Hvad skal man tjekke på sin bil INDEN man kører den til synshallen???

hej jeg vil spørge om der er nogle der har nogle rigtige gode råd til hvad man lige skal tjekke inden man tager sin bil ned til synshallen, som jeg skal her i dag.

jeg ved sådan noget som bremserør og at dem der tjekker den godt kan lide det er en ren bil samt i motor rummet og ex. dæktryk i kold lufttilstand for at dækket udvider sig når de er bare lidt varme.(er det sandt???

og er der andet man skal tjekke som er en rigtig god ide så den ikke skal til omsyn 30 dage efter???
V.h
shriffen
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er mange ting der skal gennemgås før man kan være (næsten) sikker på ens bil går gennem et syn. For mange til at nævne dem her. Hvis du ikke har forstand på biler skal du nok overveje at få en kyndig til at tjekke den.
Hvis du fortæller hvor gammel din bil, er samt hvilket mærke, kan det være at nogle kan sige noget generelt om de svage punkter på netop din bil.
Kan da lige hurtigt ridse lidt punkter op!

1) Rust, kontroller rust i bærende dele(de vigtigste)
2) styretøj, dvs ingen slør, revnede manchetter, utætheder eller støjende hjullejer.
3) Bremser, skævbremsning (20% foran og 30% bagpå!) Er nemmest at kontrollere på et bremsefelt som du nok ikke har adgang til. Bremserør må ikke være tærret i sådan en grad at det ikke kan fjernes med et let overfladeslibning. ALB ventilen skal kunne bevæge sig
4)Lys, det kan du selv kontrollere.. sørg for at det hele virker, det er så dumt at komme til syn med lys der ikke virker
5) advarselslamper, herunder særdeles ABS og airbag må ikke lyse.
6) eftermonteret ekstraudstyr som kræver godkendelse skal udskiftes til original stand med mindre du har godkendelsespapirer på det eftermonterede.(skal medbringes)

Og så er der jo ting som siger sig selv, udstødningen skal være tæt, forureningstal skal være iorden, ingen stenslag i synsfeltet osv. osv. men som JGH også skriver, så er det nok det nemmeste og få en kyndig til at kigge den igennem. Også ligeså meget fordi at det er begrænset hvad du kan lave derhjemme i perlestene hvis du ikke har donkraft osv.

Skriv hvis du er i tvivl! ;0)
Tjah men man kan jo også satse, for kvaliteten af syn varierer vist en del.
Jeg har lige haft en halvgammel spand gennem syn med to knækkede bagfjedre og et håndbremsekabel, der var klemt. Det gav ikke nogen bemærkninger. Det gjorde til gengæld klassikeren over alle: tæring af bremserørene.
Det grinede vi en del af, da den kom på en lift, hvor det hele i øvrigt blev lavet.
Hvis der er noget galt jeg ikke er i tvivl om vil få bilen dumpet til syn laver jeg det først. Derudover vælger jeg at sige de 250,- til omsynet er givet godt ud...

Først bliver den synet; der finder de alle fejl og mangler. Så kan jeg se lige netop hvor jeg skal angribe. På den måde bruger jeg ikke unødvendig tid og penge på reparationer der måske ikke er nødvendige.

Mvh. Steinaa
Fejl, nej de finder IKKE alle fejl og mangler, men de fejl de finder skal rettes inden omsyn, ikke andet.
250 kr, det kan man jo vælge at give ud til et værksted, og lade dem gennemgå den og finde de åbentlyse fejl (og lade dem rette dem). Det gør jeg næste gang, det er skide pinligt (syntes jeg), at man står der, så er der fejl der skriger til himlen.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Sidst jeg havde min bil på værksted kunne jeg se på regningen at ham gutten der havde skruet på den ikke blev afregnet på timebasis, men pr. 5 min!... og gudske tak og lov for det. Han var ikke kommet langt for 250,-

Jeg holder af at kunne køre på værksted med en liste over lige netop de ting der skal laves for at bilen kan gå igennem syn.

Mvh. Steinaa
Citat fra steinaa

Sidst jeg havde min bil på værksted kunne jeg se på regningen at ham gutten der havde skruet på den ikke blev afregnet på timebasis, men pr. 5 min!... og gudske tak og lov for det. Han var ikke kommet langt for 250,-

Jeg holder af at kunne køre på værksted med en liste over lige netop de ting der skal laves for at bilen kan gå igennem syn.

Mvh. Steinaa

******************************************************

Hej Stenaa det du skriver med du holder af at have en liste med ned til syn inden du tager den ned for at den går igennem.

Der skal du bare vide at de penge det koster dig at få det tjekket ved feks. FDM er det samme som et omsyn og et omsyn har du 33 dage til at udbredre de skader der end måtte rettes for den går igennem.
Der skal jeg lige sige at der står naturligvis osse at den kun må kører i forbindelse med repation.
Og der spurgte jeg synsmanden og om jeg skulde forstå det som det stod alså KUN fra og til værkstedet.
Svaret var: NEJ jeg kunne bare sige at den nu skulde ned til en ven for det behøvede ikke kun at værre det mekaniske, som er det de tjekker på ens bil i synshallen smile

M.h.s til den bil mekannikker så syntes jeg det er fedt for dig men er det sådan man kunne få oplysninger om ham og hans firma for min bil var somsagt til syn og der var lige en3 små ting der skulde rettet (selvom jeg retter 4 ting i form af jeg skifter begge bremseslanger på forhjulene, da den ene skulde skiftes ud iflg. synshallen.

Men hvis du lige gider at skrive den bil mekanikkers kontakt oplysninger ned til mig - vil jeg være dig meget taknemmelig! wink
Citat fra Bagger

Kan da lige hurtigt ridse lidt punkter op!

1) Rust, kontroller rust i bærende dele(de vigtigste)
2) styretøj, dvs ingen slør, revnede manchetter, utætheder eller støjende hjullejer.
3) Bremser, skævbremsning (20% foran og 30% bagpå!) Er nemmest at kontrollere på et bremsefelt som du nok ikke har adgang til. Bremserør må ikke være tærret i sådan en grad at det ikke kan fjernes med et let overfladeslibning. ALB ventilen skal kunne bevæge sig
4)Lys, det kan du selv kontrollere.. sørg for at det hele virker, det er så dumt at komme til syn med lys der ikke virker
5) advarselslamper, herunder særdeles ABS og airbag må ikke lyse.
6) eftermonteret ekstraudstyr som kræver godkendelse skal udskiftes til original stand med mindre du har godkendelsespapirer på det eftermonterede.(skal medbringes)

Og så er der jo ting som siger sig selv, udstødningen skal være tæt, forureningstal skal være iorden, ingen stenslag i synsfeltet osv. osv. men som JGH også skriver, så er det nok det nemmeste og få en kyndig til at kigge den igennem. Også ligeså meget fordi at det er begrænset hvad du kan lave derhjemme i perlestene hvis du ikke har donkraft osv.

Skriv hvis du er i tvivl! ;0)


***************************************************

Hej jeg siger mage tak for de gode rådwink det er noget jeg ken bruge tiol noget.

Heldigvis var det kun den ene kugleleje i højre forhjul der skulde skiftes p.g.a slør. Samt en bremslslange forand (men jeg skifter i begge sider det er bedst) og så er der det med udstødningen, som du omtaler. Min var kun søllede 3% over det tilladte.

Jeg syntes selv jeg kan se at der ligesom er et hul på ca. 3 cm. i røven af bilens udstødning ved kasen. Men det siger synsmanden der ike er og det ikke kan skyldes en utæt udstødning.

Det forstår jeg ikke en pind af. Og det mærkelige er jeg hukser lige så tydelige synsmanden sagde at den lige var inden for rammerne og bagefter så var den ikke uden at tjekke det engang til.
M.h.s til udstødningen så kan jeg heldigvis selv lige evejse det lilel htynde hul jeg syntes jeg kan se. Men jeg forstår ikke hvorfor der ikke kommer røg ud derfra.
(Kender du ikke det med man kan se der ligesom er hul, men der kommer ikke nogle former for enten røg eller væske ud derfra).

Forsat god aftenwink
Hejsa alle sammen go mange TAK for ALLE JEres forslag og hjækp!
Jeg Bukker & Takker og jeg vil hermed lukke tråden fra min side af.

Jeg vil naturligvis lige tjekke om "stenna" er så flink lige at skrive kontakt oplysningerne ned til mig til den mekannikker hun omtalte der kun skulde have 250 kr. samt blev afregnet pr. 5 min. -For det lyder for godt til at være sandt med de priser der er i dag på repation og det er jo det de ved de mekanikker iaær i denne tid på året. smile
Hvad mener du med 3 % over det tilladte, forureningen eller hvordan, det vil så ikke hjælpe at reparerer et lille hul i bagpotten, ikke hvad jeg ved af, det er da motoren eller inde i selve potten der er noget galt.

Min røg også på forureningen, men det var nu fordi den IKKE kunne komme af med gassen, den bagerste potte var faldet sammen inden i. Den exploderede et par dage efter, med et brag Onslow ville misunde.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis