Sandblæsning og sækkeskuring

Hej,

Jeg har et spørgsmål vedr. sandblæsning og sækkeskuring. Jeg skal til at banke puds ned indvendig i et gammelt hus og efterfølgende sækkeskure, hvilket nemt kan blive en langsommelig proces med en hammer…

Desuden er min plan, at leje en stor dieseldrevet kompressor og sandblæsningsudstyr til, at sandblæse yderfladerne af huset for efterfølgende, at kunne sækkeskuring, da huset er pudset udvendigt. Dog var det planen først, at sandblæse om cirka et 1 år samt vente et ½ år for, at væggene kunne afklimatisere og efterfølgende sækkeskuring.

Nu overvejer jeg at låne en kompressor + sandblæsningsudstyr med det samme og bruge det indvendig og forhåbentlig spare en masse tid. Nu når jeg alligevel overvejer, at leje udstyret kan jeg så også tage de udvendige flader, selvom de kommer til at stå rå i 1½ år inden de bliver sækkeskuret?

Er der en som evt. kan berette om, hvor land tid det tager at sandblæse en kvadratmeter - eller en falde med en given størrelse?

Yderligere, ved at gøre det indvendigt, vil det så kræve fuldmaske med luftforsyning eller vil jeg kunne klare det med en flytbar afskærmning?

Mvh.
Lars
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at ville opkaste mig til sagkyndig udi dette, kan jeg da berette om mine oplevelser med sandblæsning af mit hus.
Hvor lang tid det tager at sandblæse afhænger, så jeg, hvilken overflade man skal behandle. Tidligere ejer havde nogle steder brugt almindelig plasticmaling og det tog uforholdsmæssig lang tid. Andre steder, hvor det var kalket og kun tyndt pudslag/vandskuring skete det i et forbløffende tempo, nærmest så hurtig som man gik med apparatet.
Det der tog rigtig meget tid, var afdækningen af vinduer og døre med kraftig platic. Det skal du i hvert fald have klaret, før du lejer materiellet.
Jeg ville ikke have huset stående i 1½ år + div. uventede forsinkelser i den tilstand. Tænk på hvor meget skidt, herunder alger m.m., der kan sætte sig i det, + det suger jo som en svamp. Stenene er brudt i overfladen og kan ikke sky vand m.m.
Det er et gennemført ledt job, og jeg ville råde til at lade et firma, der normalt gør i dette om opgaven. Prøv at høre forskellige, der er stor prisvariation. Jeg gjorde det ikke selv.
Og endelig, det kræver så fuldstændigt sikkert en heldragt, forsynet med ekstern luft, som skal være renset. Luften, der kommer fra kompressoren er forsynet med olierester, hvilket efter sigende ikke gør sig godt i lungerne.
Her gælder det, som så mange andre steder: Det skal være galt før det bliver godt! Hele huset bliver fyldt med støv, så det virkelig vil noget.
Det er utrolig lækkert når først det er overstået og huset pudset op igen.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Lars

Husk lige at overveje hvordan det ser ud med naboer når du skal planlægge afskærmning/afdækning...

Hvis der er langt til de nærmeste huse er der ingen problemer - men bor de tæt på vil de helt sikkert også få glæde af alt dit støv.. Og så har du for alvor balladen hvis deres spritnye audi har fået ridser i lakken.
Det kan meget hurtigt blive meget dyrt ...

Mvh
Niels
Mange tak for svarene.

Jeg har tidligere prøvet at sandblæse og male diverse mindre metalkomponenter og større skibssektioner, derfor jeg har lidt begrænset kendskab til at sandblæse- og frisklufts-udstyr, men det er ved at være rigtig mange år siden - 10 år tror jeg… dog med lidt kyndig vejledning og et par gode tips fra jer, så tror jeg, at jeg godt kan klare det.

Når afdækningen og diverse forberedelser er klaret, så lyder det som om, at det er noget jeg muligvis kan klare på en meget lang weekend.

Jeg har læst på disse sider, at man skal vente et ½ år efter sandblæsningen før man begynder at sækkeskure, men du har nok ret i at 1½ år er for lang tid. Så bliver jeg nød til at låne udstyret 2 gange.

I øvrigt godt tips vedr. naboer - Min plan er at købe et stillads på hjul også beklæde det med en presenning også bruge det som en mobil kabine, forhåbentlig er det tilstrækkeligt.

Mvh.
Lars
Hej igen,

Jeg kan se at man kan låne et vandsandblæsningsanlæg til facader – er der nogen som kender til sådan et anlæg?

Jeg gætter på at man ikke støver så meget idet der også er vand, men er det effektivt? Og hvor meget vand bruger man? En ting er, at støve en masse indenfor, men at pjaske med en masse vand kan hurtigt blive rigtig upraktisk.

Mvh.
Lars
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også