Opbygning af skillevægge på 1 sal

Jeg er ved at renovere min 1 sal, hvor der snart bliver lagt massivt fyrreplankegulv på, 27x160mm

Spørgsmålet er hvordan jeg skal lave mine skillevægge. Gulvet bliver lagt overalt først og derefter skal væggene monteres på gulvet. På skrå og ydervægge er der 2 lag gips nu.

1. Skillerumslægte 38x57mm, forskalning og 1 eller 2 lag gips. ialt 121/147mm

2. Skillerumslægte 38x57mm, OSB plade og 1 lag gips ialt 107mm

2. T1 lægter 38x72mm og 1 lag fermacell plader ialt 97mm

Løsningen kun med gips er jeg ikke så glad for. Jeg vil gerne have noget at skrue i, når der hænges op på væggen. Desuden synes jeg 1 lag gips er for lidt og 2 lag, så bliver væggen næsten for bred.

Jeg havde bestemt mig for OSB plader og gips, men blev gjort opmærksom på de nye fermacell plader.

Men hvad er mon bedst? Ikke nødvendigst billigst, men også til at arbejde med. Jeg har aldrig arbejdet med fermacell plader.

Nogen der har nogle råd?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Nogle enkelte kommentarer:

Om du bruger løsning med OSB + gips eller "kun" 2 lag gips må jo give samme vægtykkelse (ca).

Der er ikke nødvendigt at bruge T1 lægter til sådanne vægge.

Jeg mener at en 15 mm Fermacell kan gøre det ud for 2 lag 13 mm gips, og er mere skruefast, men selv mener jeg ikke, der er problemer med at hænge noget op på en gipsvæg.

Selv ville jeg ikke vælge en 1 lags løsning i gips, da den ikke er lyddød nok, men ellers tror jeg der er frit slag mellem de tre løsninger.
Jeg ved godt at det ikke er nødvendig med T1 lægter til skillevægge, men man kan jo ikke få skillerumslægter i 38x72mm?

Det er kun for at få en lidt bredere væg, hvis der kun skulle bruges 1 lag plade.

Men hvis der er frit slag mellem de 3 løsninger, hvilken er så nemmest og/eller billigst?

Er det noget bøvl at montere og spartle fermacellplader?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er der slet ingen der har erfaring i montering/opsætning af fermacell plader??

Også om det er lettere at spartle male osv??
Jeg har sat en 13 mm spåndplade på stålskinner op først, til at skrue i og derefter et lag gips. For at få det lige er samlingerne af spånpladerne ikke på samme stålskinner som samlingerne af gipsen.
Hej

Det er et must, at man forskyder samlingerne, men det er faktisk for at undgå revnedannelser, og ikke for at opnå større planhed.

Men man kan jo heller ikke undgå at forskyde samlingerne, da spånplader er 120 cm og lovlige gipsplader 90 cm.wink
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvordan er spånplader så kontra OSB plader. Kan det være ligemeget om man bruger det ene eller andet?

Spånplader er jo noget billigere.
Hej Orla

Du nævner at LOVLIGE gipsplader er 90 cm, er 120 cm gipsplader U-lovlige - og hvorfor??


Citat fra Orla Nautrup

Hej

Det er et must, at man forskyder samlingerne, men det er faktisk for at undgå revnedannelser, og ikke for at opnå større planhed.

Men man kan jo heller ikke undgå at forskyde samlingerne, da spånplader er 120 cm og lovlige gipsplader 90 cm.wink

Knaswink
Hej

120 cm brede plader må ikke anvendes efter krav fra arbejdstilsynet, men 90 cm er også meget nemmere at håndtere, og jeg har ikke anvendt andet i mange år.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også