Inspiration til funkisrenovering

Hej med jer.

Jeg er helt ny til forummet og var igang med at se om jeg kunne finde noget om renovering af funkis huse på nettet da jeg røg herinde.

Vi bor i et forstad til en større provinsby og vil gerne bliver boende i området. Vi har søgt efter et andet hus i over to år men der har kun været et hus der opfyldt vores minumumskrav og derfor er vi begyndt at tænke på at renovere/bygge om. Vores hus er en funkishus fra 30erne der var et kollektiv i mange år og er ikke i ret godt stand! Køkkenet er fra før modulkøkkenetstid. Der er fugtproblemer i næsten hele af huset dog klart værst på den nordlige side og i kælderen. Kælderen er højt og lyst. Grunden er lettere skrånende mod sydvest med en god udsigt og er en del penge værd men huset sad .

Vi har tre børn der kræver mere plads eller i hvert fald bedre plads. Kælderen er lejet ude men da der er dårlig forbindelse imellem etagerne så ligger det ikke lige for at overtage den da vores børn er små.

Vi tænker på at bygge til men synes at priserne er vildt ift. at bygge nyt. Vi mangler virkelig noget inspiration til hvordan man kan omdanne sådan et hus til et stort familie hus og hvor pengene ikke går helt tabt. Er der nogle af jer der har erfaring med sådan et hus?

På forhånd tak!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du ikke så meget om hvad det er for minimumskrav I stiller, men jeg kunne da forestille mig, at det blandt andet handler om mængden af værelser. Er det korrekt forstået, at I bor 5 personer i stueplan, som indeholder 1 værelse og 2 stuer?

Jeg kender jo intet til jeres økonomi, herunder økonomien i udlejningen af kælderen, men at leve på SÅ trang plads, samtidig med at kælderen er udlejet, og I ellers er glade for stedet, lyder da som et sted at tage fat. Som jeg ser plantegningen, kan I fordoble jeres boligareal, blot ved at opsige lejeren nedenunder.

Du skriver at forbindelsen til kælderen er dårlig. Nu kan der jo laves pænt mange ændringer af nedgangen til kælderen for den pris som en tilbygning vil have. Hvad med fx at slå køkken, bryggers, kældernedgang og entre sammen til et stort (lyst?) rum. Det kunne måske gøres på en måde, så afstandene ikke føles så store, og børnene stadig er "tæt på" også selvom deres værelser er i kælderen. Blot et skud fra hoften uden at have set billeder.

Angående fugtproblemerne - har I nogen vurdering af hvorfra de stammer? Der findes jo mange løsninger på den slags, men valget afhænger jo i høj grad af årsagen :-)

/Jan
Tak conqueror for dit svar.

Ja, vi som minimum skal have et værelse hver, plus en stue og ja, vi bor 5 mennesker i stueplan men vi har også vores lille vinterhave som vi bruger som spisestue ude over 1 værelse og 2 stuer, og så er der hobby rummet i kælder etagen som er også vores.

Vi vil gerne bruge omkring 1½ million men så skal det være en næsten tilsvarende værdigstigning. Vi har det fint med vores udlejere og vil nødig sige dem op! Vi havde egentlig regnet med at de ville have flyttet i takt med den stigende barnelarm men der er faktisk god lydisolering etagerne imellem! Vi regner ikke med en lejeindtægt i fremtiden men det er rart at have mens vi finder ude af hvad vi vil!

Ja, vi kunne næsten fordoble boligarealet men så skal de kvadrat meter være brugbare! Jo, vi kunne sløjfe køkkenet og badeværelset i kælderen og laver en fin åben trappenedgang som du skriver men så mangler vi bare et køkken og badeværelset i stue etagen er også alt for trang. Når jeg kigger rundt er der mange der har løst problemet med at lave en ny trappeopgang som en tilbygning, dog synes jeg stadigvæk der vil være langt fra fx stuen til værelset nedenunder.

Vi har tænkt på en tilbygning opad med en halv etage men jeg ved ikke om det er muligt. Lokalplanen begrænser huse til 1½ etager, men der et andet hus med 1½ etager plus kælder. Så er der måske problemer med soklen da sådan funkishuse har ikke så dybe sokler.

Jeg troede alle sådan huse havde fugtproblemer! Jeg har ladet mig fortælle at hulmursisoleringen gør huset for tæt og huset ligger i kanten af en gammel å lege med en lerrige undergrund. Der er en del huse i området der har fået gravet hele vej rundt og soklen er blevet beklædt med det der sort plastisk dampspærre. Vores sokkel har også slået en revne takket være en ikke helt stabil undergrund.
OK jeg har en lidt underlig tanke omkring jeres behov for mere plads og trangen til at have lejere... Set med mine øjne harmonerer den ikke ;-)
Jeg vil ikke tro at den leje i får ind ( fratrukket den beskatning der sker af lejeindtækten ) kan forrente en tilbygning. Så lidt lomme filosofisk kan i jo ligeså godt psige lejerne og inddrage underetagen i beboelsen, altså selv anvende den del af boligen. Om i så vil ændre på rumfordelingerne og få sove rum til hele familien i underetagen. Og med mulighed for at forældrene senere kan flytte tilbage i stuen..... SÅ vil der kunne laves tre gode værelser i kældren. Det vil måske koste hobbyrummet. Men det vil være relativt enklere at bygge et godt hobbyrum med lads til cykler osv i haven. Det kan laves meget harmonisk. En rigtig LDS opgave....

Hvad angår jeres bekymring om hvorvidt kælderen er i forsvarlig stand til beboelse... ja så er der to svar... Den ene er jo at den nu er beboelse.. og så skidt kan det jo så ikke være... Og den anden tanke er at der jo skal rettes op på fugten for at bevare huset.... Ellers vil der ske en forringelse over tid...
Og som du skriver så er der flere der har fået kigget på fugt problemerne.. Og de vil måske kunne give et finger peg omkring økonomien i denne del..

Forbindelsen mellem stueplan og underetage kan evt etableres med en slags udvendig trappetårn. Altså en lille tilbygning der ikke griber ind i de eksisterende rum og hvor hoved funktionen er at frbinde overetagen med underetagen. Kan nok med fordel lægges i forbindelse med entreen...

Måske vil nogle billeder af huset og haven kunne give flere tanker omkring mulige tilbygninger eller andre finurlige løsninger.

MVH Njord
Hej Njord.

Ja det kan jeg godt forstå men vi er faktisk glad for vores udlejer! Nu er renten ikke så høj nu om dagen men du har nok lidt ret! Der kan kun blive til to gode værelser i kælder etagen. Som sagt er grunden let skrånende og hvor gulvniveauet er ca. ½ m under jorden foran er det ca. 1 m bagom ude til en terasse. Dertil kommer at lige foran huset er der en ca. 2 m fald ned til grasplænen hvorimod bagved er den omtalte terasse udgravet ca. 3 m til en ca. 2 m høj jord vold. Vi har faktisk tænkt mere i retning af at lave en ny træterasse ude fra køkkenet på stue etagen og ud til baghaven indtil den nå haveniveauet. Så bliver alle vinduer på kælder etagen bagom huset overdækkede.

Vi har også tænkt på om der kunne lave noget der forbinder garagen med huset og samtidigt få ekstra værkstedsplads! Jeg har bare fundet frem til at udgravning og jordkørelse er noget af de dyreste med byggeri, øv!

Du har selvfølgelig helt ret mht. fugten, især i kælderen, men det kunne være rart hvis de hele kunne gå op i en større enhed så vi kan planlægge arbejdet ordentligt. Jeg synes altså at der er mange ting der skal laves. Udover flere værelser skal vi have nyt køkken og bad.

Nå, men her er et par tegninger og mange tak for din interesse!
Hej igen

Fine tegninger, men markering af vold vejen osv ville gøre det endnu bedre ;-) Lige for at få det på det rene... I er ejere af huset og underboeren er lejer hos jer ??? Altså må underboeren være lejer og ikke udlejer.

Det er jo på mange måder en rigtig typisk Bungalov i er ejere af. Og den har jo en ret speciel stil der nok kan være lidt svær at bygge til på. Men netop den hævede terasse og den ret høje kælder er ret typiske særkender. Og det kunne jo nok være noget der er med til at understrege stilen. Skal i bygge til, kunne det være en ide at benytte samme grund element, kvadratet og bygge en mindre på et hjørne af det eksisterende hus. Men forskudt i husets diagonal akse. Jeg tror det vil kunne lade sig gøre, det vil også give nogle hjørner der kan udnyttes til altan/terasse kroge. Noget der ofte er på en Bungalov. Det vil også kunne klares med et tag som den der er på det nuværende hus, men blot som to enheder der smelter sammen...

Håber du forstår lidt omkring tankerne.

Noget jeg har set på et par Bungalover er at man har udnyttet den høje kælder og det at man primært beboer overetagen. Er at der etableres en underjordisk forbindelse mellem garage og kælder. Overpå dette er der så etableret en terasse. Andre har en integreret garage i kælderen. Det vil måske kunne indtænkes i en tilbygning... Jeg kender intet til standen på den nuværende garage og brugen af denne...

Hels med projektet og lad os gerne følge med her på siden, vil vil gerne se billeder ;-)

MVH Njord
Annonce
Hej igen Njord.

OK så har jeg lavet en snit gennem grunden og jeg kan godt se det er ikke så voldsom som jeg skrev! Jo, de er selvfølgelig lejer ikke udlejer. Det er et godt eksempel på vores problem med pladsmangel og børn der er alle stede der går det svært at bevare koncentrationen...sad nå ja og så er dansk et fremmed sprog for mig!

Jeg har også haft tanken om et kvadrat som du beskriver da vi kiggede på et andet hus dog ét der var meget ældre. Her var der to kvadratter der var lige stor men jeg tror ikke det var tale om en tilbygning. Der er en del andre funkishuse i området men ingen med lige den idé. Jeg har set ét med en meget lang tilbygning i træ med store glaspartier, meget praktisk men bryder stilen. Et andet hvor der er bygget til en længden med samme murstenmønster og taget i samme stil, men man kan alligevel godt se der er tale om en tilbygning.

Jeg har også set funkishuse med integreret garage men hvor der er en etage mere, det duer slet ikke i vores tilfælde, men en underjordiske gang bestemt. Det jeg synes er svært at få en idé om hvor meget sådan løsninger koste og om pengene komme igen med en tilsvarende værdigstigning. Der er et punkt hvor det er klogeste at flytte end at lave alt for meget ik? Nogle gange tænker jeg om ikke vi er groet for faste til stedet og dårlig til at se fordelerne andre steder.

Garagen bruges til cykler, opbevaring, havredskaber osv. for en anden del af ligningen er netop, at vi lidt af princip, ikke har bil. Jeg kan dog indse at det går ikke i længden hvis vores yngste børn skal kunne de samme fritidsaktiveter som den store osv. Hvis vi skal have bil så lige pludselig er det ikke helt så nødvendig at vi bor tæt til indkøb og byen osv. Det er trods alt noget vi betale for gennem ejendomsskat og værdiskatten.

Det er muligvis fordi vi er udlændinger at vi er så uklar for vi synes det hele er meget dyrt hvad enten der er tale om flytte omkostninger eller håndværker og fordi vores tanker ikke bunde i begreber om den slags fra vores opbringning osv.

Det kunne nu være rart hvis der var nogle arkitekt firmaer der havde eksempler på løsninger med funkishuse med omkostninger, bare så vi kunne få en fingerpeg.

Mange tak igen for dit svar
At du er udlænding betyder ikke noget her på siden....
Men nogle ord har jo en halr anden betydning... så for at få det på det rene, mit lille spørgsmål tidligere.

Jeg tror ikke det handler om at være udlænding eller ej når man ikke kan følge med i prisstigningerne.... I dit område stiger det hele vel 25% om året...
Så selv om du vil kunne få mange penge for huset nu, ja så vil du også skulle betale mange penge et andet sted....

Om det kan betale sig er jo altidd objektivt. Men personligt er det da noget jeg plejer at have med i tankerne..

Jeg tror måske du skulle kontakte www.bolius.dk og spørge om de har erfaring eller kan henvise til nogen med erfaring i netop ombygning af funkisvillaer. Prøv også om du kan få en form for arkitekt hjælp hos din kreditforening.

Eller vær kreativ... kontakt arkitektskolen og se om ikke der er nogen der mangler en opgave til skitsering.... Eller måske på teknikum i Horsens hvor der uddannes bygningingeniører eller hvor man uddanner bygge teknikkere
..... Bare en ide...

Lad os høre mere om projektet...

En funkis villa er noget der er ret hot i denne tid... Så den er da helt sikkert oppe i pris ved et salg... Men når du grundlæggende holder af huset og området, er det jo også sin sag at flytte.... For hvad får man??

MVH Njord
Tak Njord for idéerne jeg kører videre og vender tilbage...
Jeg synes det har været meget interessant at følge denne tråd, idet jeg selv, ofte, har luret på hvordan man kunne klare en sådan opgave.
For år tilbage så vi selv på tilsvarende huse, men opgav, idet min fantasi ikke rakte til at løse en tilbygningssag. Det jeg har set, har bestemt ikke været heldigt.
Jeg synes det er meget svært, uden at spolere det unikke i disse huse, som ofte er relativ små.
Hvis det var mig, der stod i dit dilemma, ville jeg ikke kaste mig ud i en tilbygning. Dit hus er i dag slet ikke værdiløst, og vel ligefrem attraktivt, men kunne gå hen og miste, i hvert fald sin grundlæggende værdi, ved en mindre heldig tilbygning.
Jeg ville sælge, flytte lidt længere ud, anskaffe mig den uundgåelige bil, og så købe eller bygge det nødvendige hus.
Det er nok en negativ holdning, men hvis du skal se på økonomien, tror jeg det er vejen frem.
Kom endelig med afslutningen på historien! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

At sælge huset og flytte, fremfor at opsige lejerne og løse det grundlæggende pladsproblem, lyder unægteligt som en dårlig ide.

Men hvad ved jeg.

/Jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis