Støbning af gulv

Hej
Jeg skal til at støbe gulv med noget Aalborg Basis cementpulver blandet med
sand. Jeg støber ca 10 cm tykkelse på flamingo, med armeringsnet og pex rør.
Gulvet er totalt ca 4 m2, hvor længe skal det tørre før jeg kan gå på det?

Evt på udlagte plader.

Hvilket blandingsforhold anbefales, Aalborg
basis/sand/vand?

Andre gode tips mht. at støbe gulve modtages meget gerne.

Søren
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Der skal mindst gå 2 dage før du kan gå på det og mindst 14 dage før du kan lægge større vægt på. Efter ca. 21 dage er det gennemhærdet.

Mvh
ThomasB
Hvis gulvet er i f.x. baderum, synes jeg du skal bruge blandingsforholdet 1:3. Dette giver et virkeligt stærkt gulv. Vandmængden skal være så lille som muligt. Det er ikke sagovælling, du skal hælde ud. Hellere skal det være jordfugtigt. (Det bliver nok noget mere "vådt" - som tyk havregrød).

Bland det på en flage af træ, eller på de fine havefliser (så får de skjolder, selv om man spuler bagefter), hvis du ikke har en betonblander til rådighed. - Sand ud på flagen (groft sand 0-4 mm, ikke fint strandsand). Så 1/3 af rumfanget heraf i cement, der hældes ud over sandet. Gennemskovles, d.v.s. flyttes, syv gange, frem og tilbage. Derpå tilsæt vand i mindre mængder. Hvis du ikke vil have vandet + cementen til at rende af flagen, laver du først en "vulkantop", så kan du hælde vandet inden i, uden at det løber ud. Skovl indefra i vulkantoppen ned i vandet. Og så skal det gennemskovles omhyggeligt igen, så det er ensartet. Læg betonen ud på Flamingo'en og komprimer så meget du kan uden underlaget går i stykker, glit det derpå med et stålbrædt, eller til nød med et træ(murer)brædt. Lad det tørre, men stænk det over med vand dagen efter. Og gerne dagen efter igen. En for hurtig udtørring er ikke godt. Bruger du en jordfugtig blanding, undgår du en flydende cementvælling på overfladen af gulvet, hvilket kun senere vil give dig besvær. - Du vil nemt opdage, hvornår du kan gå på det uden at lave mærker. Men endelig: sæt ikke varme på de første par uger!

God fornøjelse, det er et rigtigt lav-det-selv program.

Frej
HEJ SØREN
HVIS DU SKAL LAVE DET PÅ DEN HELT RIGTIGE MÅDE,SKAL DU BLANDE NOGET BETON FØRST DVS.
1 SKOVL CEMENT. 3 SKOVLE GRUS. 5 SKOVLE STEN (ÆRTESTEN)GRUS OG STEN SKAL VÆRE VASKET.
LAGTYKKELSEN SKAL VÆRE 7-8 CM OG DU SKAL
STAMPE DET MED EN KOST, SÅ DET PAKKER SIG OM JERNET OG DIN RØR.ET PAR DAGE EFTER SKAL DU LIGGE ET PUDSLAG DVS. 1 SKOVL CEMENT. 3 SKOVLE GRUS. LAGTYKKELSE 3-4 CM KONSISTENSEN SKAL VÆRE SOM PUDDERSUKKER.
P.S FØR DU LIGGER PUDSLAG SKAL DU FORVANDE DIT GULV OG TAG NOGET 1-3 BLANDING OG KOSTE RUNDT SÅ DE TO LAG HÆNGER SAMMEN.
HILSEN THOMAS
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis