

Det betyder utroligt meget for mig, at jeg med sindsro kan køre ud i næsten al slags vejr den Danske vinter kan byde mig, og alligevel regne med at komme frem.

Hvis der ikke er for mange med sommerdæk, der spærrer vejen. Især på små stigninger, start fra lyskryds og al den slags.

Jeg fatter ikke man kan tale om at vinterdæk muligvis ikke er bedre. Det er simpelt en af de bedste investeringer jeg har gjort til min bil.

Basta.
Kører i øvrigt ca. 30.000 km/år

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Citat fra ellebye

Vi står foran skift af dæk til vores Toyota, både her til vinter, og så til sommer igen...Det ville være rart, hvis vi kunne nøjes med at købe helårsdæk, synes vi selv.
Men hvad er erfaringen med disse. Er de gode om vinteren, og ikke mindst, er de gode om sommeren? Fordele og bagdele...


Hejsa..

Den her vil du ikke kunne lide..

Sommerdæk: bremser = står bedre fast om sommeren..

Vinterdæk: bremser = står bedre fast om vinteren..

Der findes et utal af test der beviser det, alligevel skal folk have det bekræftet år...efter år.. efter år.. det er din sikkerhed !!

mit råd... brug de penge der skal til.. (m.m. man er træt af konen) eller tag bussen..

Mvh Jan J
Hej

Nu kan jeg så slutte mig til koret af røster.
Der er ikke ret meget at være i tvivl om. Køb vinterdæk. Det kan godt være at der er lidt forskel i bremselængde, vejstøj osv. Alt dette er for intet at regne i forhold til det voldsomt forbedrede vejgreb du får når der ligger sne og sjap.
Jeg købte en ny Toyota Avensis i januar i år, den bliv leveret på rigtig gode (nye) sommerdæk (bridgestone). Turen hjen på 20 km i let sne var et mareridt. Bilen skøjtede rundt. Skiftede så til vinterdæk (goodyear ultragrip 7) samme dag og kørte en tur. Vupti, så stod bilen fast. En for mig ret overbevisende prøve: samme føre, samme bil, samme vej, eneste forskel var dækkene. Egentlig synes jeg også man skal se på selvrisikoen på bilforsikringen. Selv en lille skade bliver næsten altid så dyr at vinterdækkene er rigeligt betalte bare af selvrisikoen på forsikringen.
Helårsdæk? Der er vist det man kalder de dæk som hverken er gode sommer eller vinterdæk. -Også er de heller ikke særligt billige. Der er for mig intet at betænke sig på. Enhver bil bør have 2 sæt hjul: et med sommerdæk og et med vinterdæk. Faktisk koster det jo i det lange løb kun et sæt fælge. I øvrigt kan man ofte købe gode brugte vinterhjul i den blå avis.

mvh Anders
@Anders,

Er principielt enig med dig - og begge vore biler har 2 sæt dæk. MEN samtlige journalister har det med at glemme, hvor ofte der rent faktisk er sne på vejene i dette salt-forherligende land. Særligt hvis man bor i en større by eller kun færdes på hovedveje.
Set i det lys - og den test fra ADAC, jeg tidligere refererede til - så er det et spørgsmål, hvor risikoen samlet set er størst....

- og skal nu på nettet for at finde nye vinterdæk, en tur forbi en byggeplads lavede det ene om til pigdæk sad wink

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis