Isolering og gipsplader under ståltag?

Hejsa LDS'ere

Jeg har spurgt flere, og har fået vidt forskellige svar, så jeg sætter min lid til jer ! biggrin

Jeg skal igang med at isolere loftet i garagen. Der er stålprofilplader på.
Og de giver en del kondens. Hvordan skal jeg isolere?
Skal der være luft imellem pladerne og isoleringen?

Og rækkefølgen skal vel være

isolering
brandsnore
dampspær
gipsplader

Ser frem til jeres svar

/Braape
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Braape.
Jeg skal selv igang med samme opbygning, og havde tænkt mig at gøre som du lige bortset fra brandsnore ( Øh hvad er det ? )
Og ja der skal være udlufning imellem taget og isoleringen.
Kondens skulle ikke blive et problem, for når du først har isoleret vil der jo ikke komme varme op på undersiden af taget, og det er det der giver kondens.

V.h. Håndværkeren
Skal også selv i gang med det, har 13kvm værksted med stålplade tag som laver en masse kondens ned i værktøjet og mc'en osv

Har kigget på 100mm polysteren og så nogle billige 12mm spånplader som loft, og så ellers holde 4-5cm luft fra isolering og op til taget...

 

Det er nu ikke helt rigtigt at isolering med 100% sikkerhed vil eliminerer kondens fra stålpladerne.

Jeg forudsætter at ovennævnte garager er opvarmede, mere eller mindre.
Når der isoleres og opsættes dampspærre SKAL der være luftspalte og derigennen ventilation under tagpladerne. Men luften vil indeholde fugt og ved tilstrækkelig lav temperatur vil der ske kondend.
Relativ fugtighed er nøgleordet!
Årsagen til at der oftere dannes kondens under stålplader er at stålpladerne ikke er istand til at opsuge fugten - i modsætning til f.eks. eternitplader, tegl og undertagskrydsfiner.
Det lyder jo rimeligt, bortset fra at i denne tråd er det faktisk kun Braape og jeg der ser dit indlæg. og at det var i 2006
Jeg vil dog fraråde dig at bruge polystyren og spånplader i loftet, der skal du bruge stenuld og gips. det er væsentligt mere brandsikkert, de andre matrialer er nærmest en tikkende brandbombe.
Vil stenulden ikke bare suge vandet til sig og blive en stor svamp ? Ved godt der skal en del vand til før det begynder at suge, men med tiden?
Og gipsen kan da slet ikke tåle vand, medmindre det er en vådrums gips?

 

Annonce
Stenuld suger som sådan iukke fugten, men den drypper ned i stenulden. Det er ikke noget videre problem hvis møngden ikke er større end at den kan nå at fordampe, blive bortventileret. Hvis der sker akkumolering af fugt, altså at der tilføres mere ende der fjernes over en periode, bliver isoleringen våd og varmeisoleringsevnen forsvinder.

Kondens på undersiden er en generel ulempe ved ståltagplader og i mange konstruktioner opsættes undertag for at hindre fugtskader.
Jeg tror du glemmer en væsentlig detalje, når først du har isoleret er kondens næsten ukendt. Dit tag kondencerer kun når du opvarmer rummet, er ude og inde temperatur den samme, er der ikke kondens. Men du kan da godt opsætte et undertag, når taget ikke er større, vil det jo ikke være den store sag at pille det af og lægge et undertag på spærene, lægter oven på og så ståltaget. Husk at undertaget skal gå ud over muren  / Væggen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis