Fast støbning af tegloverliggere

Hejsa,

hvilken beton skal jeg anvende til at sætte min overliggere fast med? Almindeligt færdigblandet pulver støbebeton fra byggemarkedet? Eller skal jeg selv blande det? I så fald, hvad er opskriften?

I hvor lang tid efter faststøbinng af mine overliggere skal spærene være understøttet?

/Brian Andersen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Orla,

tak for din besvarelse. Jeg har lige været på et kort ophold i udlandet, så jeg håber, at du får læst denne besked - selv efter så lang tid efter din besvarelse.

Hullet jeg skal lave i væggen kommer til at ramme to spær.

Hvad mener du med, at teglstensoverliggere ikke kan bære noget i sig selv? Jeg har snakket med en murer i telefonen, som sagde, at der ikke burde være nogle problemer i at anvende overliggere?!

/Brian
Hej

En teglstensoverligger er kun beregnet til at bære sig selv.

En murer understøtter dem normalt midt på med en lægte (fra 120 cm) mens de murer ovenpå.

Det er altså det samlede murværk der skal bære, og det afhænger igen af hvor mange skifter der er ovenpå overliggeren, og hvad der mures med (mørtel/sand-cement).
Hej Orla,

tak for dit uddybende svar endnu engang. Jeg håber du har tid til endnu engang at give mig nogle svare på mine spørgsmål:

Det er en eksisterende bærende dobbelt ydervæg det drejer sig om. Jeg skal skære en hul åbning (ca. 180 cm). Under arbejdet vil de overliggende spær naturligvis være understøttet. Over overliggerene vil der formentlig være ca. 5 lag mursten. Er det nok til at væggen kan være selvbærende?

Hullet i mellem indervæggen og ydervæggen vil jeg lukke af med gasbeton. Og, oven på gasbetonen vil jeg ligge endnu en tegloverligger. Er det ok?

På ydervæggen vil jeg anvende en facade tegloverligger/rustfri overligger.

Skal jeg ud i at bruge I-Jern?

/Brian
Hej Brian fik du lavet det hul og hvis ja hvordan bar du dig ad
Hej Maggo.

Jeg fik en murer til at udføre opgaven. Har var meget omhyggelig med at understøtte løftet med soldater, osv. Det er noget tid siden efterhånden. Jeg kan ikke bidrage med særlig meget.

Mureren valgte at bruge to store limtræsbjælker på hver inden og ydersiden af muren, da udenstuen er bygget op omkring ydermuren.

/Brian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis